  • 11. Data: 2002-04-10 12:48:50
    Temat: Re: oddaj pensje
    Od: <r...@p...onet.pl>

    > pensja nie jest niższa od minimalnej to wszystko jest zgodnie z prawem.
    > Dlaczego sądzisz, że jak dwie strony chcą zmienic warunki, to może to być
    > niezgodne z prawem? Jeżeli Ci się to nie podoba, to nie podpisuj.

    > Dlaczego sądzisz, że jak dwie strony chcą zmienic warunki, to może to być
    > niezgodne z prawem? Jeżeli Ci się to nie podoba, to nie podpisuj. Wtedy
    > pracodawca może wypowiedzieć Ci umowę o pracę, albo jej warunki

    OK, ale przez warunki rozumiem zmniejszenie zarowno pensji jak i wymiaru pracy.
    Np. przejscie na pol etatu. W tym jednak przypadku etat ma zostac caly, a placa
    polowe mniejsza. Spadam wowczas do nizszej kategorii zaszeregowania niz to
    wynika z wymiaru i obowiazkow pracy. Krotko mowiac oficjalnie w papierach
    bylbym w kategorii zaszeregowania X, a placa jak w kategorii Y.
    A uwazam, ze prawnie jest cos nie tak z tegho powodu, ze w PIP-ie tak mi
    powiedzieli. Chcialem to jednak jeszcze potwierdzic, np. na tej grupie.
    ret

  • 12. Data: 2002-04-10 14:53:15
    Od: "VERTRET" <v...@k...onet.pl>

    Ale krecisz czlowieku.
    Nikogo nie interesuja jakies stawki zaszeregowania. Nawiasem mowiac przypominaja mi
    sie stare
    "dobre" czasy jak slysze, ze ktos ma "stawke zaszeregowania".

    Jezeli ktos ci zgodnie z KP wypowiada umowe o prace to sie zgadzasz, albo nie.
    Zgadzasz sie i robisz
    na nowych warunkach albo sie nie zgadasz i robisz na starych. Oczywiscie do czasu, az
    ci nie
    wypowiedza wogole. Ty tak samo jak pracodawca macie wolna wole i mozecie decydowac
    czy ze soba
    pracujecie i na jakich zasadach. Uwazasz, ze danie ci wyboru powinno byc karane?

  • 13. Data: 2002-04-10 15:12:15
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    tak mi
    > powiedzieli. Chcialem to jednak jeszcze potwierdzic, np. na tej

    Zapomnij o tych kategoriach zaszeregowania, wymiarach, obowiązkach.
    Otrzymałeś od Pracodawcy propozycję: robić to samo (warunki pracy) za
    połowę wynagrodzenia (warunki płacy).
    Decyzja należy do Ciebie: zgadzasz się albo nie.
    Szczerze mówiąc jest to sytuacja, z którą coraz częściej będziemy
    mieli do czynienia.
    Jeżeli się zgadzasz - podpisujesz nową umowę i do roboty.
    Jeżeli się nie zgadzasz - rozpoczyna się procedura odejścia z pracy.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 14. Data: 2002-04-10 15:36:36
    Od: <r...@p...onet.pl>

    > Ale krecisz czlowieku.
    > Nikogo nie interesuja jakies stawki zaszeregowania. Nawiasem mowiac
    przypominaja mi sie stare
    > "dobre" czasy jak slysze, ze ktos ma "stawke zaszeregowania".
    Niew wiesz o czym mowisz.

