  • 1. Data: 2006-06-23 09:27:17
    Temat: Sprzedaż czyjejś rzeczy - rozważania teoretyczne
    Od: Pablo <p...@o...pl>

    Witam
    Tak mnie troche na kanwie historii z pl.misc.samochody
    zaczęło zastanawić jak sie ma prawo własności do rzeczy, która została
    mi skradziona a następnie sprzedana, przy czym kupujący nabył ją w
    dobrej wierze.

    Czy zastosowanie ma tu może, KC:
    Art. 169. § 1. Jeżeli osoba nie uprawniona do rozporządzania rzeczą
    ruchomą zbywa rzecz i wydaje ją nabywcy, nabywca uzyskuje własność z
    chwilą objęcia rzeczy w posiadanie, chyba że działa w złej wierze.

    Czyli owa rzecz przestaje byc moją własnością w chwili jej sprzedaży?

    Tylko po co jest odpowiedzialność sprzedającego z tytułu rękojmi za wady
    prawne?

    Czy mogę się domagać wydania rzeczy na mocy KC:
    Art. 222. § 1. Właściciel może żądać od osoby, która włada faktycznie
    jego rzeczą, ażeby rzecz została mu wydana, chyba że osobie tej
    przysługuje skuteczne względem właściciela uprawnienie do władania rzeczą.

    Czy może nabycie w dobrej wierze jest uprawnieniem do władania rzeczą
    przez jej aktualnego posiadacza?
    --
    pozdrawiam
    Pablo

  • 2. Data: 2006-06-23 09:41:16
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Pablo napisał(a):
> [...]
    > ruchomą zbywa rzecz i wydaje ją nabywcy, nabywca uzyskuje własność z
    > chwilą objęcia rzeczy w posiadanie, chyba że działa w złej wierze.

    jeśli rzecz jest skradziona, to zastosowanie ma §2 wymagający dodatkowo
    upływu 3 lat

    > Tylko po co jest odpowiedzialność sprzedającego z tytułu rękojmi za wady
    > prawne?

    dla pozostałych przypadków

> [...]
    > jego rzeczą, ażeby rzecz została mu wydana, chyba że osobie tej
    > przysługuje skuteczne względem właściciela uprawnienie do władania rzeczą.

    jeśli nie jesteś już właścicielem (w warunkach z art.169 kc), to nie

    > Czy może nabycie w dobrej wierze jest uprawnieniem do władania rzeczą
    > przez jej aktualnego posiadacza?

    on jest nie tylko posiadaczem, ale i właścicielem

    KG