  • 1. Data: 2004-04-20 06:11:41
    Temat: prawo - a prawa autorskie??? trochę długie.
    Od: "eszablon" <e...@o...pl>

    Witam,
    Mam do szanownych grupowiczów kilka pytań:
    Jestem autorką, desingów i grafik do sklepów internetowych i witryn
    internetowych. Prowadzę serwis internetowy, w którym
    oferuję moje prace za naprawdę przystępne ceny....
    Bazuje też na wykupionej przeze mnie licencji do niektórych grafik.
    Informuję moich klientów o prawach do grafik, które ode mnie kupują,
    jedna informacja znajduje sie bezpośrednio w serwisie, drugą informację
    (identyczną) przesyłam jako załącznik do zakupionych desingów, o treści:
    "Desingi do Sklepów OsCommerce, które oferujemy w naszym serwisie, są objęte
    prawem autorskim. Kopiowanie, powielanie i odsprzedawanie w/w desingów, bez
    zgody autora jest naruszeniem praw autorskich i jako takie podlega karze.
    Zakupiony desing możesz wykorzystywać tylko i wyłącznie na własne potrzeby -
    opis otrzymasz w specjanym pliku z licencją do desingu." ....... "Wszystkie
    informacje o autorach zapisane w witrynach internetowych, oraz sklepach
    winny być zachowane w niezmienionej formie. Wprowadzanie jakichkolwiek zmian
    w w/w informacjach, bez zgody autora - jest zabronione."

    Stało się jednak tak, że pewnien nieuczciwy internauta, kradnie moje desingi
    oraz składa fałszywe deklaracje swoim klientom - przedstawiając sie jako mój
    scisły współpracownik. Osobnik ten, jest na tyle bezczelny, ze wystawia moje
    desingi na aukcjach internetowych za 1/3 mojej ceny - oraz wystawia na to
    faktury (kopię takiej faktury mam właśnie otrzymać od jednego z jego
    klientów) W tej chwili zgłosiłam całą sprawę do adminów serwisu Allegro, co
    zaskutkowało natychmiastowym zablokowaniem konta delikwenta. Posiadam jego
    pełne dane personalne-firmowe. Nie podpisywałam z tym osobnikiem żadnej
    umowy potwierdzającej, lub zezwalającej mu na odsprzedaż moich prac... ale
    co dalej???

    Teraz nastają więc właściwe pytania:
    1. Czy istnieje jakaś instytucja, która przyjmuje zgłoszenia od autorów prac
    własności intelektualnych, konkretnie grafik komputerowych - do ochrony??
    2. Jakie jest postępowanie w przypadku, gdy osoba trzecia, bez zgody autora
    danej pracy czerpie z niej nielegalne zyski??
    3. Gdzie należy zgłosić przestępstwo z art 116 pkt 1 usatwy z dnia
    04-02-1999r o prawach autorskich i prawach pokrewnych ( z wyłączeniem na
    razie policji, czy prokuratury)???

    Prosze też uprzejmie o ewentualne sugestie dotyczące powyższej sprawy.

    Z góry dziękuję za wszelkie informacje
    Pozdrawiam
    Anna

  • 2. Data: 2004-04-20 06:54:18
    Temat: Re: prawo - a prawa autorskie??? trochę długie.
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c62eus$jkl$1@nemesis.news.tpi.pl>, eszablon wrote:
    > 1. Czy istnieje jakaś instytucja, która przyjmuje zgłoszenia od autorów prac
    > własności intelektualnych, konkretnie grafik komputerowych - do ochrony??

    Nie ma takiej potrzeby - wszystkie prace (utwory) sa w Polsce chronione z
    mocy prawa w momencie ich powstania (a nawet powstawania). Nie musisz
    nawet dawac odpowiednich zastrzezen o ktorych pisalas wczesniej.

    > 2. Jakie jest postępowanie w przypadku, gdy osoba trzecia, bez zgody autora
    > danej pracy czerpie z niej nielegalne zyski??

