  • 11. Data: 2004-11-03 10:40:58
    Temat: Re: pieniadze i ich zwrot
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Nov 2004, Robert Tomasik wrote:

    >+ Użytkownik "Dulek" <f...@b...pl> napisał w wiadomości
    >+ news:cm95b4$fpm$1@news.dialog.net.pl...
    >+
    >+ Mniej więcej o to właśnie chodzi. Przelew, to przelew i nic więcej. jest to
    >+ dowód na to, że ktoś przelał komuś jakieś środki. Ale za czorta z tego nie
    >+ dowiedziesz, jaki był tytuł.

    Zabiłeś mi ćwieka.
    Powiadasz że "tytuł zapłaty" nie stanowi np. "wskazania długu"
    w rozumieniu art. 451 K.C. ??
    Nie neguję iż sama wpłata to może być mało jako "dowód istnienia
    zobowiązania". Ale to JEST deklaracja strony ("oświadczenie
    woli") za co płaci !!
    IMHO mocniejsza niż pokazanie palcem kioskarzowi "tamtą gazetę,
    za papierosami"...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2004-11-03 10:54:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Nov 2004, Dulek wrote:
    >+ Robert Tomasik:
    [...]

    >+ > Jeśli tam jest napisane "wpłata własna", to taki przelew nie jest
    >+ > dowodem jakiejkolwiek operacji pomiędzy nimi.
    >+ > Równie dobrze ona mogła mu swoje własne pieniądze dać i poprosić
    >+ > go o przysługę wpłacenia na jej własne konto.

    Robercie, przecież sam sobie przeczysz. To co "mogła zrobić"
    to jest właśnie zwrot depozytu... pytaniem jest czy to był
    depozyt prawidłowy czy nieprawidłowy - bo nieprawidłowy
    podlega pod PCC :(

    >+ > Tak więc na tej podstawie, to narzeczony raczej niczego dochodzić
    >+ > moim zdaniem nie może.

    Zgoda.

    >+ Jak dla mnie, to mozesz sobie w przelewie napisac, co Ci sie tam podoba,

    Zdecydowany sprzeciw.
    Primo: patrz post sąsiedni (mój do Roberta) w kwestii "wskazania
    długu". Powiadasz że tekst na przelewie NIE MA znaczenia ?
    Secundo: przepisy VAT; przyroda zna takie przypadki kiedy dla
    przyjmującego wpłatę jest istotne czy "z dowodu wpłaty jednoznacznie
    wynika za co ona" (ja rozumiem że odnosiłeś się do przypadku w którym
    przepisy VAT nie mają zastosowania - ale TAK W OGÓLE to NIE JEST
    prawda że "można pisać co się chce" :))
    Tertio: ...nie wiem :)

    >+ trzeba miec jeszcze do tego jakies kwity. To oczywiscie nie jest zadna
    >+ polemika.

    Ależ już ją (twoją wypowiedź) pracowicie przerabiam na polemikę :)

    >+ Pozdr. Dulek

    wzjm, Gotfryd :)

  • 13. Data: 2004-11-03 17:51:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > woli") za co płaci !!
    > IMHO mocniejsza niż pokazanie palcem kioskarzowi "tamtą gazetę,

    Deklaracja, deklaracją. Jak Ty poprosisz mnie, bym wziął z Twojej firmy
    Twoje 100 zł i idąc do domu przy okazji wpłacił na Twoje konto te
    pieniądze - ot taka przysługa - to co mam niby wpisać w ten tytuł przelewu,
    jak nie "wpłata własna"? Mam całe uzasadnienie tam umieszczać, że to cudza
    wpłata, tylko kolega mnie prosił?

    Tytuł przelewu ma znaczenie tam, gdzie ma znaczenie. Kodeks cywilny
    przewiduje na przykład prawo do wskazania przez dłużnika, który dług chce
    regulować, jeśli ma ich kilka. No i można to prawo w mojej ocenie właśnie
    zrealizować tym tytułem przelewu. Ale, jak co do tego nie będzie
    wątpliwości, to mogę wpisać cokolwiek.

    W będącym przedmiotem naszych rozważań przypadku dziewczyna spokojnie może
    podnosić, ze dała chłopakowi te pieniądze, by wyświadczył jej przysługę i
    wpłacił na jej konto. I jak chłopak nie będzie miał jakiegoś mocnego dowodu,
    to moim zdaniem nie ma sędziego, który by zwrot tych pieniążków zasądził. Bo
    na jakiej podstawie.

