  • 1. Data: 2002-11-06 15:14:00
    Temat: okres wypowiedzenia
    Od: "Jabu" <j...@p...onet.pl>

    Witam

    1.Pracuję od 1 lutego 2000 w firmie X, 1 lutego 2003 nabedę prawo do 3
    miesięcznego okresu wypowiedzenia. Czy w przypadku gdyby firma zwolniła mnie
    w styczniu 2003 uzyskam prawo do dodatkowych 2 miesięcy wypowiedzenia, gdyż
    w okresie wypowiedzenia przepracuję owe 3 lata ?

    2.Drugie pytanie dotyczy sposobu zabezpieczenia się przed otrzymaniem
    wypowiedzenia. W firmie w której pracuję wypowiedzenia są zazwyczaj wręczane
    pod koniec miesiąca, osoby zwalniane są zwalniane ze swiadczenia pracy,
    pracownicy rejestrują swoje przyjscie do pracy poprzez wpisanie się na listę
    obecności która do znajduję się na recepcji, lista jest dostępna do około
    9.10 potem można wpisać się już tylko u kadrowych. Nagminne jest to ze lista
    obecnosci jest nieuzupełniona, bywa że koniec miesiąca uzupełniam wpisy za
    spóźnienia z początku miesiąca.
    Ale do rzeczy, jesłi okaże się firma ma mnie zwolnić chciałbym ozyskać prawo
    do 3 miesięcznego okresu wypowidzenia, patrz wyżej.
    Czy jeśli przez ostatni tydzień miesiąca (tak naprawdę ostatnich kilka dni)
    nie będę wpisywał się na listę obecności i pewnego dnia wezwą mnie kadrowe
    aby wręczyć mi ów niechciany dokument, czy w swietle tego co napisałem wyżej
    moge nie przyjąc tego dokumentu tłumaczac się że faktycznie niema mnie w
    pracy a następnie dostarczyć zwolnienie lekarskie na ten dzień? Jakie mogą
    być konsekwencje takiego postępowania. Fakt ze byłem przez cały dzień w
    biurze można udowodnić, na korytarzach są rozmieszczone kamery wideo oraz
    logi w systemie informatycznym firmy. Oczywiście bywa iż pracownicy mojej
    firmy przychodzą do pracy mimo zwolnienia lekarskiego.

    3. Kolejna sprawa dotyczy sposobu wypowiedzenia, frima X znana jest z tego
    że stara sie większość zwalnianych osób zwalniuać w trybie za porozumieniem
    stron co ja stawia w dobrej pozycji jesli chodzi o późniejsze problemy z
    sądem pracy. Jakie są konsekwencje nie przyjęcia tak sformułowanego
    wypowiedzenia? Jakiego zachowania firmy w takiej sytuacji mogę się
    spodziewać?
    Zwolenienia jakie prawdopodobnie się wydarzą będą w ramach wchłonięcia mojej
    firmy przez firmę-matkę i z pewnoiścią mogę być nie jedyną osobą w takiej
    samej sytuacji. Jak jest szansa dochodzenia odszkodowania w sądzie pracy?

    hmm, to chyba tyle

    pozdrawiam i dzięi za wszelką pomoc

  • 2. Data: 2002-11-06 15:54:44
    Temat: Re: okres wypowiedzenia
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 6 Nov 2002 16:14:00 +0100, "Jabu"
    <j...@p...onet.pl> zakodował:

> [...]
    >w styczniu 2003 uzyskam prawo do dodatkowych 2 miesięcy wypowiedzenia, gdyż
    >w okresie wypowiedzenia przepracuję owe 3 lata ?

    AFAIR ważny jest staż pracy w momencie rozwiązania umowy o pracę.
    Gdzieś widziałem orzeczenie SN w tej sprawie, ale teraz jakoś nie mogę
    znaleźć, więc mogę się mylić.

    >aby wręczyć mi ów niechciany dokument, czy w swietle tego co napisałem wyżej
    >moge nie przyjąc tego dokumentu tłumaczac się że faktycznie niema mnie w
    >pracy a następnie dostarczyć zwolnienie lekarskie na ten dzień?

    Jak Cię nie ma, jak jesteś. Jeżeli jesteś w pracy, to nawet gdy jesteś
    na zwolnieniu można Cię zwolnić - nie można wypowiedzieć umowy
    pracownikowi, który jest NIEOBECNY w pracy i ta nieobecność jest
    usprawiedliwiona. Nawet jak schowasz rączki za siebie i powiesz, że
    niczego nie podpiszesz i nie weźmiesz, a pracodawca poinformuje Cię o
    tym, że wypowiada Ci umowę (przydałby się na to świadek) to
    wypowiedzenie zostało dokonane.

