  • 11. Data: 2021-09-12 13:09:11
    Temat: Re: na granicy 2
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Sytuacja zresztą wcale nie jest szczególnie wyjątkowa, bo tak było od
    > stuleci. Kościół - z oczywistych i nawet dość sensownych - powodów
    > starał się popierać te kręgi, które mogły mu więcej dać. Ty, czy ja, to
    > możemy ewentualnie w niedzielę na tacę dać 5 zł, albo 100 zł. To, ile
    > damy, raczej rażąco na budżet tej instytucji nie wpłynie. Ale taki
    > Premier RP, to może im dać wielomilionową dotację, czy ewentualnie mogli
    > podatkowe.

    Bo premier te wielomilionowe dotacje i ulgi podatkowe wyciąga z własnej
    kieszeni.
    Tak właśnie myśli typowy kato-pisowski suweren: rząd daje, rząd
    finansuje etaty klechów w urzędach, szpitalach, wojsku i szkołach, rząd
    produkuje milion elektrycznych samochodów, rząd robi przekop, rząd
    pilnuje trawy pod lotnisko... a przeciętny suweren daje marne 5 zł na
    tacę i to ewentualnie tylko w niedzielę. Bo przecież oprócz tych 5 zł
    już nic rządowi nie daje, więc po cholerę ci ateiści się tak plują o to
    finansowanie klechów, przecież nikt ich nie zmusza do dawania 5 zł na
    tacę...

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 12. Data: 2021-09-12 13:24:40
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.09.2021 o 13:09, Kviat pisze:

> [...]
    > już nic rządowi nie daje, więc po cholerę ci ateiści się tak plują o to
    > finansowanie klechów, przecież nikt ich nie zmusza do dawania 5 zł na

    Ale nadal łatwiej pozyskać jednego Premiera RP i dostać miliony, niż
    miliony obywateli, by dostać 5 zł - i o to mi chodzi.

    --
    Robert Tomasik

  • 13. Data: 2021-09-12 13:28:49
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

    > Ale nadal łatwiej pozyskać jednego Premiera RP i dostać miliony, niż
    > miliony obywateli, by dostać 5 zł - i o to mi chodzi.

    A który dochód ma szanse być bardziej "statystycznie stabilny" przez
    dziesięciolecia? :-) A co do tego że szanse na miliony od premiera olać
    trudno to się zgadzam.

    --
    A. Filip

  • 14. Data: 2021-09-12 13:44:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.09.2021 o 13:28, A. Filip pisze:
    > A który dochód ma szanse być bardziej "statystycznie stabilny" przez
    > dziesięciolecia? :-) A co do tego że szanse na miliony od premiera olać
    > trudno to się zgadzam.

    Nikt na to w ten sposób nie patrzy. Wszelkie przejawy krytyki powiązania
    Kościoła Katolickiego z władzami RP są krytykowane jako antyklerykalizm,
    atak na Kościół Katolicki itd. Nikt nie dostrzega zdroworozsądkowego
    rozumowania.

    --
    Robert Tomasik

  • 15. Data: 2021-09-12 14:00:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-12, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Nie, zdecydowanie się, z Tobą nie zgadzam. Tu cytat z jego wypowiedzi:
    > "(...) Mieszkam w Szczecinie, ale są w Polsce takie miejsca, gdzie
    > ludzie nie chodzą do kościoła. W Szczecinie jest to mniej niż 20 proc.
    > Polskie prawo jest kształtowane z punktu widzenia Kościoła, z punktu
    > widzenia grupy, która nie jest największa - powiedział.(...)" To jest
    > błędne założenie.

    No dobrze, ale to nadal sprowadza się gdzie ta cała forsa ląduje.
    Przecież nie ląduje w kieszeni tej garstki osób, która rzeczywiście
    stara się postępować w zgodzie z etyką chrześcijańska.

> [...]
    > należących do Niemiec, gdzie Protestanci mają o wiele większy udział w
    > populacji. Ale mamy całą rzeszę Katolików nie chodzących do kościoła, bo
    > COVID, bo mają dość uprawiania polityki przez kler, bo im się po prostu
    > nie chce, albo nie mogą z powodu zdrowia. Możemy oczywiście dyskutować
    > na temat tych zachowań, ale wyznaczanie udziału w populacji Katolików na
    > podstawie ilości osób uczęszczających do kościołów katolickich jest moim
    > zdaniem błędne. Całą rzesza ludzi nie chodzi do żadnego Kościoła, a
    > jednak w coś wierzy. Tylko co to ma w ujęciu finansowania do rzeczy?

    To co napisałem powyżej. Ci wszyscy ludzie, powiedzmy ogólniej,
    Chrześcijanie, nie za bardzo są beneficjentem środków, które są w
    kościół (instytucję) ładowane.

    > Jeszcze bym rozumiał, gdyby dotacje były dzielone wg udziału
    > procentowego wiernych, ale nie ma u nas takiego mechanizmu - na ile się
    > orientuję.

    No są dzielone albo arbitralnie (obecnie podług klucza interesu
    politycznego/partyjnego) albo na zasadzie różnych ulg i zwolnień
    podatkowych.

    > Po za tym nie nazwałbym prześladowaniem normalizacji stosunków pomiędzy

    Ehem. To był sarkazm.