    > Jezeli ktos ci zgodnie z KP wypowiada umowe o prace to sie zgadzasz, albo nie.
    Jak nie wiesz o czym mowa to nie zabieraj glosu. Tu nie chodzi o wypawiedzenie
    umowy o prace.
    A tak w ogole, to pomieszala ci sie demokracj az dzungla.
    ret

  • 15. Data: 2002-04-10 16:24:23
    Od: <r...@p...onet.pl>

    > Zapomnij o tych kategoriach zaszeregowania, wymiarach, obowiązkach.
    O czym my mowimy. To nie dzungla, a panstwowy zaklad to nie prywatny folwark
    dyrekcji. W panstwowych zakladach w dalszym ciagu sa kategorie zaszeregowania
    (tzw. widelki). To co Ty mowisz oznacza, ze pracodawca nie musi przerstrzegac
    zadnych przepisow. Np. ubrania ochronne itp. Uwazasz, ze jest mozliwa sytuacja,
    ze pracodawca powie od jutra pracujesz bez ubrania ochronnego, albo bez jakiejs
    tam maski. Jeszli ci sie nie podoba to won. A inni, nie chcac wyleciec z pracy,
    zgadzaja sie na takie warunki. Uwazasz, ze to jest prawnie OK?
    OK, koncze na tej grupie. Dowiedzialem sie tyle co nic. Dzieki tym, ktorzy
    napisali cos konkretnego.
    ret

  • 16. Data: 2002-04-10 17:16:07
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 10 Apr 2002 18:24:23 +0200, <r...@p...onet.pl>
    zakodował:
    >O czym my mowimy. To nie dzungla, a panstwowy zaklad to nie prywatny folwark
    >dyrekcji.

    Jak nie, jak tak? I to o wiele bardziej niż prywatne firmy, które
    duuuużo częściej kierują się racjonalnymi przesłankami przy
    podejmowaniu decyzji.

    > W panstwowych zakladach w dalszym ciagu sa kategorie zaszeregowania
    >(tzw. widelki).

    W prywatnych często też są. I co z tego wynika?

    > To co Ty mowisz oznacza, ze pracodawca nie musi przerstrzegac
    >zadnych przepisow.

    A jakie przepisy decydują, że pan o zaszeregowaniu x ma zarabiać od y
    do z pln?

> [...]
    >tam maski.
    > Jeszli ci sie nie podoba to won. A inni, nie chcac wyleciec z pracy,

    Jeżeli nie będzie przepisów wymagających tego, albo bardziej zależy Ci
    na pracy niż na przepisach, to ...
    Uwazasz, ze to jest prawnie OK?

    >OK, koncze na tej grupie. Dowiedzialem sie tyle co nic. Dzieki tym, ktorzy
    >napisali cos konkretnego.

    Pracodawca nie może zabrać Ci pensji (jest to niezbywalne prawo
    pracownika) - tyle w temacie.
    Reszta to ot, ale powiedz mi w końcu, jakie prawo zabrania stronom
    zmienić warunki umowy, jeżeli obie na nie się zgadzają (podpiszą
    aneks)?

  • 17. Data: 2002-04-10 19:06:50
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Wed, 10 Apr 2002, Kaizen wrote:

    > Pracodawca nie może zabrać Ci pensji (jest to niezbywalne prawo
    > pracownika) - tyle w temacie.

    Ależ nie - to pracownik nie może się wynagrodzenia zrzec w drodze
    jednostronnego oświadczenia woli. To nie dotyczy sytuacji wypowiedzenia
    warunków umowy i obniżki płacy, bo do tego potrzeba zgodnych oświadczeń
    obu stron. Twoja interpretacja oznaczałaby zakaz obniżania raz ustalonych
    wynagrodzeń niezależnie od sytuacji pracodawcy (np. kłopoty finansowe).

    > Reszta to ot, ale powiedz mi w końcu, jakie prawo zabrania stronom
    > zmienić warunki umowy, jeżeli obie na nie się zgadzają (podpiszą
    > aneks)?

    Myślę że przedpiscy chodziło głównie o kwestie etyczne postępowania
    pracodawców, którzy oszczędzają najpierw na pensjach pracowników, a jeśli
    już nie mogą (płaca minimalna), to każą im się przenieść na "zlecenie", z
    jeszcze niższym wynagrodzeniem i bez składek.

