  • 1. Data: 2004-11-23 21:03:15
    Temat: osoba niepelnoletnia
    Od: "Tom " <g...@W...gazeta.pl>

    Witam
    Jesli osoba 15 letnia jest wzywana na policje to jest rozmowa z odzialem
    jednego z rodzicow bo dziecko niepelnoletnie.
    Otoz jak wiadomo aby kupic alkohol albo papierosy osoba musi byc pelnoletnia
    czyli miec 18 lat i dowod. Aby glosowac w wyborach to samo 18 lat. I wlasnie
    jak wspominalem wczesniej na policji osobe pelnoletnia uwazaja dziecko 17
    letnie juz. Ojciec juz nie ma prawa byc przy rozmowe z dzieckiem 17 letnim
    bo jest ona juz pelnoletnia.
    Wytlumaczcie mi to prosze??? Jak raz jest pelnoletnia to 18 lat a innym
    razem 17 lat?
    Dziekuje za wyjasnienie

  • 2. Data: 2004-11-23 21:11:00
    Temat: Re: osoba niepelnoletnia
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Tom wrote:
> [...]
    > bo jest ona juz pelnoletnia.
    > Wytlumaczcie mi to prosze??? Jak raz jest pelnoletnia to 18 lat a innym

    W postępowaniu karnym nie występuje raczej pojęcie 'niepełnoletni', a
    'nieletni', a więc osoba, ktora nie ukończyła 17 lat. Odpowiedzialność
    karną ponosi się bowiem właśnie od tego wieku, a równocześnie taka osoba
    może samodzielnie występować w procesie jako oskarżony.
    Natomiast jeśli osoba taka była wezwana jako świadek, to kodeks
    postępowania karnego przewiduje dopuszczenie do przesłuchania jej
    rodzica tylko jeśli nie ukończyła ona 15 lat. Wobec osób starszych nie
    ma takiego wymogu.

    KG

  • 3. Data: 2004-11-24 01:29:56
    Od: "Szymon Jezierski" <m...@N...gazeta.pl>

    > Wytlumaczcie mi to prosze??? Jak raz jest pelnoletnia to 18 lat a innym
    > razem 17 lat?
    > Dziekuje za wyjasnienie

    Osoba 17letnia nie jest pełnoletnia tylko odpowiada z kodeksu karnego jak
    osoba dorosła.

  • 4. Data: 2004-11-24 10:36:25
    Od: "Grzechu" <t...@g...pl>

    Bo 997 tak juz ma ze woli gadac z kims na zasadzie "duzo nas malo was" bo
    potem latwiej jest cos wkrecic podejrzanemu. Proponuje napisac pismo ze nie
    zgadza sie pan na przesluchiwanie corki/syna przez funkcjonariusza policji
    bez pana obecnosci, gdyz corka/syn jest nieletni. Do komendanta danego KP.
    Pozdro.
    Grzechu.

  • 5. Data: 2004-11-24 18:47:55
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Grzechu" <t...@g...pl> napisał w wiadomości

    >Proponuje napisac pismo ze nie zgadza sie pan na przesluchiwanie corki/syna
    >przez funkcjonariusza policji bez pana obecnosci, gdyz corka/syn jest
    >nieletni. Do komendanta danego KP.

    A czy autor wątku wspomniał gdzieś, że ma syna lub córkę?
    Może jest księdzem? ;)))

    Pzdr
    Leszek

  • 6. Data: 2004-11-26 12:48:25
    Od: "Tom " <g...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > bez pana obecnosci, gdyz corka/syn jest nieletni. Do komendanta danego KP.

    Syna ani corki nie mam ale to sie przyda :)
    Czyli jak mam dziecko 17 letnie i zostalem powiadomiony ze mam sie zglosisc
    z synem na policje a pozniej na policji to jego wolaja i mi zabraniaja
    wchodzenia. To co mam zrobic? Powiedziec "stop tak sie nie bedziemy bawic,
    syn bedzie odpowiadal tylko przy mojej obecnosci bo jest nieletni, inaczej
    wracamy do domu"?

    A druga sprawa.
    Dzwoni do mnie z komisariatu tak przypuszczam bo sie przedstawil itp. i mowi
    ze jutro o godzinie 10 mam sie zglosisc z synem na komisariacie. Mam
    obowiazek sie tam wstawic? Czy musza przyszlac jakies zawiadomienie?

  • 7. Data: 2004-11-26 12:55:42
    Od: "sandra" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Tom " <g...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    a można wysluchac nieletniego na komisariacie w obecnosci np. kuratora ?
    psychologa? itp. :)

    Sandra

  • 8. Data: 2004-11-26 22:01:03
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    sandra wrote:
    > a można wysluchac nieletniego na komisariacie w obecnosci np. kuratora ?
    > psychologa? itp. :)

    można
    ale nie trzeba

    KG

  • 9. Data: 2004-11-26 23:31:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Tom wrote:

    > Czyli jak mam dziecko 17 letnie i zostalem powiadomiony ze mam sie zglosisc
    > z synem na policje a pozniej na policji to jego wolaja i mi zabraniaja

    Art.171 KPK
    § 3. Jeżeli osoba przesłuchiwana nie ukończyła 15 lat, czynności z jej
    udziałem powinny być, w miarę możliwości, przeprowadzone w obecności
    przedstawiciela ustawowego lub faktycznego opiekuna, chyba że dobro
    postępowania stoi temu na przeszkodzie.

    Czyli dopiero poniżej 15 lat. Ogólnie jakieś szczególne warunki
    przesłuchania dotyczą osób małoletnich oraz ubezwłasnowolnionych (np. z
    powodu choroby psychicznej).

    > wchodzenia. To co mam zrobic? Powiedziec "stop tak sie nie bedziemy bawic,
    > syn bedzie odpowiadal tylko przy mojej obecnosci bo jest nieletni, inaczej
    > wracamy do domu"?

    Nie. Nie masz takiego prawa a za utrudnianie postępowania możesz spotkać
    się z przymusem bezpośrednim, grzywną itepe.

  • 10. Data: 2004-11-28 17:48:34
    Od: "Grzechu" <t...@g...pl>

    >"stop tak sie nie bedziemy bawic,
    > syn bedzie odpowiadal tylko przy mojej obecnosci bo jest nieletni, inaczej
    > wracamy do domu"?

    Powiedziec tak, miec gotowa kartke i dlugopis i w 2 slowach napisac,
    dlaczego nie dalem przesluchac syna/corki i zostawic z potwierdzeniem u
    dyzurnego.

    > Dzwoni do mnie z komisariatu tak przypuszczam bo sie przedstawil itp. i
    > mowi
    > ze jutro o godzinie 10 mam sie zglosisc z synem na komisariacie.

    Niech sie buja.

    Grzechu (nie uzasadnie swoich twierdzen podstawa prawna - pisalem na logike)