    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo do fotografowania
    Date: Wed, 01 Feb 2006 01:36:46 +0100

    Marcin Debowski wrote:

    > Masz rację. Do reszty argumentacji też się w sumie trudno przyczepić.
    > Ciekawe, że wcześniej nikt tu na to nie zrócił uwagi.

    Na tej grupie nie ma wcale tak wielu prawników, jak niektórzy mają nadzieję.

    > Dobrze. A jak to teraz wygląda z praktycznego p. widzenia bo mam niejasne
    > przeczucie że ten zakaz (brak zgody) jest bardzo iluzoryczny.
    > 1) Dkąd osoba nagrywająca ma wiedzieć, że właśnie co rejestrowany wykład
    > nosi cechy utworu?

    W zasadzie może przyjąć to za pewnik :-)

    Art. 1. 1. ustawy o prawie autorskim "Przedmiotem prawa autorskiego jest
    każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze,
    ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia
    i sposobu wyrażenia (utwór)."

    Art.1.4. tej samej ustawy "Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od
    spełnienia jakichkolwiek formalności".

    > 2) Jakie prawnie skuteczne mozliwości ma wykładowca aby powstrzymać
    > nagrywacza przed taką rejestracją?
    Na to pytanie odpowiada art. 79. 1. tej samej ustawy:

    "Twórca może żądać od osoby, która naruszyła jego autorskie prawa
    majątkowe, zaniechania naruszenia, wydania uzyskanych korzyści albo
    zapłacenia w podwójnej, a w przypadku gdy naruszenie jest zawinione,
    potrójnej wysokości stosownego wynagrodzenia z chwili jego dochodzenia;
    twórca może również żądać naprawienia wyrządzonej szkody, jeżeli
    działanie naruszającego było zawinione."

    Oprócz tego można zajrzeć do regulaminu szkoły, czy przypadkiem nie ma
    tam zapisu o możliwości relegowania z uczelni w przypadku łamania prawa.

    --
    MArta
    http://doradcy-prawni.pl