  • 1. Data: 2011-08-10 15:42:49
    Temat: na jakiej podstawie prokurator skarży uchwały gmin?
    Od: jan <j...@m...email>

    Wertując orzeczenie Wojewódzkich Sądów Administracyjnych natknąłem się na
    sporo spraw, które pod orzeczenie WSA oddał prokurator. Są to np.
    zaskarżone uchwały gmin w sprawie ulg w przedszkolach itp. sprawy.
    Może mi ktoś wyjaśnić na jakiej podstawie prokurator skarży uchwałę
    gminy? Czy robi to "sam z siebie" czy też jest to jego reakcja na
    doniesienie od obywatela. Jeśli to drugie to na jakiej podstawie obywatel
    skarży uchwałę gminy do prokuratora skoro od tego jest WSA i tam powinien
    skierować swoją skargę. Zna ktoś podstawę prawną takiego działania (przez
    prokuratora do WSA)?

  • 2. Data: 2011-08-10 17:13:38
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 10-08-2011 17:42, jan pisze:
> [...]
    > skierować swoją skargę. Zna ktoś podstawę prawną takiego działania (przez

    Prokurator ma prawo wzięcia udziału w postępowaniu pewnie na podstawie
    ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Do tego reguluje
    to ustawa o prokuraturze. Prokuratura to nie tylko sprawy karne. W
    każdej (czy niemal każdej) są wydziały cywilne i administracyjne, które
    zajmują się tym dość mało znanym wycinkiem pracy prokuratury.

    Możliwe, że prokurator zaskarżył uchwałę wskutek jakiegoś obywatelskiego
    "donosu". Uznał, że jej zaskarżenie jest w interesie publicznym i tyle.
    Do tego skorzystał z okazji nabicia sobie sprawy, w której wykazał
    aktywność.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2011-08-10 17:40:32
    Od: jan <j...@m...email>

    Dnia Wed, 10 Aug 2011 19:13:38 +0200, .B:artek. napisał(a):

> [...]
    > "donosu". Uznał, że jej zaskarżenie jest w interesie publicznym i tyle.
    > Do tego skorzystał z okazji nabicia sobie sprawy, w której wykazał

    Czyli jak obywatel chce zaoszczędzić 300 pln (taka jest taksa w WSA) to
    powinien podać sprawę do prokuratury? Prokurator jak dostanie od
    obywatela zawiadomienie to rozpatruje ją "z urzędu" czy wg swojego widzi
    (lub nie widzi mi) się?

  • 4. Data: 2011-08-10 17:52:02
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    W dniu 2011-08-10 19:40, jan pisze:

    > Prokurator jak dostanie od obywatela zawiadomienie to rozpatruje ją "z urzędu" czy
    wg swojego widzi
    > (lub nie widzi mi) się?

    Jakie z urzędu skoro ma wniosek obywatela. Ale robi to co chce czyli
    zazwyczaj nic.

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 5. Data: 2011-08-10 18:01:59
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 10-08-2011 19:40, jan pisze:
    > Czyli jak obywatel chce zaoszczędzić 300 pln (taka jest taksa w WSA) to
    > powinien podać sprawę do prokuratury?

    Jeżeli ma do tego żyłkę hazardzisty, to może tak zrobić. Bo pewności co
    do podjęcia akcji przez proroka nie ma. Ale z takim nastawieniem -
    "zaoszczędzenia" - prorok raczej pióra nie weźmie do ręki żeby cokolwiek
    w takiej sprawie zrobić. Najczęściej interwencje zdarzają się w
    sytuacjach, w których ewidentnie widać nieporadność człowieka (i wcale
    nie chodzi o brak pieniędzy na wszczęcie procesu), a do tego występuje
    "interes społeczny".

    > Prokurator jak dostanie od
    > obywatela zawiadomienie to rozpatruje ją "z urzędu" czy wg swojego widzi
    > (lub nie widzi mi) się?

    Zawiadomieniu każdemu się przygląda, ale nie każde skutkuje potem
    reakcją prokuratury.

    --
    .B:artek.

  • 6. Data: 2011-08-10 18:44:36
    Od: jan <j...@m...email>

    Dnia Wed, 10 Aug 2011 20:01:59 +0200, .B:artek. napisał(a):

> [...]
    > sytuacjach, w których ewidentnie widać nieporadność człowieka (i wcale
    > nie chodzi o brak pieniędzy na wszczęcie procesu), a do tego występuje

    Reasumując lepiej na proroka nie liczyć (umiesz liczyć - licz na siebie)
    i samemu oddać sprawę (skargę na uchwałę) do WSA :>

  • 7. Data: 2011-08-10 20:57:13
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 10-08-2011 20:44, jan pisze:
    > Reasumując lepiej na proroka nie liczyć (umiesz liczyć - licz na siebie)
    > i samemu oddać sprawę (skargę na uchwałę) do WSA :>

    To oczywiste. Szczególnie, jeżeli jest się osobą legitymowaną do
    wniesienia pisma do sądu wszczynającego postępowanie, a nie chce się
    wzruszyć jakiegoś rozstrzygnięcia "z boku".

    --
    .B:artek.