  • 11. Data: 2011-06-03 15:44:15
    Temat: Re: odsetki ustawowe
    Od: "Gadulec" <m...@t...xcls>

    > No to od wyroku należą się odsetki od już naliczonych odsetek, tak jak
    > poprzednik napisał.

    Czyli łopatologicznie - odsetki od brakującej kwoty 400 zł naliczane od
    2005 r ?

  • 12. Data: 2011-06-04 16:28:44
    Od: " ąćęłń" <j...@W...gazeta.pl>

    To znaczy?

    -----

  • 13. Data: 2011-06-06 09:28:06
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Fri, 3 Jun 2011 11:33:19 +0200, Gadulec napisał(a):

    > Tak, zasądziłem odsetki ustawowe od dnia bezprawnego wypowiedzenia umowy.
    ^^^^^^^^^^
    Jesteś ...sędzią??
    Nie strasz... :(((

  • 14. Data: 2011-06-06 19:55:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Jun 2011, ąćęłń wrote:

    > To znaczy?

    ...pisz jak człowiek...

    [...czyjeś...]
    > -----

    W umowach cywilnoprawnch, z literalnie wymienionym wyjątkiem
    długookresowych kredytów *bankowych*, nie wolno stosować
    kapitalizacji odsetek.
    Ale z dniem zapadnięcia wyroku kwota zasądzona *wraz z odsetkami*
    stanowi samoistną należność od której należą się odsetki.
    W ten deseń mamy (w ograniczonym stopniu) kapitalizację.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2011-06-06 21:11:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > stanowi samoistną należność od której należą się odsetki.
    > W ten deseń mamy (w ograniczonym stopniu) kapitalizację.

    Coś Ci się zupełnie pokićkało.

    Nie z dniem wydania wyroku, tylko z dniem wniesienia powództwa, i nie
    stanowi samoistną należność, tylko odsetki można doliczyć do kwoty pozwu
    i od tej łącznej sumy naliczać dalsze odsetki.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2011-06-06 22:15:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Jun 2011, Liwiusz wrote:

    > Nie z dniem wydania wyroku, tylko z dniem wniesienia powództwa,

    Racja. Thx.

    > i nie stanowi samoistną należność

    Dobra, to miał być "skrót myślowy", kiepski jak widać :>

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2011-06-07 09:07:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 06 Jun 2011 23:11:45 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Nie z dniem wydania wyroku, tylko z dniem wniesienia powództwa, i nie
    > stanowi samoistną należność, tylko odsetki można doliczyć do kwoty pozwu
    > i od tej łącznej sumy naliczać dalsze odsetki.

    Czyli odpowiadając na wątpliwości Gadulca:

    To jak ma naliczyć odsetki zależy głównie od tego co napisał w pozwie i
    co zdecydował sąd. My tych szczegółów nie znamy a odpowiedź ogólna
    uwzględniająca wszystkie możliwości jest zbyt skomplikowana żeby ją
    umieszczać na tej grupie.

  • 18. Data: 2011-06-09 07:15:46
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@W...gazeta.pl>

    Przychylam się do zdania Liwiusza.

    Czyli muszę ponowić pytanie:

    Co rozumiesz przez "sądową" kapitalizację odsetek?

    Przy czym zabawa jest przy płatnościach okresowych, gdy dochodzisz
    przykładowo kilkanaście należnych płatności, dla każdej inny dzień
    wymagalności i okres liczenia odsetek.

    (Mam na myśli zobowiązania, przy których z ustawy są odsetki).

    Rzeczywiście wydaje się korzystne dla powoda skumulowanie odsetek należnych
    do dnia pozwu w samym roszczeniu w pozwie:

    Przykład "zapłaty kwoty 12 tys zł, w tym 11500 zł nalezności głównej i 500 zł
    odsetek liczonych od dnia wymagalności do dnia złożenia niniejszego pozwu,
    wraz z odsetkami od dnia złożenia pozwu do dnia zapłaty".

    Coś mi to zdanie wyszło po polskawemu, poprawcie ;-))

    Jest jednak czasem techniczny kłopot naliczenia przez księgowość i złożenia
    przez powoda/pełnomocnika pozwu dokładnie w oznaczonej (naliczonej) dacie.

    No i czasem o przeterminowanie zahaczamy, np. z częścią należności okresowych.

    Więc bardziej łopatologiczne jest wyszczególnienie każdej z okresowych
    płatności z osobna, punkt po punkcie.

    -----

  • 19. Data: 2011-06-09 07:17:37
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@W...gazeta.pl>

    A tak w wielkim skrócie to:

    Po co się masz sam bawić kalkulatorem pod kołderką, komornik naliczy
    prawidłowo ;-))

    -----
    > Mam kłopot jak policzyć odsetki ustawowe - czy liczy się je w/g
    schematu "najpierw należnosć główna potem odsetki" czy "najpierw należności
    uboczne, potem należność główna".