  • 1. Data: 2003-07-07 09:50:24
    Temat: prawo pracy, urlopy
    Od: "S.Koper" <s...@p...onet.pl>

    Witam.
    Moje pytanie jest nastepujace. Kiedy pracownik nabywa prawo do urlopu, w przypadku
    gdy rozpoczyna prace w trakcie roku kalendarzowego, dajmy na to w kwietniu. Bedzie
    to jego kolejny urlop, przy czym interesuja mnie dwa warianty.
    1. Kiedy pracownik zaczyna prace w kwietniu bezposrednio po zakonczeniu stosunku
    pracy u innego pracodawcy
    2. Kiedy pracownik zaczyna w kwetniu, ale mial ponad rok przerwy w zatrudnieniu.

    Wydaje mi sie, ze nalezy w obu przypadkach naliczyc proporcjonalnie, tyle, ze nie
    wiem od kiedy pracownik moze domagac sie udzielenia mu urlopu. Czy od momentu
    zatrudnienia (czyli juz w kwietniu), czy po pol roku (jak chce pewna pani kadrowa, a
    mnie sie wydaje, ze to nie do konca tak)?

    Wszelkie wskazowki mile widziane.
    S.Koper.

  • 2. Data: 2003-07-07 11:35:18
    Temat: Re: prawo pracy, urlopy
    Od: "Magda" <m...@g...com.pl>

    Witam,

    prawo do urlopu pracownik nabywa na początku roku, z dniem 1 stycznia, pod
    warunkiem, że pozostaje wówczas w stosunku pracy (art. 153 par. 3 kodeksu
    prac), nie jest na urlopie bezpłatnym i nie jest to jego pierwszy urlop.
    W pierwszym opisanym przypadku, gdy pracownik zaczyna pracę bezpośrednio po
    ustaniu stosunku u innego pracodawcy - liczymy urlop proporcjonalnie.
    W drugim przypadku, gdy miał ponad rok przerwy - również proporcjonalnie:
    proporcjonalnie do okresu pozostałego do końca roku bądź do okresu
    zatrudnienia w danym roku kalendarzowym - art. 155 ze znaczkiem 1 par. 2 ze
    znaczkiem 1 kodeksu pracy. Ta zmiana weszła od 1 stycznia 2003 roku.
    Co do kwestii od kiedy może pracownik domagać się takiego urlopu, to, to o
    czym mówi pani kadrowa - 6 miesięcy pracy - zachodzi w przypadku, gdy
    pracownik ma drugi etat i zatrudniają go w trakcie roku kalendarzowego.
    Wówczas u drugiego pracodawcy nabywa urlop jak pierwszy, wliczając do
    wymiaru wszystkie zakończone okresy pracy.
    Toteż pracownik nie musi czekać na 6 miesięcy pracy, aby wykorzystać urlop w
    każdym z dwóch opisanych przypadków, gdyż prawo do "kolejnego" urlopu nabywa
    w pierwszym dniu zatrudnienia w danym roku, jeśli nie pozostawał w stosunku
    pracy 1 stycznia.
    Pozdr
    Magda

  • 3. Data: 2003-07-07 12:00:07
    Od: "S.Koper" <s...@p...onet.pl>

    Bardzo dziekuje, kwalifikujesz sie niniejszym do ozlocenia. Przedmiotowa czynnosc
    wykonam, jak tylko moj majatek urosnie choc ciut, ciut. Jeszcze raz dzieki, uklony i
    pozdrawiam.

  • 4. Data: 2003-07-07 16:03:58
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 7 Jul 2003 13:35:18 +0200, "Magda"
    <m...@g...com.pl> zakodował:

    >prawo do urlopu pracownik nabywa na początku roku, z dniem 1 stycznia, pod

    Wszystko się zgadza przy jednym założeniu - że wcześniej uzyskał prawo
    do pierwszego pełnego urlopu (czyli do końca 2002 roku przepracował
    przynajmniej rok).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775