  • 11. Data: 2015-11-25 21:36:42
    Temat: Re: niezgłoszona darowizna od rodziców
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ddddddddd wrote:

    > ubrać to można w dowolne słowa, bo w zasadzie jeśli nie zostanie
    > odwołana to będzie to rażąca niewdzięczność
    > cytuję:
    > " Kolejny przykład to naruszenie przez obdarowanego spoczywających na
    > nim obowiązków wynikających ze stosunków osobistych, w tym również
    > rodzinnych, łączących go z darczyńcą. Chodzi tu o odmówienie pomocy w
    > chorobie, czy odmowę jakiejkolwiek innej pomocy osobie starszej" - te
    > przesłanki wystąpią, a ja o tym wiem już teraz.
    >

    > biorę też pod uwagę inne opcje, dlatego też pytam np. o pożyczkę

    podstawy odwołania darowizny maja wystąpić najpierw, a nie pożniej.
    Generalnie kombinowanie to ślepa droga i do niczego nie doprowadzi.

    jakie papiery i dokumenty istnieją na tą darowizno-pozyczke?
    w ogole to wezcie jakiegos doradcę podatkowego bo bawicie się grubą kasą
    nie mając zielonego pojecia jak to zrobic bezboleśnie.

  • 12. Data: 2015-11-26 10:49:18
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 25.11.2015 21:11, ddddddddd pisze:

    > nie...

    Czyli pytasz nie przedstawiwszy kompletu faktów. Tak się nie da.

    MJ

  • 13. Data: 2015-11-26 20:27:51
    Temat: Re: Re: niezgłoszona darowizna od rodziców
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Nov 2015, ddddddddd wrote:

    > podstawa przyjmijmy że jest, powiedzmy że obdarowany poczuwa się do tego że
    > za coś te pieniądze dostał, a wie że teraz tego czegoś nie spełni i zerwie
    > kontakt z darczyńcą

    Moment.
    Przedstawiona (dalej) przez Ciebie argumentacja o odwołaniu
    darowizny wygląda bardzo przekonująco, ma tylko jedną wadę:
    a z czego ma wynikać prawo do zwrotu podatku z tytułu odwołania
    darowizny (zawinionego przez obdarowanego)?
    Jeśli "prawa do zwrotu" nie ma, to tak samo nie "znika"
    fakt, że darowizna została PRZYJĘTA.
    AFAIR tak właśnie jest (również przy PCC), to nie VAT, żeby
    istniało "prawo do korekty" :D
    Aby skorygować zapłacony podatek od darowizn (albo PCC) trzeba
    by wykazać, że niesłusznie zapłacono podatek bo czynność
    nie miała miejsca (a jedynie podatnik był w błędzie).
    Jest to możliwe, np. przy zawarciu pisemnej (nie notarialnej!)
    umowy nabycia nieruchomości: podatnik nikogo nie pytając wypełnia
    druk PCC, wpłaca podatek, wtedy faktycznie przysługuje "zwrot",
    ale tylko dlatego że podatku nie miało być (bo czynność prawna
    jest nieważna).
    Albo np. ktoś sprzeda Ci kradziony samochód. Wtedy tak.

    > no pożyczka jakby się przedawniła podatkowo to byłaby prostsza.

    Nici z biznesu.

    Przy PCC jest taki sam zapis, jak przy darowiznach (podkreślenie moje):
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,22,57,460,,,
    ustawa-z-dnia-9092000-r-o-podatku-od-czynnosci.html
    +++
    Art. 3.
    1. Obowišzek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje:
    [...]
    4) z chwilš powołania się przez podatnika na fakt dokonania
    czynnoœci cywilnoprawnej
    - jeżeli podatnik nie złożył deklaracji w sprawie podatku
    od czynnoœci cywilnoprawnych w terminie 5 lat od końca roku,
    w którym upłynšł termin płatnoœci podatku, a następnie
    powołuje się przed organem podatkowym lub organem kontroli
    skarbowej na fakt jej dokonania.
    ---

    Jedyna różnica może dotyczyć stawki (a więc i należnej kwoty
    podatku).

    pzdr, Gotfryd