    Sam tytuł, to tylko oświadczenie jednej ze stron, a i to ułomne, bo w sumie
    ograniczone do iluś tam znaków (system ma ograniczenia). Jak pójdę do banku
    i w tytuł przelewu 100 zł na Twoje konto wpiszę, że to pożyczka i masz mi za
    2 dni oddać 200 zł, to niby będzie z tego jakieś moje prawo do owych 200 zł
    wynikać? Bo moim zdaniem nie.

  • 14. Data: 2004-11-03 17:57:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Robercie, przecież sam sobie przeczysz. To co "mogła zrobić"
    > to jest właśnie zwrot depozytu... pytaniem jest czy to był
    > depozyt prawidłowy czy nieprawidłowy - bo nieprawidłowy
    > podlega pod PCC :(

    W mojej ocenie nadmiernie komplikujesz prostą rzecz. Uczyń załozenie, że
    dziewczynę nogi bolały i swojego ówczesnego adoratora postawila w ogonku, by
    to wpłacił. Czy i ta czynności bedzie nieparwidłowym depozytem?

    Takie rozważania, to mogli byśmy toczyć, gdyby była umowa jakiegokolwiek
    przepływu tych pieniędzy. Gdyby chłopak był w stanie dowieść, że owe
    pieniążki były jego przed wpłatą na konto dziewczyny. A jak rozumiem
    pytającego, to dowodu na to nie ma.

    > Zdecydowany sprzeciw.
    > Primo: patrz post sąsiedni (mój do Roberta) w kwestii "wskazania
    > długu". Powiadasz że tekst na przelewie NIE MA znaczenia ?

    Ma, tam gdzie ma. Ja sie odnoszę do tego szczególnego przypadku i w tym
    wypadku nie ma, bowiem ze sformułowania "wpłatra własna" wcale nei wynika,
    do kogo te pieniądze w chwili wpłaty należały. Wiadomo kto wykonał
    techniczną czynność wpąlty. Ale nie wiadomo czyje pieniądzer wpłacała. I
    gdyby to była czynność między osobami parwnymi, to jeszcze może miał bym
    jakąś wątpliwość. Ale w tym wypadku już nie mam żadnej.

> [...]
    > wynika za co ona" (ja rozumiem że odnosiłeś się do przypadku w którym
    > przepisy VAT nie mają zastosowania - ale TAK W OGÓLE to NIE JEST

    Ty piszesz o VAT, a to przecież dwie osoby fizyczne. Chłopak wpałca
    pieniążki na konto swojej dziewczyny.

  • 15. Data: 2004-11-03 19:14:34
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Tytuł przelewu ma znaczenie tam, gdzie ma znaczenie. Kodeks cywilny
    > przewiduje na przykład prawo do wskazania przez dłużnika, który dług chce
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > regulować, jeśli ma ich kilka. No i można to prawo w mojej ocenie właśnie
    ^^^^^^^^^
    > zrealizować tym tytułem przelewu. Ale, jak co do tego nie będzie
    > wątpliwości, to mogę wpisać cokolwiek.

    Dlaczego więc w innym z wątków aktualnie toczących się na psp piszesz:

    ??

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 16. Data: 2004-11-03 23:27:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^
    >
    > Dlaczego więc w innym z wątków aktualnie toczących się na psp piszesz:

    Bowiem prawo do wskazania rodzaju długu ma sens, jak jest kilka rodzajów
    tych długów. Jak by przekładowa paniusia ze spółdzielni miała wobec niej
    dług z tytułu czynszu, oraz z tytułu wymalowania jej ścian na osobne
    zlecenie, to wówczas mogła by sobie wybierać, co chce akurat uregulować. Ale
    jak to jest sam czynsz, to nie może, bo to jest jedno, tyle że okresowe
    świadczenie. Może sobie wybrać, czy chce uregulować czynsz, czy też chce
    uregulować czynsz. Jak widzisz na jedno wychodzi. Cały ten mechanizm jest
    wynikiem obowiązywania art. 451 kc, którego lekturę gorąco polecam.

