  • 1. Data: 2006-06-23 10:21:08
    Temat: problem ze spadkiem
    Od: "Gośkaa" <z...@z...com>

    Potrzebuję wytłumaczenia jaka powinna być kolejność postępowania
    w takim przypadku:
    zmarła kobieta, która pozostawiła testament. Jedną z części masy
    spadkowej jest mieszkanie. Mieszkanie jednak było współwłasnością
    tej pani i jego męża, który nie żyje od kilkunastu lat. Nie była
    przeprowadzana sprawa o przejęcie spadku po jej mężu, a oprócz ich
    wnuka (jedyny syn. jego żona i drugi wnuk nie żyją) żyją też jego
    dzieci z pierwszego małżeństwa. Testament głównym spadkobiercą
    czyni osobę spoza rodziny - narzeczoną nieżyjącego wnuka.
    Zdaję sobie sprawę, że najpierw powinna się odbyć sprawa o
    przejęcie spadku po tym mężczyźnie. Problem w tym, że dzieci z
    pierwszego małżeństwa z pewnych przyczyn nie chcą wystąpić z
    pozwem, a są inne powody, które powodują, że głównej
    spadkobierczyni się spieszy. Nie jestem upoważniona do ich
    tłumaczenia.
    Czy żyjący wnuk może wystąpić z pozwem o przejęcie spadku po
    dziadku?
    Bo wydaje mi się, że główna spadkobierczyni nie ma takiego prawa?

  • 2. Data: 2006-06-23 10:26:55
    Temat: Re: problem ze spadkiem
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Gośkaa napisał(a):
    > Czy żyjący wnuk może wystąpić z pozwem o przejęcie spadku po
    > dziadku?
    > Bo wydaje mi się, że główna spadkobierczyni nie ma takiego prawa?

    Jeśli masz na myśli wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, to może go
    złożyć każdy, kto ma w tym interes prawny. A więc zarówno wnuk
    (potencjalny właściciel części majątku) - tyle że ten będzie musiał
    wnieść o stwierdzenie nabycia spadku po dziadku (zapewne m.in. przez
    swojego ojca), a także po swoim ojcu, jak i MZ "główna spadkobierczyni",
    która ma przecież interes w tym, żeby wyjaśnić z kim jest
    współwłaścicielem mieszkania.

    KG

  • 3. Data: 2006-06-23 12:09:01
    Od: "Gośkaa" <z...@z...com>

    kam napisał(a):
> [...]
    > swojego ojca), a także po swoim ojcu, jak i MZ "główna spadkobierczyni",
    > która ma przecież interes w tym, żeby wyjaśnić z kim jest

    Czy będą sie musiały odbyć 3 odrębne sprawy o stwierdzenie nabycia
    spadku:
    1 - po dziadku
    2 - po ojcu (tu chyba może wnieśc wyłącznie wnuk?)
    3 - po babci?
    Czy to wygląda jakoś inaczej?
    Nie jestem prawnikiem, inaczej nie zadawałabym takich pytań. Chcę
    pomóc dziewczynie, bo ma dość problemów jak na swoje 25 lat...

  • 4. Data: 2006-06-23 14:40:04
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Gośkaa napisał(a):
    > Czy będą sie musiały odbyć 3 odrębne sprawy o stwierdzenie nabycia
    > spadku:
    > 1 - po dziadku
    > 2 - po ojcu (tu chyba może wnieśc wyłącznie wnuk?)

    MZ również dziewczyna - z tych samych względów - ma interes by ustalić
    kto jest współwłaścicielem

    > 3 - po babci?
    > Czy to wygląda jakoś inaczej?

    jeśli ojciec dziedziczy po dziadku (zmarł po nim), to sąd będzie musiał
    rozstrzygnąć o tych trzech spadkach
    ale można zrobić to w jednym postępowaniu
    koszt - po 50 zł od każdego spadkodawcy

    KG