  • 1. Data: 2003-09-23 05:28:30
    Temat: [prawo budowlane] Chyba proste ale nikt nie odpowiedzial.
    Od: "Fantom" <s...@u...poczta.onet.pl>

    Witam
    Wydaje mi sie ze zadaje proste pytanie dla wszystkich zajmujacych sie prawem
    budowlanym lub nawet tych co sie budowali. Ale minal juz miesiac i bez
    odpowiedzi :
    Kiedy budowa przestaje byc budowa a robi sie budynkiem mieszkalnym ? W
    momencie odbioru technicznego ? Czy w momencie powolenia na uzytkowanie ?

    Fantom
    FUT pl.soc.prawo

  • 2. Data: 2003-09-23 07:13:16
    Od: Piotr Piatkowski <k...@c...pl>

    In pl.misc.budowanie Fantom <s...@u...poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    > Kiedy budowa przestaje byc budowa a robi sie budynkiem mieszkalnym ? W
    > momencie odbioru technicznego ? Czy w momencie powolenia na uzytkowanie ?

    Jeżeli na pozwoleniu masz wymóg uzyskania pozwolenia na użytkowanie - to
    składasz odpowiedni wniosek i stosowny urząd wydaje pozwolenie.

    Jeżeli nie - to zawiadamiasz o planowanym przystąpieniu do użytkowania. Gdy
    urząd nie zgłosi zastrzeżeń - możesz przystąpić do użytkowania.

    Od momentu rozpoczęcia użytkowania przestaje to być budowa.

    Jest jeszcze trzecia możliwość - można otrzymać pozwolenie na użytkowanie w
    sytuacji gdy nie zakończono jeszcze budowy, wtedy jest to ciągle budowa.

    Wszystko według nowego prawa budowlanego - w starym mogło to być trochę
    inaczej.

    --
    Piotr Piątkowski, Kraków
    perl -le 's**02).4&9%4^[./4(%2^0%2,^([#+%2&**y%& -;^[%"`-{ a%%s%%$_%ee'

  • 3. Data: 2003-09-23 07:24:48
    Od: monika<k...@o...pl>

    skromnym zdaniem pracownika firmy budowlanej, budowa robi sie
    budynkiem mieszkalnym w momencie uzyskania pozwolenia na
    uzytowanie...

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2003-09-23 07:28:37
    Od: PaweŁ N <P...@n...mail>

    On Tue, 23 Sep 2003 07:28:30 +0200 "Fantom" <s...@u...poczta.onet.pl>
    wrote:

> [...]
    > Kiedy budowa przestaje byc budowa a robi sie budynkiem mieszkalnym ? W
    > momencie odbioru technicznego ? Czy w momencie powolenia na uzytkowanie ?

    Jak nikt Ci nie odpowiedział to ja Ci napiszę:

    USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (j.t. Dz.u.00.106.1126 ze
    zmianami)

