  • 1. Data: 2002-02-11 08:01:29
    Temat: niszczenie klatki schodowej
    Od: "Danka" <d...@i...com.pl>

    W sobotę mój mąż przegonił z klatki schodowej kilku smarkaczy, którzy
    wypalali literki na suficie.
    Młodzież strasznie niszczy naszą klatkę schodową pisze po ścianach,
    wydrapują jakieś napisy, malują ściany w windzie
    Czy jest jakaś kara dla tych wandali?

    Danka

  • 2. Data: 2002-02-11 10:20:32
    Temat: Re: niszczenie klatki schodowej
    Od: "Mariusz C." <m...@p...onet.pl>

    Danka <d...@i...com.pl> napisał(a)
    w artykule <a47tjc$bni$1@news.tpi.pl>...
> [...]
    > którzy wypalali literki na suficie.
    > Młodzież strasznie niszczy naszą klatkę schodową
    > pisze po ścianach, wydrapują jakieś napisy, malują ściany

    Zależy ile lat mieli wandale w chwili popełnienia czynu
    i jaka jest wartość szkód.

    Sąd Najwyższy zajął stanowisko, że umieszczanie napisu
    lub rysunku w miejscu do tego nie wyznaczonym może
    stanowić "uszkodzenie mienia" w rozumieniu art. 288 KK
    (albo w zależności od wysokości szkody - wykroczenie z art. 124 KW),
    tylko wówczas, jeżeli w wyniku tego działania nastąpiło pomniejszenie
    wartości materialnej lub użytkowej budynku, obiektu lub innej rzeczy
    na tyle, że do usunięcia tego uszkodzenia konieczne jest naruszenie
    ich substancji.
    W innym przypadku takie działanie może stanowić wykroczenie
    określone w art. 63a.
    (uchw. SN z 13.3.1984 r., OSNPG 1984, Nr 5 poz. 40)

    Art. 10. Kodeksu Karnego
    § 1. Na zasadach określonych w tym kodeksie odpowiada ten,
    kto popełnia czyn zabroniony po ukończeniu 17 lat.

    Art. 288. Kodeksu Karnego
    § 1. Kto cudzą rzecz niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do użytku,
    § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do roku.
    § 3. Karze określonej w § 1 podlega także ten, kto przerywa lub uszkadza
    kabel podmorski albo narusza przepisy obowiązujące przy zakładaniu
    lub naprawie takiego kabla.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.

    ----------------

    Art. 8. Kodeksu Wykroczeń
    Na zasadach określonych w niniejszej ustawie odpowiada ten,
    kto popełnia czyn zabroniony po ukończeniu lat 17.

    Art. 63a. Kodeksu Wykroczeń
    § 1. Kto umieszcza w miejscu publicznym do tego nie przeznaczonym
    ogłoszenie, plakat, afisz, apel, ulotkę, napis lub rysunek albo
    wystawia je na widok publiczny w innym miejscu bez zgody
    zarządzającego tym miejscem,
    - podlega karze, ograniczenia wolności albo grzywny.
    § 2. W razie popełnienia wykroczenia można orzec przepadek
    przedmiotów stanowiących przedmiot wykroczenia oraz nawiązkę
    w wysokości do 1 500 złotych lub obowiązek przywrócenia
    do stanu poprzedniego.

    Art. 124. Kodeksu Wykroczeń
    § 1. Kto cudzą rzecz umyślnie niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do
    użytku, jeżeli szkoda nie przekracza 250 złotych,
    - podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
    § 2. Usiłowanie, podżeganie i pomocnictwo sąkaralne.
    § 3. Ściganie następuje na żądanie pokrzywdzonego.
    § 4. W razie popełnienia wykroczenia można orzec obowiązek zapłaty
    równowartości wyrządzonej szkody lub obowiązek przywrócenia
    do stanu poprzedniego.

  • 3. Data: 2002-03-08 07:09:16
    Od: "news.faq.net.pl" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Mariusz C." <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > do stanu poprzedniego.
    >
    > Mowa jest o smarkaczach , czyli sąd rodzinny , jesli zna sie dane i adresy
    tych smarkaczy ten fakt można złożyć na biurze podawczym sądu rodzinnego dla
    miejsca zam. nieletnich , nieletni zostaną wysłuchani w obecnosci opiekunów
    i sąd wszcznie postepowanie opiekunczo wychowawcze w post. tym może również
    orzec naprawienie szkody przez rodziców ... Sandra