    Tak więc w wypadku naszej spółdzielni mogła ona zaliczyć w pierwszej
    kolejności wpłaty na poczet wymaganych odsetek a dopiero później na kwoty
    główne poczynając od najstarszej. Mam nadzieję, ze wyjaśniłem jasno :-)

  • 17. Data: 2004-11-04 08:39:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ Twoje 100 zł i idąc do domu przy okazji wpłacił na Twoje konto te
    >+ pieniądze - ot taka przysługa - to co mam niby wpisać w ten tytuł przelewu,

    Ależ tego NIE neguję.
    Powiadam iż ów tytuł jest dowodem właśnie wpłaty własnej - a nie
    dania darowizny.
    Może i słabym dowodem :], ale...

    >+ jak nie "wpłata własna"?
    >+ Mam całe uzasadnienie tam umieszczać, że to cudza
    >+ wpłata, tylko kolega mnie prosił?

    IMHO nieporozumienie: powinien być wpisany "tytuł" z którego miał
    wpłacić kolega :) - może być "wpłata własna" :) właśnie.
    Wtedy taka "wpłata po drodze na prośbę" kolegi IMHO łapie się
    jako "zlecenie bez wynagrodzenia"... :) - i nie ma żadnych
    problemów ! (w tym podatkowych ;> - to juz chyba uczulenie... :])

    >+ Tytuł przelewu ma znaczenie tam, gdzie ma znaczenie. [...przykład
    co do którego jesteśmy zgodni...]
    >+ zrealizować tym tytułem przelewu. Ale, jak co do tego nie będzie
    >+ wątpliwości, to mogę wpisać cokolwiek.

    IMO "możesz" jest nadużyciem - mniej więcej w tym samym stopniu
    w jakim "można kogoś pobić" :)
    Przecież wpisanie tytułu jest deklaracją.
    Ja rozumiem że "w potocznym rozumieniu" stosuje się "prawo skali"
    i z zasady nikt nie będzie robił awantury o "tytuł" z powodu wpłaty
    20 zł.
    Ale przyjmuj że to jest 200 000 zł.
    I że US cię pyta za co ta wpłata... :>
    Przecież z *formalnego* punktu widzenia nie ma różnicy między
    wpłatą na 20 zł a 200 000 zł ! - wróć, jest: podatkowo nieuregulowanie
    (niewykazanie) ew. podatku dla 20 zł to tylko wykroczenie a dla
    200 000 zł jednak przestępstwo. Ale tylko z powodu progu w KKS :) !
    Kwestię iż musi znaleźć się powód ("postępowanie" na przykład)
    aby US cię pytam pomijam. Chodzi o zasadę !

    >+ W będącym przedmiotem naszych rozważań przypadku dziewczyna spokojnie może
    >+ podnosić, ze dała chłopakowi te pieniądze, by wyświadczył jej przysługę

    No przecież jak była "wpłata własna" to właśnie TAK BYŁO !!
    Nie mogło być inaczej :>
    No chyba że wpłacający świadomie wprowadzał w błąd celem zatarcia
    śladów popełnienia wykroczenia pt. "niezadeklarowanie podatku
    od darowizny lub depozytu" :>

    >+ wpłacił na jej konto. I jak chłopak nie będzie miał jakiegoś mocnego dowodu,
    >+ to moim zdaniem nie ma sędziego, który by zwrot tych pieniążków zasądził. Bo
    >+ na jakiej podstawie.

    Tu się zgadzam. W całej rozciągłości.
    Ale *nie zgadzam się* że "tytuł jest nieważny" - on *jest* ważny
    i (jeśli jest taki jak omawiamy) świadczy o takim rozumowaniu
    jak przedstawiasz...

> [...]

    >+ 2 dni oddać 200 zł, to niby będzie z tego jakieś moje prawo do owych 200 zł

    Nie. Bo brak "wyrażenia zgodnej woli drugiej strony" :) (65 KC bodaj !)
    i wystarczy moje wyrażenie sprzeciwu w dowolnej formie.
    Jak A wpłaca B "wpłatę własną" zaś B ją przyjmuje (znaczy: nie zgłasza
    sprzeciwu wobec czynności) to IMO jest inaczej: obie strony wyrażają
    "zgodną wolę"... :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 18. Data: 2004-11-04 08:48:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ dziewczynę nogi bolały i swojego ówczesnego adoratora postawila w ogonku, by
    >+ to wpłacił. Czy i ta czynności bedzie nieparwidłowym depozytem?

