  • 1. Data: 2004-11-23 19:26:17
    Temat: pobyt za granica - brak zameldowania w polsce i problem z dokumentami
    Od: "Grzes" <s...@p...onet.pl>

    Witam,

    Prosze o wyjasnienie nastepujacej kwestii.
    Mieszkam wraz z rodzina od 5 lat poza granicami Polski (kraj Unii
    europejskiej). Wyjezdzajac piec lat temu bylismy zameldowani w mieszkaniu ,
    ktorego bylismy wlascicielami. Dwa lata temu mieszkanie sprzedalismy i
    musielismy sie z niego wymeldowac. W biurze meldunkowym przy wymeldowywaniu
    sie Pani z okienka zapytala sie o nowy adres. Tak wiec zgodnie z prawda
    powiedzialem ,ze nie mieszkamy w Polsce i nie planujemy sie nigdzie
    meldowac. Pani zapisala to sobie + kraj pobytu.
    Teraz okazalo sie ,ze musimy z malzonka wymienic dowody osobiste i prawa
    jazdy. No i zaczely sie schody. Bez stalego meldunku w Polsce nie mozna
    wymienic dowodu. W kwesttionariuszu o prawo jazdy takze potrzebna jest
    informacja o miejscu stalego zameldowania.
    Za jakis okres czasu bedziemy musieli wymienic paszporty dzieci, ale one tez
    nie maja meldunku w Polsce. W kraju w jakim przebywamy mamy pobyt czasowy na
    nastepne kilka lat.

    Czy moglby ktos z grupowiczow wyjasnic co na to mowia przepisy?
    W urzedzie powiedziano mi ,ze musimy miec meldunek staly w Polsce aby
    rozpoczac procedury wymiany. Moze Pani z okienka nie ma wiedzy o przepisach
    obowiazujacych po wejsciu do Unii Europejskiej?
    A co w przypadku jak czlowiek nie ma sie gdzie zameldowac na stale?

    Z gory dziekuje za informacje
    Grzegorz

  • 2. Data: 2004-11-23 20:20:43
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Grzes wrote:
> [...]
    > wymienic dowodu. W kwesttionariuszu o prawo jazdy takze potrzebna jest
    > informacja o miejscu stalego zameldowania.

    Dowód osobisty nie musi zawierać miejsca zameldowania jeśli takie nie
    istnieje (art.37 ust.1 pkt 3 ustawy o ewidencji ludności i dowodach
    osobistych). Prawo jazdy pewnie też nie.

> [...]
    > obowiazujacych po wejsciu do Unii Europejskiej?
    > A co w przypadku jak czlowiek nie ma sie gdzie zameldowac na stale?

    A czasowo? Skoro chcesz wymieniać coś w kraju, to jakieś miejsce pobytu
    masz... choćby czasowego.
    A jeśli nie, to pewnie należałoby się odwołać do art.21 kodeksu
    postępowania administracyjnego:

    "Właściwość miejscową organu administracji publicznej ustala się:
    §1
    (...)
    3) w innych sprawach - według miejsca zamieszkania (siedziby) w kraju, a
    w braku zamieszkania w kraju - według miejsca pobytu strony lub jednej
    ze stron; jeżeli żadna ze stron nie ma w kraju zamieszkania (siedziby)
    lub pobytu - według miejsca ostatniego ich zamieszkania (siedziby) lub
    pobytu w kraju.
    § 2. Jeżeli nie można ustalić właściwości miejscowej w sposób wskazany w
    § 1, sprawa należy do organu właściwego dla miejsca, w którym nastąpiło
    zdarzenie powodujące wszczęcie postępowania, albo w razie braku
    ustalenia takiego miejsca - do organu właściwego dla obszaru dzielnicy
    Śródmieście w m. st. Warszawie."

    Złożyć wniosek, nie przejmować się tym co opowiada urzędniczka, a jeśli
    nie będzie chciała przyjąć - żądać decyzji odmownej.

    KG