    Oczywiście to OT i nadaje się na pl.praca.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 18. Data: 2002-04-10 21:36:41
    Od: <r...@p...onet.pl>

    > Myślę że przedpiscy chodziło głównie o kwestie etyczne postępowania
    > pracodawców,

    Nie, nie o to. Jeszcze raz. W instytucie sa kategorie zaszeregowania. Te
    kategorie ustalane sa Rozporzadzeniem MpiPS. Rozporzadzenia te mowia jaki jest
    zakres pensji w ramach pojedynczej kategorii (tzw. widelki). Obnizajac pensje o
    polowe otrzymam pensje taka jakbym byl w kategorii nizszej niz faktycznie bede.
    Np. w mojej kategorii pensja jest w granicach od 1000 do 2000zl. W wyniku
    porozumienia bede otrzymywal 500zl. Caly rzecz polega na tym, ze instytut
    wykazywac bedzie w dalszym ciagu pelny etat zatrudnionego, a placic za pol
    etatu. I tu jest pytanie, czy to jest zgodne z prawem. Co innego gdyby
    zmieniono warunki placy i pracy, tzn. przeniesiono nas na 1/2 etatu. Wtedy
    wszystko jest OK. Bylbym nadal w swojej kat.zaszeregowania, ale na 1/2 etatu.
    ret

  • 19. Data: 2002-04-11 00:28:43
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 10 Apr 2002 r...@p...onet.pl wrote:
    [...ktoś...]
    >+ > Jezeli ktos ci zgodnie z KP wypowiada umowe o prace to sie zgadzasz, albo nie.
    >+ Jak nie wiesz o czym mowa to nie zabieraj glosu.
    >+ Tu nie chodzi o wypawiedzenie umowy o prace.

    ...ale prawie. Dostałeś jak rozumiem "propozycję umowy",
    która rzeczywiście nie jest wypowiedzeniem.
    Ale ten sam tekst z zapisem "wypowiadam z dniem..."
    (zamiast "proponowania") już BĘDZIE wypowiedzeniem;
    i mam na mysli to o czym piszesz: wypowiedzenie
    warunków PŁACY przy tej samej PRACY - bo to jest
    CAŁOŚC; rozumiem że czujesz się pokrzywdzony - ale
    pracodawca prawdopodobnie ma do wyboru:
    - zwolnić połowę
    - nie zwolnić i dać pół pensji.

    Dostając "propozycję" wcześniej - skądinąd jesteś w lepszej
    sytuacji niż jakbyś dostał (zaraz) wypowiedzenie - byłoby
    mniej czasu do namysłu.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 20. Data: 2002-04-11 00:52:43
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Jak wlezę w środek to oberwę od obu, ale trudno ;)

> [...]

    [...]
    >+ > To co Ty mowisz oznacza, ze pracodawca nie musi przerstrzegac

    Nie mówił o "żadnych" a "wynagrodzeniach konkretnie".

    >+ A jakie przepisy decydują, że pan o zaszeregowaniu x ma zarabiać od y
    >+ do z pln?

    Tzw. "umowy zbiorowe", szczególnie tam gdzie związki
    zawodowe są w stanie "wywalczyć" taki patent. Patent
    bije w obie strony :] (daaaaawno temu dostałem propozycję:
    albo zostajesz kierownikiem, albo jako 'zwykłemu fachowcowi'
    nie możemy ci podwyższyć wynagrodzenia").

    >+ > Np. ubrania ochronne itp. Uwazasz, ze jest mozliwa sytuacja,

    Ubrania to JEDNAK inna działka. To że nie wszyscy (pracodawcy)
    zauważają że to się OPŁACA to jedno, a to że nie wszyscy (pracownicy)
    nie uważają za stosowne szanować czegoś co "jest za darmo" to drugie :(
    [...]
    >+ Reszta to ot, ale powiedz mi w końcu, jakie prawo zabrania stronom
    >+ zmienić warunki umowy, jeżeli obie na nie się zgadzają (podpiszą
    >+ aneks)?

    Jak wyżej - KP stanowi że umowy zbiorowe MOGĄ istnieć.
    A zmiana tychże wymaga negocjacji ze związkami na czele.

    Pozdrowienia, Gotfryd