  • 1. Data: 2007-05-28 09:50:11
    Temat: odsetki karne
    Od: JS <t...@o...pl>

    Witam.
    Mam umowę z deweloperem od którego kupuję mieszkanie. Jak to bywa -
    deweloper ma opóźnienia w oddaniu mieszkania. W umowie jest pkt. dotyczący
    odsetek karnych, jednak mam pewną wątpliwość jak go interpretować. Treść:
    "
    W przypadku zwłoki Sprzedającego w wydaniu Kupującemu lokalu, w terminie do
    dnia 31 maja 2007, Sprzedający zapłaci Kupującemu kary umowne liczone od
    dokonanych wpłat(...) w wysokości równej odsetkom ustawowym za każdy dzień
    zwłoki, nie więcej jednak niż kwotę stanowiącą równowartość 5% całkowitej
    ceny(...)"

    Najważniejsze pytanie:
    Jak interpretować ten termin 31 maja 2007 roku? Czego on dotyczy?

    --
    JS

  • 2. Data: 2007-05-28 14:45:44
    Temat: Re: odsetki karne
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "JS" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ceny(...)"
    >
    > Najważniejsze pytanie:
    > Jak interpretować ten termin 31 maja 2007 roku? Czego on dotyczy?

    Pewnie terminu wydania lokalu. Masz jakieś inne propozycje? Bo ja jakoś nie
    widzę innej możliwości. Należą Ci się odsetki ustawowe od wpłaconej już
    przez ciebie developerowi kwoty (również tej wpłaconej przez bank, jeśli
    brałeś kredyt) ale w sumie nie mogą przekroczyć 5%.

  • 3. Data: 2007-05-28 15:01:42
    Od: JS <j...@p...onet.pl>

    > Pewnie terminu wydania lokalu. Masz jakieś inne propozycje? Bo ja jakoś nie
    > widzę innej możliwości.

    Ale jaki termin masz na myśli? Zakładany? Faktycznie zainstniały?
    Bo załadany jest określony we wcześniejszym punkcie paragrafu na 30
    kwietnia 2007.

    Ja tak naprawdę nie mam żadnej propozycji jak to interpretować - wg.
    mnie jest to zapis bez sensu bo nic nie wnosi.

    > Należą Ci się odsetki ustawowe od wpłaconej już
    > przez ciebie developerowi kwoty (również tej wpłaconej przez bank, jeśli
    > brałeś kredyt) ale w sumie nie mogą przekroczyć 5%.

    To wiem, chodziło mi wyłącznie o co określa ten 31 maja?

    Może, że do 31.05. mają mi wypłacić odsetki? (nie zapowiada się nawet
    zebym mieszkanie do tego terminu odebral)
    Czy może ze jak spoźnienie jest mniejsze niż do 31 maja to płacą a
    przekroczą termin 31. maja to nic nie płacą?

    Jacek

  • 4. Data: 2007-05-28 16:41:38
    Od: "PN" <k...@w...pl>

    Użytkownik "JS" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    Czy może ze jak spoźnienie jest mniejsze niż do 31 maja to płacą a
    przekroczą termin 31. maja to nic nie płacą?

    Wygląda na to że "poślizgnąć" się mogli do 31 maja tego roku. Jak do tej daty nie
    dostaniesz mieszkania to od tej daty naliczane są te odsetki. Zrób wszystkim
    przyjemność i nie szatkuj cytatów z umów, będzie łatwiej o interpretacje. I zakładam,
    że wszystkie przecinki podałes tak jak są w umowie.

  • 5. Data: 2007-05-28 16:56:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Ale jaki termin masz na myśli? Zakładany? Faktycznie zainstniały?
    > Bo zakładany jest określony we wcześniejszym punkcie paragrafu na 30

    To należało to napisać :-) Wygląda na to, że nie przewidują zwłoki
    dłuższej, niż do 31 maja i w tym terminie mają wypłacić odsetki. Też
    uważam, ze to głupie.

  • 6. Data: 2007-05-28 16:56:20
    Od: JS <t...@o...pl>

    PN dnia poniedziałek, 28 maja 2007 18:41 napisał:

> [...]
    > Wygląda na to że "poślizgnąć" się mogli do 31 maja tego roku. Jak do tej
    > daty nie dostaniesz mieszkania to od tej daty naliczane są te odsetki.

    Chyba raczej nie bardzo, bo wtedy to powinno brzmieć:
    "W przypadku zwłoki Sprzedającego w wydaniu Kupującemu lokalu, w terminie
    PRZEKRACZAJĄCYM DZIEŃ 31 maja 2007, Sprzedający zapłaci Kupującemu kary
    umowne..."

    > Zrób wszystkim przyjemność i nie szatkuj cytatów z umów, będzie łatwiej o
    > interpretacje. I zakładam, że wszystkie przecinki podałes tak jak są w
    > umowie.

