  • 21. Data: 2004-11-10 22:18:03
    Temat: Re: pieniadze i ich zwrot
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Nov 2004, Robert Tomasik wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    [...]
    >+ > Przecież z *formalnego* punktu widzenia nie ma różnicy między
    >+ > wpłatą na 20 zł a 200 000 zł ! - wróć, jest: podatkowo nieuregulowanie
    >+ > (niewykazanie) ew. podatku dla 20 zł to tylko wykroczenie a dla
    >+ > 200 000 zł jednak przestępstwo. Ale tylko z powodu progu w KKS :) !
    >+ > Kwestię iż musi znaleźć się powód ("postępowanie" na przykład)
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >+ > aby US cię pytam pomijam. Chodzi o zasadę !
    >+
    >+ To nie firmy wpłacały!

    Nie miałem na myśli firm.
    USy mogą w ramach postępowania dobrać się do "szarego obywatela" :)
    (i co do tego chyba nie ma ani wątpliwości ani zastrzeżeń). Nadto
    USy potrafią (IMO - nadużywając) przymusić obywatela metodą "zbierania
    informacji" (nie chce mi się szukać po Ordynacji - chodzi o przepis
    że "podatnik powinien współpracować" jak się wymierza podatek)
    a przynajmniej hm... "skutecznie zachęcają" :> do ujawniania dziwnych
    informacji osobistych ("Pan napisze do jakiej szkoły dziecko posyła")
    - musisz pamiętać, bo na .prawo też było :)
    Jakby nie patrząc - przynajmniej w bezspornym przypadku "prowadzenia
    postępowania" ('przeciw' albo 'w sprawie') US może nieprzedsiębiorcę
    spytać co to za przelew.

    >+ Gdyby jedna firma na konto drugiej robiła takie
    >+ wpłaty, to oczywiście można by było bić pianę. ale nie w wypadku prywatnych
    >+ osób.

    Mniemam że... właśnie to chciałem powiedzieć :)
    BTW: taka wpłata może paradoksalnie działać na korzyść podatnika :>
    Był taki przypadek (prasa :)) ukarania... wróć - obłożenia podatkiem
    "od nieujawnionych źrodeł" (75% !!) - babcia twierdziła że to jeszcze
    z nielegalnego handlu dewizami za PRL :) ale... NIE MIAŁA DOWODU.
    Jakby miała dowód przelewu na taką kwotę sprzed fanastu lat
    to byłaby "czysta": dowód posiadania pieniędzy jest, czyn karalny
    przedawniony (pomijając że podstawa ukarania uchylona)...

    >+ Przy bardzo dużej kwocie pieniędzy, to może ewentualnie bank by się
    >+ tym zainteresował z uwagi na pranie brudnych pieniędzy.

    Ja NIE mówię o banku. O US. Interesującym się NIE z powodu przelewu
    o którym nie ma zielonego pojęcia, ale podejrzenia INNEGO przestępstwa.
    Jakiegokolwiek związanego z przyjmowaniem nieopodatkowanych pieniedzy...

    >+ Ale to musiała by
    >+ być naprawdę spora kwota.

    ...na .podatki albo i tu był przykład 'machnięcia' ("na zamówienie)
    kilku sztuk programu przez osobę nie prowadzącą DG.
    Jak US się dowiedział to jako dowód zdobył właśnie wykaz przelewów :>

    >+ Inaczej, z punktu widzenia banku jest to obojętne.

    ...ani słowa o banku :]

    >+ Z punktu widzenia skarbówki, to sama wpłata nie jest żadnym zdarzeniem
    >+ prawnym, bo jak napisałem mogła to być przysługa.

    Ale trzeba się tłumaczyć :]
    OT:
    No i wyjaśnij mi status prawny takiej "przysługi" - wg K.C...
    Przyznam że jestem zszokowany nie znalazłszy w ustawi o podatku od
    spadków i darowizn wyłączenia dla depozytu nieprawidłowego: kiedyś
    BYŁ zapis że "nie podlega podatkowi jeśli przechowujący nie ma wg
    umowy prawa dysponowania depozytem" - a teraz nie widzę :[
    Depozyt jest prawidłowy dopóki trzymasz *te same* pieniądze (to
    mi tu na .prawo wykładali :)). Ale jak je WPŁACISZ i PRZELEJESZ
    to przelewasz INNE pieniądze... :]
    Niemniej - to OT :)

    [...]
    >+ Nie zgadzam się z Tobą. Tytuł by był ważny, jakby obydwie strony miały na to
    >+ wpływ. A jak nie, to jak pisałem już wcześniej wpłacę na Twoje konto
    >+ złotówkę pod tytułem "łapówka" i zawiadomię, ze bierzesz łapówki. I co? No
    >+ przecież jest dowód w postaci przelewu?

    ...przeciwko tobie :> - "zamiar wręczenia" ;) !
    Przecież ja jej nie chciałem przyjąć ;) :)

    >+ > Nie. Bo brak "wyrażenia zgodnej woli drugiej strony" :) (65 KC bodaj !)
    >+ > i wystarczy moje wyrażenie sprzeciwu w dowolnej formie.
    >+ > Jak A wpłaca B "wpłatę własną" zaś B ją przyjmuje (znaczy: nie zgłasza
    >+ > sprzeciwu wobec czynności) to IMO jest inaczej: obie strony wyrażają
    >+ > "zgodną wolę"... :)
    >+
    >+ A niby w jakiej formie B miałby ów sprzeciw wyrazić, skoro o tytule przelewu
    >+ może w ogóle się nie dowiedzieć, jak nie zajrzy do wyciągu?

    ...dopóki nie wie albo może podnosić że nie wie - no to nie wie
    i już :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 22. Data: 2004-11-10 22:19:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Nov 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ No to ustalmy dla zasady, że tytuł ma znaczenie, ale tylko z punktu widzenia
    >+ wpłacającego. Bo żadnego skutku prawnego po stronie właściciela konta nie
    >+ powoduje. Zgoda?

    Zgoda !
    Acha - to pospieszyłem się z połową poprzedniego postu, bo
    niepotrzebna :)

    pozdrowienia, Gotfryd