  • 1. Data: 2002-09-09 11:13:15
    Temat: oddział stowarzyszenia a osobowość prawna
    Od: "hocus" <n...@d...gliwice.pl>

    Witam!

    Jest sobie stowarzyszenie, ma kilka jednostek terenowych, które zostały
    zgłoszone do KRS zgodnie z art 20 p. 1 ustawy o stowarzyszeniach
    (składaliśmy odpowiednie druczki WA w KRS już w momencie rejestrowania
    całego stowarzyszenia). Statut przewiduje możliwość uzyskania przez oddziały
    odrębnej osobowości prawnej.
    Dziś byłem w KRS'ie, by dowiedzieć się, jak wygląda "przerobienie" zwykłego
    oddziału na oddział "z osobowością". Jak wytłumaczyłem pani w urzędzie o co
    chodzi, ona zrobiła wielkie oczy i powiedziała, że u nich rejestrowane są
    tylko oddziały z osobowością prawną. Kiedy niedowierzając wytłumaczyłem raz
    jeszcze co i jak, po długiej konsultacji telefonicznej otrzymałem odpowiedź,
    że trzeba donieść potwierdzony statut jednostki macierzystej, kilka innych
    dokumentów i zapłacić 500 zł.
    No i czas na pytania ;-). Co właściwie decyduje/świadczy o tym, że oddział
    ma osobowość prawną? Czy oddziały bez osobowości wymagają wogóle
    powiadamiania KRS'u?
    A może jeśli na odpisie z postanowienia sądu o rejestracji stowarzyszenia są
    już wymienione, to mają już osobowość prawną, tylko my o tym nie wiemy? ;-)

    Pozdrawiam
    Hocus

    PS.
    Każdy oddział ma też osobny regon. Co było dla mnie również pewnym
    zaskoczeniem, urzędniczka w GUSie przy zgłaszaniu głównego stowarzyszenia
    kazała donieść zgłoszenia poszczególnych oddziałów.