    Ciężko jest przeklepać parę paragrafów, bo umowy nie mam w elektronicznej
    wersji.
    Przecinki są tam gdzie podałem, zwłaszcza te dwa:

  • 7. Data: 2007-05-28 17:11:05
    Od: JS <t...@o...pl>

> [...]
    > Zrób wszystkim przyjemność i nie szatkuj cytatów z umów, będzie łatwiej o
    > interpretacje. I zakładam, że wszystkie przecinki podałes tak jak są w

    Jednak, zgodnie z życzeniem, wklepię jeszcze raz:

    Par. 7
    1. Strony ustalają, że całkowita cena zakupu brutto, z zastrzeżeniem ust. 5
    niniszego paragrafu oraz z zastrzeżeniem par 14 umowy, stanowi kwotę xxxx
    5. (mówi o ew. różnicy w powierzchni między podaną w umowie a rzeczywistą i
    zmianie ceny w takim wypadku - to nie zachodzi tutaj)
    Par. 8
    1. Sprzedający wyda przedmiotowy lokal w posiadanie Kupującemu w terminie do
    dnia 30 kwietnia 2007 roku, pod warunkiem uregulowania przez Kupującego
    wszystkich zobowiązań finansowych wobec Sprzedającego wynikających z
    zawarcia ninjejszej umowy.
    2. W przypadku zwłoki Sprzedającego w wydaniu Kupującemu lokalu, w terminie
    do dnia 31 maja 2007, Sprzedający zapłaci Kupującemu kary umowne liczone od
    dokonanych przez Kupującego wpłat tytułem zapłaty całkowitej ceny zakupu
    określonej w par. 7 ust. 1 w wysokości równej odsetkom ustawowym za każdy
    dzień zwłoki, nie więcej jednak niż kwotę stanowiącą równowartość 5%
    całkowitej ceny określonej w par. 7 ust 1. niniejszej Umowy.

    par 14
    W przypadku zmiany powszechnie obowiązaujących przepisów prawnych
    dotyczących stawek podatku VAT w trakcie trwania umowy, cena określona w
    par. 7 ust. 1 może ulec modyfikacji w zakresie proporcjonalnym do skutów
    tych zmian.

    --
    JS

  • 8. Data: 2007-05-28 18:35:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > dzień zwłoki, nie więcej jednak niż kwotę stanowiącą równowartość 5%
    > całkowitej ceny określonej w par. 7 ust 1. niniejszej Umowy.

    Moim zdaniem jest to głupio zapisane. Ale uważam, że jeśli zwłoka
    przekroczy 31 maja 2007 roku, to należą się odsetki ustawowe za okres od 30
    kwietnia do dnia oddania lokalu, od całej kwoty.

  • 9. Data: 2007-05-29 10:13:28
    Od: JS <t...@o...pl>

    Robert Tomasik dnia poniedziałek, 28 maja 2007 20:35 napisał:

    > Moim zdaniem jest to głupio zapisane. Ale uważam, że jeśli zwłoka
    > przekroczy 31 maja 2007 roku, to należą się odsetki ustawowe za okres od
    > 30 kwietnia do dnia oddania lokalu, od całej kwoty.

    Jest faktycznie. Zwłoka pewnie przekroczy ten termin, jednak chciałbym
    trochę poteoretyzować.

    Z takiego bezsensownego zapisu nie można wyciągnąć wniosku, że płacą dopiero
    jeśli zwłoka przekroczy 31 maja 2007 - bo przecież to zdanie w umowie tego
    nie mówi - jest poprostu bez sensu.

    1. Wiemy, że zapis jest bez sensu, ale co się robi w takiej sytuacji?
    Przecież nie mogę zgadywać "co autor miał na myśli", a pytanie się drugiej
    strony jest także "niepraktyczne" bo druga strona może zinterpretować umowę
    jak jej będzie wygodnie.
    2. Co robi sąd w przypadku: istnieje konflikt wokół tego zapisu(krótko: chce
    od nich wyciągnąć zapłacenie kary umownej) a zapis jest
    niejednoznaczny/bezsensowny/błędny?
    Chodzi mi o praktykę prawną - jakie rozstrzygnięcia się przyjmuje?

    --
    JS

  • 10. Data: 2007-05-29 18:44:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > drugiej
    > strony jest także "niepraktyczne" bo druga strona może zinterpretować

    Teoretycznie powinieneś na to zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy.

> [...]
    > niejednoznaczny/bezsensowny/błędny?
    > Chodzi mi o praktykę prawną - jakie rozstrzygnięcia się przyjmuje?

    Sąd zbada, co strony miały na myśli i pewnie uzna tak, jak ja napisałem za
    pierwszym i trzecim razem. Czyli po upływie maja liczy się karę umowną.