  • 11. Data: 2019-05-24 21:46:02
    Temat: Re: prawa dwa
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.05.2019 o 21:10, Sonn pisze:

    > Ale jest też coś takiego jak np. warunek zastrzegający i zasada swobody
    > kształtowania umów.

    Ale to zupełnie co innego, niż "Kościelne przepisy dotyczące sprzedaży
    działek uznawane są przez sądy powszechne."

    Chyba że przez analogię napiszesz, że w wyniku sprzedaży działki przez
    starego Gozdowskiego córce ciotki Greglakowej "Prawa Gozdowskiego
    dotyczące sprzedaży działek są uznawane przez sądy powszechne".

    > Jeśli więc strony w umowie sprzedaży zawrą sobie
    > zastrzeżenie, że warunki transakcji muszą spełniać wymogi prawa
    > kanonicznego, to niby dlaczego sąd miałby tego nie honorować?

    Jak wyżej. Nie znaczy to że sądy uznają prawa kościelne. Dlatego byłem
    ciekawy uzasadnienia - bo być może twój trop jest prawidłowy - należy
    czytać dalej niż sentencja;)

    Shrek

  • 12. Data: 2019-05-25 00:13:32
    Od: n...@o...pl

    w <5ce83e22$0$537$65785112@news.neostrada.pl>, Shrek <...@w...pl> napisał(-a):

    > Więc obowiązuje prawo cywilne. Prawa państw członkowskich są co do
    > zasady (aczkolwiek w praktyce niekoniecznie) zgodne z prawem unijnym,
    > ale nie znaczy to że w Polsce obowiązuje prawo czeskie.

    No, ale sprzedaje instytucja więc sprzedający jakieś umocowanie prawne do
    sprzedaży musi mieć.

    A może coś na ten temat jest wpisane w konkordat?

  • 13. Data: 2019-05-25 01:12:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.05.2019 o 20:55, Shrek pisze:

    > Więc obowiązuje prawo cywilne. Prawa państw członkowskich są co do
    > zasady (aczkolwiek w praktyce niekoniecznie) zgodne z prawem unijnym,
    > ale nie znaczy to że w Polsce obowiązuje prawo czeskie.

    CZasem, choć dość sporadycznie, obowiązuje. Jest UStawa Prawo
    Międzynarodowe i ona głównie to normuje. Bywają też różne normujące
    takie rzeczy umowy międzynarodowe.

    Natomiast Kościół Katolicki nie jest państwem.

  • 14. Data: 2019-05-25 01:16:14
    Od: u2 <u...@o...pl>

    > Natomiast Kościół Katolicki nie jest państwem.

    Watykan

    :)))))))))))))))

    --
    George Orwell :

    what they do not want to hear"

  • 15. Data: 2019-05-25 01:18:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]

    > zastrzeżenie, że warunki transakcji muszą spełniać wymogi prawa
    > kanonicznego, to niby dlaczego sąd miałby tego nie honorować?

    Ogólnie masz rację, ale w wypadku nieruchomości już nie. Wyklucza to
    art. 157 kc. Tak, czy siak ostatecznie musi dojść do umowy bezwarunkowej
    (§2).

    Natomiast najpradopodobniej - moim zdaniem - autorowi artykułu chodziło
    o przepisy dotyczące reprezentowania osoby prawnej, jaką jest Kościół
    Katolicki.

  • 16. Data: 2019-05-25 01:27:55
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.05.2019 o 01:16, u2 pisze:
    > Watykan
    > :)))))))))))))))

    Ale prawo Watykanu nie ma w Polsce zastosowania wprost. Jest do tego
    Konkordat (https://tiny.pl/t9zh1). Ten przewiduje, że w zakresie
    administracji zarządzanie sprawami Kościoła jest normowane Prawem
    Kanonicznym (art. 5). Nie wydaje mi się to szczególnie dziwne, skoro do
    zarządzania mieniem spółki czy stowarzyszenia stosuje się ich wewnętrzne
    przepisy.

  • 17. Data: 2019-05-25 06:04:33
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Natomiast najpradopodobniej - moim zdaniem - autorowi artykułu chodziło
    > o przepisy dotyczące reprezentowania osoby prawnej, jaką jest Kościół
    > Katolicki.

    Brzmi rozsądnie.

    Shrek

  • 18. Data: 2019-05-25 10:43:51
    Od: u2 <u...@o...pl>

    > Ale prawo Watykanu nie ma w Polsce zastosowania wprost.

    w stosunku do obywateli Watykanu ma zastosowanie wprost, nie
    ściemniaj:))))))))))))

    --
    George Orwell :

    what they do not want to hear"

  • 19. Data: 2019-05-25 11:49:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.05.2019 o 10:43, u2 pisze:

    > w stosunku do obywateli Watykanu ma zastosowanie wprost, nie
    > ściemniaj:))))))))))))

    Czyli, jak w Polsce zatrzymamy obywatela Watykanu za przekroczenie
    prędkości, to mówisz, że dostanie mandat na podstawie watykańskiego
    prawa wykroczeń, a nie polskiego komendanta? Naprawdę?

  • 20. Data: 2019-05-25 12:29:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 May 2019 11:49:50 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Czyli, jak w Polsce zatrzymamy obywatela Watykanu za przekroczenie
    > prędkości, to mówisz, że dostanie mandat na podstawie watykańskiego
    > prawa wykroczeń, a nie polskiego komendanta? Naprawdę?

    Zagraniczni dyplomaci maja immunitet :-)

    No ale widziales - jak Polak zgwalcil i uszkodzil Angielke, to go w
    koncu polski sad zwolnil zgodnie z polskim prawem...

    J.