    Owszem, już poprzednio przyznałem że wypadałoby zinterpretować
    jako nieodpłatne zlecenia, zaś uznać że depozyt był *prawidłowy*
    (wpłacał "te same" - a nie "tyle samo" - pieniądze :) jak już
    kiedyś ktoś mnie pouczył :))

    [...]
> [...]
    >+ wypadku nie ma, bowiem ze sformułowania "wpłatra własna" wcale nei wynika,

    Patrz sąsiedni post. IMHO... :)

    >+ gdyby to była czynność między osobami parwnymi, to jeszcze może miał bym
    >+ jakąś wątpliwość. Ale w tym wypadku już nie mam żadnej.

    No to jak NIE MA WĄTPLIWOŚCI - jedynym powodem jest iż tytuł
    MA znaczenia :) Znaczy znaczy :) "to były jej pieniądze"...

    [...]
> [...]
    >+
    >+ Ty piszesz o VAT, a to przecież dwie osoby fizyczne. Chłopak wpałca

    Och, ja się odnosiłem do *zasady* :) wobec twojej uwagi że "tytuł
    nie ma znaczenia" (co sugeruje że "w ogóle" - a IMHO *formalnie*
    to ma znaczenie *zawsze* !).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 19. Data: 2004-11-04 12:14:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ależ tego NIE neguję.
    > Powiadam iż ów tytuł jest dowodem właśnie wpłaty własnej - a nie
    > dania darowizny.
    > Może i słabym dowodem :], ale...

    Aha. No to oczywiście zgoda.

    > Ale przyjmuj że to jest 200 000 zł.
    > I że US cię pyta za co ta wpłata... :>

    Oczywiście masz rację, ale zapominasz cały czas, ze to byłą wplata na
    prywatny ROR. I mógł równie dobrze w ten tytuł wpisać "Kocham Cię", a
    bankowi wara od tego. Co innego w wypadku Urzędu Skarbowego, choć
    podejrzewam, że wcale by nie pytali, tylko przysolili za nie wpłacenie pod
    właściwym tytułem. A to ty byś musiał kombinować, jak te niewłaściwie
    wpłacone pieniążki odzyskać.

> [...]
    > Kwestię iż musi znaleźć się powód ("postępowanie" na przykład)
    > aby US cię pytam pomijam. Chodzi o zasadę !

    To nie firmy wpłacały! Gdyby jedna firma na konto drugiej robiła takie
    wpłaty, to oczywiście można by było bić pianę. ale nie w wypadku prywatnych
    osób. Przy bardzo dużej kwocie pieniędzy, to może ewentualnie bank by się
    tym zainteresował z uwagi na pranie brudnych pieniędzy. Ale to musiała by
    być naprawdę spora kwota. Inaczej, z punktu widzenia banku jest to obojętne.

    Z punktu widzenia skarbówki, to sama wpłata nie jest żadnym zdarzeniem
    prawnym, bo jak napisałem mogła to być przysługa. I jeśli teraz ktoś będzie
    ponosił, że to była pożyczka, to będzie musiał tego dowieść. na pewno nie na
    podstawie przelewu.

    > Tu się zgadzam. W całej rozciągłości.
    > Ale *nie zgadzam się* że "tytuł jest nieważny" - on *jest* ważny
    > i (jeśli jest taki jak omawiamy) świadczy o takim rozumowaniu
    > jak przedstawiasz...

    Nie zgadzam się z Tobą. Tytuł by był ważny, jakby obydwie strony miały na to
    wpływ. A jak nie, to jak pisałem już wcześniej wpłacę na Twoje konto
    złotówkę pod tytułem "łapówka" i zawiadomię, ze bierzesz łapówki. I co? No
    przecież jest dowód w postaci przelewu?

> [...]
    > Jak A wpłaca B "wpłatę własną" zaś B ją przyjmuje (znaczy: nie zgłasza
    > sprzeciwu wobec czynności) to IMO jest inaczej: obie strony wyrażają

    A niby w jakiej formie B miałby ów sprzeciw wyrazić, skoro o tytule przelewu
    może w ogóle się nie dowiedzieć, jak nie zajrzy do wyciągu?

  • 20. Data: 2004-11-04 12:16:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Och, ja się odnosiłem do *zasady* :) wobec twojej uwagi że "tytuł
    > nie ma znaczenia" (co sugeruje że "w ogóle" - a IMHO *formalnie*
    > to ma znaczenie *zawsze* !).

    No to ustalmy dla zasady, że tytuł ma znaczenie, ale tylko z punktu widzenia
    wpłacającego. Bo żadnego skutku prawnego po stronie właściciela konta nie
    powoduje. Zgoda?