  • 1. Data: 2004-02-07 21:18:09
    Temat: powództwo wzajemne
    Od: " " <p...@g...pl>

    Jak należy rozumieć art. 204 kpc , któy mówi że "Powództwo wzajemne jest
    dopuszczalne, jeżeli roszczenie wzajemne jest w związku z roszczeniem powoda
    lub nadaje się do potrącenia." Czy takie powództwo możliwe jest na gruncie
    prawa pracy?

  • 2. Data: 2004-02-08 12:03:31
    Temat: Re: powództwo wzajemne
    Od: "Piter" <p...@a...pl>

    roszczenie wzajemne pozostaje w związku roszczeniem głownym jeżeli w jakiś
    sposób się do niego odnosi, głownie wynika z tego samego stosunku prawnego
    np. stosunku pracy.
    W prawie pracy jest możliwość zgłaszania roszczeń wzajemnych, nie można
    natomiast potrącić wynagrodzenia za pracę. Jednakże w sprawach
    rozpoznawanych w ramach postępowania uproszczonego ( do 5.000 zł z umów )
    roszczenie wzajemne oraz zarzut potrącenia są niedopuszczalne.
    piotr

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 3. Data: 2004-02-08 17:48:13
    Od: " " <p...@g...pl>

    w takim razie w jakim konkretnie wypadku pracodawca może zgłaszać jakieś
    roszczenia w stosunku do pracownika? W kodeksie pracy nie ma nic na ten
    temat.

  • 4. Data: 2004-02-09 20:05:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Feb 2004, wrote:

    >+ w takim razie w jakim konkretnie wypadku pracodawca może zgłaszać jakieś
    >+ roszczenia w stosunku do pracownika? W kodeksie pracy nie ma nic na ten
    >+ temat.

    A są z KP zakazy ustanawiania "praw do roszczeń" ? ;)
    Po prostu - owe roszczenia muszą być uregulowane poza prawem pracy
    i dochodzone na drodze cywilnej. Z zachowaniem "zasad współżycia"
    oczywiście :) Ale nie jest tak że magazyniera czy sprzedawcy NIE MOŻNA
    obarczyc żadną odpowiedzialnością.
    Oczywiście z tego wynika niemożność potrącenia: płacę pracownikowi
    pracodawca POWINIEN wypłacić. A ów POWINIEN oddać to co był winien.
    Ale na różnych zasadach :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (nie prawnik)

  • 5. Data: 2004-02-10 19:58:37
    Od: " " <p...@g...pl>

    serdecznie dzięki, teraz już rozmumiem(-:

    A co w przypadku, gdy pracownik zgłosił roszczenie, a pracodawca wnosi
    powodztwo wzajemne które powinno być rozpatrywane przez sad cywilny. Jesli
    sąd przeniesie sprawe do cywilnego, kto poniesie koszty?

  • 6. Data: 2004-02-13 20:46:57

    czy nie sądzicie, ze powództwo wzajemne wytoczone przez pracodawce
    pracownikowi w sądzie pracy to tylko forma obrony? Czy takie powóztwo jest w
    ogóle dopuszczalne? (chodzi o powóztwo na podstawie art 24k.c) Przecież do
    art. 300 k.p. można odnieść się tlyko w kwestiach nieuregulowanych w k.p.,
    natomiast kwestie np. dyscyplinowania pracowników są uregulowane w k.p.
    Pracodawca , jeśli coś mu się nie podobało mógł reagować wcześniej, a nie
    teraz , gdy ja domagam się swoich praw- żądać odszkodowania za naruszenie
    dóbr osobistych.