  • 1. Data: 2002-09-09 09:06:20
    Temat: spadek i przepisanie ksiazeczki oszczednosciowej
    Od: "Mateusz Dr praca" <n...@w...pl>

    Witam,

    1. Czy jest mozliwe umowienie sie miedzy spadkobiercami co do wlasciwosci
    sadu majacego
    rozstrzygac kwestie z nim zwiazane. Chodzi o to, ze chca wybrac (wszyscy,
    zgodnie) inny sad
    niz sad wlasciwy dla miejsca ostatniego zamieszkania spadkodawcy.

    2. Masa spadkowa po X obejmuje m.in. ksiazeczke oszczednosciowa
    mieszkaniowa.
    2 spadkobiercow zgadza sie zeby 3 objal calosc masy spadkowej. Chodzi o to
    ze spadkobierca ten chce ksiazeczke mieszkaniowa przekazac z kolei swojej
    corce.
    Jak najprosciej, najszybciej i najtaniej przeprowadzic ta operacje?
    Czy mozna wnioskowac od razu ( w 1 wniosku) o stwierdzenie nabycia spadku i
    dzial spadku?

    Dzial spadku moze dokonac sie przez umowe prywatna miedzy spadkobiercami,
    lecz czy odniesie to skutek co do ksiazeczki mieszkaniowej. Tzn. czy bank to
    zaakceptuje i przepisze wg wskazania spadkobiercy, ktory wg takiej umowy
    stal sie z niej uprawniony, prawa z niej na jego corke?
    Pytanie sprawadza sie do tego czy jest potrzebny (i jak ekonomicznie
    procesowo to zrobic) udzial
    sadu w opisanej operacji).
    Jak mysle, to praktyczna i dosc typowa sprawa, lecz mi tej praktyki brak i
    dlatego prosze o pomoc i sugestie..

    pozdrawiam serdecznie

    Mateusz Droba

  • 2. Data: 2002-09-09 16:46:29
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    Mateusz Dr praca napisa_(a):
> [...]
    > zgodnie) inny sad
    > niz sad wlasciwy dla miejsca ostatniego zamieszkania spadkodawcy.

    nie, nie można zmieniać właściwości wyłącznej (a taka jest w sprawach
    spadkowych)

> [...]
    > Jak najprosciej, najszybciej i najtaniej przeprowadzic ta operacje?
    > Czy mozna wnioskowac od razu ( w 1 wniosku) o stwierdzenie nabycia spadku i

    Chyba można wnioskować od razu o dział spadku, jeśli wcześniej nie było
    stwierdzenia nabycia zostanie ono przeprowadzone w trakcie postępowania.

> [...]
    > zaakceptuje i przepisze wg wskazania spadkobiercy, ktory wg takiej umowy
    > stal sie z niej uprawniony, prawa z niej na jego corke?

    Umowa (notarialna) o dział spadku jest równoprawna z orzeczeniem sądu.

> [...]
    > sadu w opisanej operacji).
    > Jak mysle, to praktyczna i dosc typowa sprawa, lecz mi tej praktyki brak i

    Chyba najprościej uzyskać w sądzie stwierdzenie nabycia spadku (20zł).
    Jeśli wszystko ma przypaść tylko jednemu spadkobiercy pozostali ( i ich
    ewentualni zstępni) powinni odrzucić spadek. Wtedy nie będzie potrzebny
    dział.

    KG