    Art. 54. (127) 1. Do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie
    jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić, z zastrzeżeniem
    przepisów ust. 3 oraz art. 55 i 57, po zawiadomieniu właściwego organu o
    zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia
    zawiadomienia, nie wniesie sprzeciwu, w drodze decyzji.
    2. Zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się co najmniej 21 dni
    przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania.
    3. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i
    mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje obiektów budowlanych,
    do użytkowania których można przystąpić, po przeprowadzeniu przez właściwy
    organ obowiązkowej kontroli, o której mowa w art. 59b ust. 1. Przepisy art.
    59f i art. 59g stosuje się odpowiednio.
    Art. 55. (128) 1. Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego jest
    wymagane, jeżeli właściwy organ:
    1) nałożył taki obowiązek w wydanym pozwoleniu na budowę lub
    2) stwierdził, że zgłoszony przez inwestora obiekt budowlany został wykonany
    z naruszeniem warunków określonych w pozwoleniu na budowę, lub
    Art. 59b. (138) 1. Właściwy organ przeprowadza, na wezwanie inwestora,
    obowiązkową kontrolę budowy po zawiadomieniu o zakończeniu budowy lub złożeniu
    wniosku o wydanie pozwolenia na użytkowanie.
    3) wydał decyzję, o której mowa w art. 49 ust. 4, lub
    4) wydał decyzję, o której mowa w art. 51 ust. 1 pkt 2.
    2. Uzyskanie pozwolenia, o którym mowa w ust. 1, jest wymagane także jeżeli
    przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego lub jego części ma nastąpić
    przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych.
    Art. 59b. (138) 1. Właściwy organ przeprowadza, na wezwanie inwestora,
    obowiązkową kontrolę budowy po zawiadomieniu o zakończeniu budowy lub złożeniu
    wniosku o wydanie pozwolenia na użytkowanie.
    Art. 56. 1. (129) Inwestor, w stosunku do którego nałożono obowiązek uzyskania
    pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, jest obowiązany zawiadomić,
    zgodnie z właściwością wynikającą z przepisów szczególnych, organy:
    1) Inspekcji Ochrony Środowiska,
    2) Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
    3) Państwowej Inspekcji Pracy,
    4) Państwowej Straży Pożarnej
    Art. 59b. (138) 1. Właściwy organ przeprowadza, na wezwanie inwestora,
    obowiązkową kontrolę budowy po zawiadomieniu o zakończeniu budowy lub złożeniu
    wniosku o wydanie pozwolenia na użytkowanie.
    - o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do jego
    użytkowania. Organy zajmują stanowisko w sprawie zgodności wykonania obiektu
    budowlanego z projektem budowlanym.
    2. Niezajęcie stanowiska przez organy, wymienione w ust. 1, w terminie 14 dni
    od dnia otrzymania zawiadomienia, traktuje się jak niezgłoszenie sprzeciwu lub
    uwag.
    Art. 57. 1. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub
    wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest obowiązany
    dołączyć:
    1) oryginał dziennika budowy,
    2) oświadczenie kierownika budowy:
    a) (130) o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i
    warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami,
    b) o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy, a także - w
    razie korzystania - ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu,
    3) oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli
    eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego
    zagospodarowania,
    4) protokoły badań i sprawdzeń,
    5) inwentaryzację geodezyjną powykonawczą.
    2. W razie zmian nie odstępujących w sposób istotny od zatwierdzonego projektu
    lub warunków pozwolenia na budowę, dokonanych podczas wykonywania robót, do
    zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć kopie rysunków
    wchodzących w skład zatwierdzonego projektu budowlanego, z naniesionymi
    zmianami, a w razie potrzeby także uzupełniający opis. W takim przypadku
    oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), powinno być potwierdzone
    przez projektanta i inspektora nadzoru inwestorskiego, jeżeli został
    ustanowiony.
    3. Inwestor jest obowiązany dołączyć do wniosku, o którym mowa w ust. 1,
    oświadczenia o braku sprzeciwu lub uwag ze strony organów wymienionych w art.
    56.
    4. Inwestor jest obowiązany uzupełnić dokumenty wymienione w ust. 1-3, jeżeli,
    w wyniku ich sprawdzenia przez właściwy organ, okaże się, że są one
    niekompletne lub posiadają braki i nieścisłości.
    5. Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ o zakończeniu robót
    budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, w terminie 14 dni od dnia ich
    zakończenia.
    6. (131) Zawiadomienie lub wniosek, o których mowa w ust. 1, stanowią wezwanie
    właściwego organu do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli, o której mowa w
    art. 59b ust. 1.
    7. (132) W przypadku stwierdzenia przystąpienia do użytkowania obiektu
    budowlanego lub jego części z naruszeniem przepisów art. 54 i 55 właściwy
    organ jest obowiązany do dokonania bezzwłocznej obowiązkowej kontroli tego
    obiektu.
    Art. 59b. (138) 1. Właściwy organ przeprowadza, na wezwanie inwestora,
    obowiązkową kontrolę budowy po zawiadomieniu o zakończeniu budowy lub złożeniu
    wniosku o wydanie pozwolenia na użytkowanie.
    Art. 58. (133) (uchylony).
    Art. 59. 1. (134) Właściwy organ wydaje decyzję o pozwoleniu na użytkowanie
    obiektu budowlanego po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli, o której mowa w
    art. 59b ust. 1.
[...]
    2. Właściwy organ może w pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego
    określić warunki użytkowania tego obiektu albo uzależnić jego użytkowanie od
    wykonania, w oznaczonym terminie, określonych robót budowlanych.
    3. Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że obiekt budowlany spełnia warunki,
    określone w ust. 1, pomimo niewykonania części robót wykończeniowych lub
    innych robót budowlanych związanych z obiektem, w wydanym pozwoleniu na
    użytkowanie może określić termin wykonania tych robót.
    4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do instalacji i urządzeń służących ochronie
    środowiska.
    4a. Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ o zakończeniu robót
    budowlanych prowadzonych, po przystąpieniu do użytkowania obiektu budowlanego,
    na podstawie pozwolenia na użytkowanie.
    5. (135) Właściwy organ, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, odmawia wydania
    pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego w przypadku niespełnienia
    wymagań określonych w ust. 1 i w art. 57 ust. 1-4. Przepisy art. 51 stosuje
    się odpowiednio.
    6. Decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ
    przesyła niezwłocznie organowi, który wydał decyzję o warunkach zabudowy i
    zagospodarowania terenu.
    7. (136) Stroną w postępowaniu w sprawie pozwolenia na użytkowanie jest
    wyłącznie inwestor.
    Art. 59a. (137) 1. Właściwy organ przeprowadza, na wezwanie inwestora,
    obowiązkową kontrolę budowy w celu stwierdzenia prowadzenia jej zgodnie z
    ustaleniami i warunkami określonymi w pozwoleniu na budowę.
    2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje sprawdzenie:
    1) zgodności obiektu budowlanego z projektem zagospodarowania działki lub
    terenu,
    2) zgodności obiektu budowlanego z projektem architektoniczno-budowlanym, w
    zakresie:
    a) charakterystycznych parametrów technicznych: kubatury, powierzchni
    zabudowy, wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji,
    b) wykonania widocznych elementów nośnych układu konstrukcyjnego obiektu
    budowlanego,
    c) geometrii dachu (kąt nachylenia, wysokość kalenicy i układ połaci dachowych),
    d) wykonania urządzeń budowlanych,
    e) zasadniczych elementów wyposażenia budowlano-instalacyjnego, zapewniających
    użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem,
    f) zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z tego obiektu przez osoby
    niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich - w
    stosunku do obiektu użyteczności publicznej i budynku mieszkalnego
    wielorodzinnego,
    3) wyrobów budowlanych szczególnie istotnych dla bezpieczeństwa konstrukcji i
    bezpieczeństwa pożarowego,
    4) w przypadku nałożenia w pozwoleniu na budowę obowiązku rozbiórki
    istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania
    lub tymczasowych obiektów budowlanych - wykonania tego obowiązku, jeżeli
    upłynął termin rozbiórki określony w pozwoleniu,
    5) uporządkowania terenu budowy.
    Art. 59b. (138) 1. Właściwy organ przeprowadza, na wezwanie inwestora,
    obowiązkową kontrolę budowy po zawiadomieniu o zakończeniu budowy lub złożeniu
    wniosku o wydanie pozwolenia na użytkowanie.
    2. Właściwy organ w przypadku uchylenia decyzji o pozwoleniu na budowę, o
    którym mowa w art. 36a ust. 2, przeprowadza, na wezwanie inwestora,
    obowiązkową kontrolę budowy po złożeniu wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu
    na wznowienie robót budowlanych, o którym mowa w art. 51 ust. 2.
    Art. 59c. (139) 1. Właściwy organ przeprowadza obowiązkową kontrolę przed
    upływem 21 dni od dnia doręczenia wezwania inwestora. O terminie obowiązkowej
    kontroli organ zawiadamia inwestora w terminie 7 dni od dnia doręczenia
    wezwania.
    2. Inwestor jest obowiązany uczestniczyć w obowiązkowej kontroli w wyznaczonym
    terminie.
    Art. 59d. (140) 1. Właściwy organ, po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli,
    sporządza protokół w 2 egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu doręcza się
    inwestorowi (właścicielowi lub zarządcy obiektu budowlanego) bezzwłocznie po
    przeprowadzeniu kontroli. Drugi egzemplarz pozostaje we właściwym organie.
    2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, przechowuje się przez okres istnienia
    obiektu budowlanego.
    3. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i
    mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, wzór protokołu obowiązkowej
    kontroli.
    4. Wzór protokołu powinien obejmować w szczególności informacje dotyczące
    danych osobowych osób uczestniczących w kontroli oraz informacje niezbędne do
    ustalenia przebiegu i wyniku przeprowadzonej kontroli, w tym: adres i
    kategorię obiektu budowlanego, ustalenia dotyczące zgodności wykonania obiektu
    budowlanego z zatwierdzonym projektem budowlanym i innymi warunkami
    określonymi w pozwoleniu na budowę.
    Art. 59e. (141) Obowiązkową kontrolę budowy lub obiektu budowlanego może
    przeprowadzać, z upoważnienia właściwego organu nadzoru budowlanego, wyłącznie
    osoba zatrudniona w powiatowym albo wojewódzkim inspektoracie nadzoru
    budowlanego i posiadająca uprawnienia budowlane.
    Art. 59f. (142) 1. W przypadku stwierdzenia w trakcie obowiązkowej kontroli
    istotnego odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innego
    rażącego naruszenia warunków pozwolenia na budowę wymierza się karę stanowiącą
    iloczyn stawki opłaty (s), współczynnika kategorii obiektu budowlanego (k) i
    współczynnika wielkości obiektu budowlanego (w).
    2. Współczynnik kategorii obiektu oraz współczynnik wielkości obiektu określa
    załącznik do ustawy.
    3. Kategorie obiektów stanowią grupy obiektów budowlanych o zbliżonej funkcji,
    określone w załączniku do ustawy.
    4. W przypadku gdy w skład obiektu budowlanego, z wyjątkiem budynku
    mieszkalnego jednorodzinnego, wchodzą części odpowiadające różnym kategoriom,
    karę stanowi suma kar obliczonych dla poszczególnych kategorii.
    5. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i
    mieszkaniowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów
    publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, stawkę opłaty, o której mowa w
    ust. 1.
    6. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 5, wysokość stawki opłaty powinna
    być ustalona w złotych, na poziomie ekonomicznie uzasadnionym, niepowodującym
    nadmiernego obciążenia inwestora. Wysokość stawki opłaty nie może przekraczać
    15% ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ogłaszanej przez
    Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie odrębnych przepisów w celu
    obliczania premii gwarancyjnej dla posiadaczy oszczędnościowych książeczek
    mieszkaniowych.
    Art. 59g. (143) 1. Karę, o której mowa w art. 59f ust. 1, wymierza właściwy
    organ, w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Przepisy art.
    124, art. 125, art. 126 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się
    odpowiednio.
    2. Wymierzoną karę wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia
    postanowienia, o którym mowa w ust. 1, w kasie właściwego urzędu wojewódzkiego
    lub na rachunek bankowy tego urzędu. Wniesienie zażalenia w terminie
    wstrzymuje wykonanie postanowienia.
    3. W przypadku nieuiszczenia kary w terminie, z zastrzeżeniem ust. 2, ściąga
    się ją w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
    Art. 60. Inwestor, oddając do użytkowania obiekt budowlany, przekazuje
    właścicielowi lub zarządcy obiektu dokumentację budowy i dokumentację
    powykonawczą. Przekazaniu podlegają również inne dokumenty i decyzje dotyczące
    obiektu, a także, w razie potrzeby, instrukcje obsługi i eksploatacji:
    obiektu, instalacji i urządzeń związanych z tym obiektem.
    Jak byś czegoś niekumał to służe pomocą :)
    Cóż czasami trzeba się upominać, bo ludzie tutaj raczej czytają a nie pomagają
    :( wiem to z własnego doświadczenia :)
    Pozdrawiam... PaweŁ