    O ile nie chcesz ugody to zglaszasz podejrzenie popoelnienia przestepstwa.

    > 3. Gdzie należy zgłosić przestępstwo z art 116 pkt 1 usatwy z dnia
    > 04-02-1999r o prawach autorskich i prawach pokrewnych ( z wyłączeniem na
    > razie policji, czy prokuratury)???

    A gdzie bys chciala zglosic?

    > Prosze też uprzejmie o ewentualne sugestie dotyczące powyższej sprawy.

    Zglos zawiadomienie na policje lub do prokuratury. MZ gosc nie sprawia
    wrazenia takiego z ktorym warto wdawac sie w jakiekolwiek uklady i
    polubowne zalatwianie sprawy.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-04-20 08:56:16
    Od: "eszablon" <e...@o...pl>

    Witam serdecznie,

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:q1uel1-aii.ln1@ziutka.router

    > Nie ma takiej potrzeby - wszystkie prace (utwory) sa w Polsce
    > chronione z mocy prawa w momencie ich powstania (a nawet
    > powstawania). Nie musisz nawet dawac odpowiednich zastrzezen o
    > ktorych pisalas wczesniej.

    W takim razie w jaki sposób mogę udowodnić, że to są moje dzieła??
    Czy świadkowie to nie zamło??

> [...]
    >
    > Zglos zawiadomienie na policje lub do prokuratury. MZ gosc nie sprawia
    > wrazenia takiego z ktorym warto wdawac sie w jakiekolwiek uklady i

    Rozumiem, czyli po porstu pisze doniesienie do prokuratora, lub na policję,
    podając wszystkie dane
    osobnika, oraz opisując dokładnie gdzie i w jaki sposób dokonał
    przestępstwa, oraz przedstawiając jego świadków i dokumenty to
    potwierdzające. Czy dobrze to zrozumiałam??

    Pozdrawiam serdecznie
    Anna

  • 4. Data: 2004-04-20 09:48:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c62ojg$lr7$1@nemesis.news.tpi.pl>, eszablon wrote:

    > W takim razie w jaki sposób mogę udowodnić, że to są moje dzieła??
    > Czy świadkowie to nie zamło??

    Zwykle poprzez udokumentowanie etapow posrednich, swiadkow jakis etc.
    Jesli chcesz byc mocna dowodowo to powinnas przed publikacja/odsprzedaza
    utworu zlozyc jego kopie w depozycie np. u notariusza. W wersji mnie
    "hard-core" mozesz poslac ta kopie poczta do siebie tak aby nie
    pozostawialo to watpliwosci ze przesylka jest nieotwierana. Sa dostepne na
    rynku koperty o niepowtarzalnych numerach ktore sluza do takich celow
    m.in.
    Jesli tego nie zrobilas, to pozostaja swiadkowie, np. klienci etc, kopie
    wypalone na CDRomach, wydruki.

> [...]
    > przestępstwa, oraz przedstawiając jego świadków i dokumenty to
    > potwierdzające. Czy dobrze to zrozumiałam??

    Dobrze. Najlepiej przejdz sie albo na policje albo do prokuratury i
    popytaj. Niestety nie znam procedur, ale zawsze mozesz zapytac w ww. Nie
    musisz dokonywac sama kwalifikacji prawnej, wystarczy ze masz podejrzenie
    ze dokonano przestepstwa (tu przeciwko PA no i z Twojego p. widzenia to
    pewnosc). WW sie tym zajma.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-04-20 12:22:19
    Od: "eszablon" <e...@o...pl>

    Dziękuję Ci serdecznie za porady :)
    Pozdrawiam
    Anna

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:898fl1-9ui.ln1@ziutka.router

  • 6. Data: 2004-04-20 12:45:32
    Od: "Pussy" <i...@w...pl>

    Użytkownik "eszablon" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > razie policji, czy prokuratury)???
    >
    > Prosze też uprzejmie o ewentualne sugestie dotyczące powyższej sprawy.

    wystąpić do sądu z pozwem cywilnym o odszkodowanie
    I.