  • 1. Data: 2002-04-09 05:48:25
    Temat: sprzedż mieszkania - pełnmocnictwo
    Od: "miczyli" <b...@o...pl>

    Witam, mam pytanko, prośbę o poradę: jestem wspólnie z żoną posidaczem
    mieszkania własnościowego od ponad 2 lat, żona (jeszcze żona) jest w USA i
    nie zamierza wrócić do Polski, postanowiliśmy sprzedać mieszkanie, które ma
    swe księgi wieczyste. W jaki sposób żona musi załatwić pełnomocnictwo dla
    mnie do przeprowadzenia sprzedaży? Czy pełnomocnictwo musi być sporzdzone
    notarialnie w USA, czy w Polsce, czy nie musi być w ogóle notarialne? Jak
    takie pełnomocnictwo wygląda?
    Proszę o pomoc.
    Dzięki
    Krzysiek

  • 2. Data: 2002-04-09 11:28:44
    Temat: Re: sprzedż mieszkania - pełnmocnictwo
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > notarialnie w USA, czy w Polsce, czy nie musi być w ogóle notarialne? Jak

    Na początek warto by ustalić kto jest właścicielem tej nieruchomowści, tzn.
    kto faktycznie nabył to mieszkanie i kiedy (przed czy po powstaniu
    wspólności majątkowej). Jeżeli nieruchomość została nabyta przez Pana przed
    powstaniem wspólności majątkowej to w ogóle problem nie istnieje. Jeżeli zaś
    nabycie nastąpiło po powstaniu wspólności to do zbycia tej nieruchomości
    potrzebna bedzie zgoda współmałżonka w formie aktu notarialnego bo taka
    forma jest konieczna dla skutecznego przeniesienia własności nieruchomości.
    To gdzie ten akt notarialny zostanie sporządzony jest raczej bez znaczenia,
    być może w tego typu sprawach pośredniczą lub pomagają polskie
    przedstawicielstwa dyplomatyczne.
    Jest jeszcze inne wyjście z tej sytuacji, otóż można zwroćić się do sądu o
    udzielenie zezwolenia na dokonanie takiej czynności bez zgody współmałżonka,
    ale trzeba wtedy wykazać, że porozumienie ze współmałżonkiem napotyka trudne
    do przezwyciężenia przeszkody, a dokonania tej czynności wymaga dobro
    rodziny.

    pozdr.
    T.