    From: kam <X#k...@w...pl#X>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: osoba niepelnoletnia
    Date: Tue, 23 Nov 2004 22:11:00 +0100
    Sender: k...@o...pl@81.210.16.251

    Tom wrote:
    > Jesli osoba 15 letnia jest wzywana na policje to jest rozmowa z odzialem
    > jednego z rodzicow bo dziecko niepelnoletnie.
    > Otoz jak wiadomo aby kupic alkohol albo papierosy osoba musi byc pelnoletnia
    > czyli miec 18 lat i dowod. Aby glosowac w wyborach to samo 18 lat. I wlasnie
    > jak wspominalem wczesniej na policji osobe pelnoletnia uwazaja dziecko 17
    > letnie juz. Ojciec juz nie ma prawa byc przy rozmowe z dzieckiem 17 letnim
    > bo jest ona juz pelnoletnia.
    > Wytlumaczcie mi to prosze??? Jak raz jest pelnoletnia to 18 lat a innym
    > razem 17 lat?

    W postępowaniu karnym nie występuje raczej pojęcie 'niepełnoletni', a
    'nieletni', a więc osoba, ktora nie ukończyła 17 lat. Odpowiedzialność
    karną ponosi się bowiem właśnie od tego wieku, a równocześnie taka osoba
    może samodzielnie występować w procesie jako oskarżony.
    Natomiast jeśli osoba taka była wezwana jako świadek, to kodeks
    postępowania karnego przewiduje dopuszczenie do przesłuchania jej
    rodzica tylko jeśli nie ukończyła ona 15 lat. Wobec osób starszych nie
    ma takiego wymogu.

    KG