    >logi w systemie informatycznym firmy. Oczywiście bywa iż pracownicy mojej
    >firmy przychodzą do pracy mimo zwolnienia lekarskiego.

    To mogą zostać w tym czasie zwolnieni.

> [...]
    >sądem pracy. Jakie są konsekwencje nie przyjęcia tak sformułowanego
    >wypowiedzenia? Jakiego zachowania firmy w takiej sytuacji mogę się

    Jak sama nazwa wskazuje to nie jest wypowiedzenie, a porozumienie -
    czyli zgodzić się muszą bydwie strony. Jeżeli się nie zgodzisz, to
    mogą (ale nie muszą i nie jest to automatyczne) wręczyć Ci
    wypowiedzenie umowy o pracę. Jeżeli następuje likwidacja stanowiska,
    to przez porozumienie tracisz odprawę (chyba, że w porozumieniu jest
    podana taka przyczyna). Przy porozumieniu zasiłek dla bezrobotnych
    otrzymujesz dopiero po 3 miesiącach i na 3 miesiące.

    >samej sytuacji. Jak jest szansa dochodzenia odszkodowania w sądzie pracy?

    Odszkodowania za co?
    Przy likwidacji stanowiska/z przyczyn ekomomicznych (i takie musi być
    uzasadnienie na wypowiedzeniu, albo na porozumieniu stron) należy Ci
    się odprawa (do 10 lat ogólnego stażu pracy 1 miesięczne wynagrodzenie
    liczone tak jak wynagrodzenie za urlop).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-11-06 17:46:03
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > AFAIR ważny jest staż pracy w momencie rozwiązania umowy o pracę.
    > Gdzieś widziałem orzeczenie SN w tej sprawie, ale teraz jakoś nie mogę

    No czyli w tym przypadku 3 miesiace, bowiem rozwiazanie stosunku nastepuje
    po upływie okresu wypowiedzenia. Czyli według mnie odpowiedź na to pytanie
    brzmi 'tak' ( to troche trudne do zgryzienia z punktu widzenia logiki, bo
    trzeba patrzć jakby 'wstecz z przyszłosci' ).

    Depi.

  • 4. Data: 2002-11-06 18:28:24
    Temat: Odp: okres wypowiedzenia
    Od: "jachoo" <z...@p...onet.pl>

    Obawiam się że jednak sie mylisz. Liczy się dzień otrzymania wypowiedzenia,
    a nie dzień kiedy ostatni raz przychodzisz do pracy. Nie bierze sie pod
    uwage do tego okresu swiadczenia pracy gdy jestes na wypowiedzeniu. Przykro
    mi. Jest to informacja na tyle sprawdziona, bo potwierdzona u radcy prawnego
    z Inspektoratu Pracy

    Pozdrawiam

    Użytkownik Depilator <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:aqbkek$9f7$...@n...tpi.pl...

  • 5. Data: 2002-11-06 19:37:03
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jachoo" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Przykro
    > mi. Jest to informacja na tyle sprawdziona, bo potwierdzona u radcy

    Hmmm... Dałbym sobie cos uciąć, choc raczej cos mało ważnego :) Przecież
    długosć okresu wypowiedzenia jest uzależniona od okresu zatrudnienia u
    danego pracodawcy a okres wypowiedzenia jest jak najbardziej okresem
    zatrudnienia. Mielibysmy w takim razie do czynienia z sytuacją, gdzie
    pracownik miałby okres zatrudnienia > 3 lata a przysługiwał by mu jedynie 1
    mies. wypowiedzenia. Czy to nie sprzeczne?

    Podaj jakis przepis, według którego liczy się 'dzień otrzymania
    wypowiedzenia', bo kodeks mówi tylko o 'okresie zatrudnienia'.

    A radca? No cóż - oni też się czasem mylą a na pewno nie maja uprawnień do
    dokonywania wiążącej wykładni prawa :)))

    Depi.

    PS. Odpowiada się pod cytatem. Odpowiednio pociętym.

  • 6. Data: 2002-11-07 07:58:15
    Od: "Gerard" <g...@z...com.pl>

    > Obawiam się że jednak sie mylisz. Liczy się dzień otrzymania
    wypowiedzenia,
    > a nie dzień kiedy ostatni raz przychodzisz do pracy.

    Chyba jednak liczy się moment rozwiązania umowy o pracy a nie wypowiedzenia.
    Sam na coś takiego się załapałem. Chyba że to ostatnio zmienili.

    Gerard