  • 5. Data: 2003-09-23 09:06:23
    Od: "Fantom" <s...@u...poczta.onet.pl>

    >Jak nikt Ci nie odpowiedział to ja Ci napiszę:

    >USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (j.t. Dz.u.00.106.1126 ze
    >zmianami)

    <ciach>

    >Jak byś czegoś niekumał to służe pomocą :)
    >Cóż czasami trzeba się upominać, bo ludzie tutaj raczej czytają a nie
    pomagają
    >:( wiem to z własnego doświadczenia :)

    Czy to zacytowane to jest juz z najnowszego prawa budowlanego ?

    Fantom

  • 6. Data: 2003-09-23 09:06:40
    Od: "Fantom" <s...@u...poczta.onet.pl>

    > skromnym zdaniem pracownika firmy budowlanej, budowa robi sie
    > budynkiem mieszkalnym w momencie uzyskania pozwolenia na
    > uzytowanie...

    No dla mnie to super odpowiedz.

    Fantom

  • 7. Data: 2003-09-23 09:08:52
    Od: "Fantom" <s...@u...poczta.onet.pl>

> [...]
    > Kiedy budowa przestaje byc budowa a robi sie budynkiem mieszkalnym ? W
    > momencie odbioru technicznego ? Czy w momencie powolenia na uzytkowanie ?

    Uzupelnie troche info : potrzebuje tego, gdyz nasza SM wprowadzila czynsz na
    lokale ktore wg mnie my adoptujemy a nie zamieszkujemy, gdyz ciagle nie ma
    pozwolenia na uzytkowanie (czyli to jest budowa).

    Fantom

  • 8. Data: 2003-09-23 13:36:47
    Od: PaweŁ N <P...@n...mail>

    On Tue, 23 Sep 2003 11:06:23 +0200 "Fantom" <s...@u...poczta.onet.pl>
    wrote:

    > <ciach>

    > pomagają
    >
    > Czy to zacytowane to jest juz z najnowszego prawa budowlanego ?
    >
    > Fantom

    Tak, przecież piszę ze ze zmianami :)

    PaweŁ

  • 9. Data: 2003-10-08 19:47:14
    Od: "IDM.SERVICE.DARIUSZ.MAJ" <d...@n...pl>

    W momencie uzyskania pozwolenia na użytkowanie.

    Dariusz