    > Kościołem Katolickim i powiązanymi z nim instytucjami, a państwem. Co to
    > ma wspólnego zresztą z rzeszą Katolików. Osoby powiązane z tymi
    > instytucjami (kler, aktywiści), którzy ewentualnie mogą czerpać korzyści
    > jakieś z takiej uprzywilejowanej pozycji, to jest jakiś niewielki
    > odsetek wiernych. Oni faktycznie mogą się czuć zagrożeni. Ale wątpię, by

    I taką personą jest Rydzyk i znakomita reszta tzw. hierarchów.

    > reszta tzw. "szeregowych wiernych" była w najmniejszym stopniu
    > zaniepokojona zmniejszeniem dotacji na Kościół. Sądzę, że spora część
    > nawet je popierać taki układ. Na chwilę obecną duchowni stali się
    > mimowolnie zakładnikami obecnych elit rządzących obawiając się, że w
    > razie zmiany pogorszy się ich sytuacja materialna.

    No więc dlatego pojawił się w mojej wypowiedzi i Rydzyk i Niras, bo
    dokładnie o to chodzi. Katolika, który postępuje zgodnie z nakazami
    chrześcijańskiej wiary takie rzeczy nie będą dotyczyć.

    > Osobiście jestem zwolennikiem normalizacji polegającej na krystalizacji
    > tego aspektu. Wprowadziłbym powiedzmy (bo trzeba by było ustalić jakiś
    > poziom) 1% podatku na zadeklarowany przez podatnika związek wyznaniowy.
    > Można to comiesięcznie w zaliczkach płacić na podstawie deklaracji z
    > poprzedniego roku, a rozliczać na koniec roku. Trzeba by było znaleźć
    > jakiegoś beneficjenta środków w sytuacji, gdy podatnik nie wskaże
    > żadnego, żeby z kolei nie było cwaniactwa, z którego "podatnicy" są
    > słynni. Tak na pierwszy rzut oka Polski Czerwony Krzyż jest chyba dość

    Można zrobić jak jest zrobione w moim grajdole (Azja Pd-Wsch) - jak się
    czujesz Katolikiem, czy członkiem innej chrześcijańskiej wspólnoty
    wyznaniowej, łazisz do swojego kościoła, te sprawy, to po prostu
    oddajesz swojemu kościołowi jakiś procent dochodów. Nie, nie żartuję. I
    są tacy co tak robią. A teraz wyobraź sobie ten popłoch, jaki powyższy
    schemat (jego propozycja) musiałby wywołać w polskim patokatolandzie.

    > Jeśli z jakiegoś powodu uznamy, że trzeba dotować remont należącego do
    > Kościoła zabytku - bo to szczytny cel - to z automatu wpisujemy w
    > hipotekę tej nieruchomości udziała Państwa we własności. W procencie, w
    > jakim dana dotacja odnosi się do wartości nieruchomości. Żeby uniknąć
    > takich sytuacji, że przykładowo Państwo odbudowuje budynek sakralny
    > zniszczony w trakcie II Wojny Światowej, a jak już odbuduje, to zgłasza
    > się odpowiedni związek wyznaniowy i wyciąga rękę po ten obiekt, bo to
    > ich świątynia.

    Myślę, że takie rzeczy jak utrzymanie zabytku czy np. zbiorów
    bibliotecznych nikogo, nawet ateisty nie będzie aż tak razić. Tyle, że
    mało się słyszy o takich rzeczach za to na każdym kroku widać blichtr,
    przepych i parę innych "katolickich" atrybutów.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2021-09-12 15:30:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > No dobrze, ale to nadal sprowadza się gdzie ta cała forsa ląduje.
    > Przecież nie ląduje w kieszeni tej garstki osób, która rzeczywiście
    > stara się postępować w zgodzie z etyką chrześcijańska.

    Co więcej, odnoszę - być może mylne - wrażenie, że udział tych
    postępujących w zgodzie z etyką wśród kleru jest jakby coraz mniejszy.

> [...]
    > No są dzielone albo arbitralnie (obecnie podług klucza interesu
    > politycznego/partyjnego) albo na zasadzie różnych ulg i zwolnień

    Poza Kościołem Katolickim, to chyba nikt tych zwolnień nie dostaje. Albo
    nie orientuję się w tym. O ile mamy kapelanów katolickich, to powiedzmy
    prawosławnego chyba mamy jednego. Gdzieś widziałem raz Ewangelickiego.
    Widział ktoś religię prowadzoną przez prawosławnego duchownego w szkole
    publicznej?

    > I taką personą jest Rydzyk i znakomita reszta tzw. hierarchów.

    I oni mają się czym przejmować.

    > No więc dlatego pojawił się w mojej wypowiedzi i Rydzyk i Niras, bo
    > dokładnie o to chodzi. Katolika, który postępuje zgodnie z nakazami
    > chrześcijańskiej wiary takie rzeczy nie będą dotyczyć.

    Bo ja wiem, czy tu "zasady wiary" mają jakiekolwiek znaczenie?

> [...]
    > są tacy co tak robią. A teraz wyobraź sobie ten popłoch, jaki powyższy
    > schemat (jego propozycja) musiałby wywołać w polskim patokatolandzie.

    Moim zdaniem żaden. Skąd niby rząd bierze kasę dla Kościoła? Tylko
    byłoby wiadomo ile, a tak to cały czas są "legendy". Moim zdaniem jeden
    "punkt zapalny" mniej. Wydaje mi się zresztą, że akurat Katolicy mieli
    by mniejsze opory. Po II WS panikują przy ujawnianiu wiary przede
    wszystkim Żydzi. Zauważ, ze ewidencja wyznania zgubiła ich miliony.

> [...]
    > mało się słyszy o takich rzeczach za to na każdym kroku widać blichtr,
    > przepych i parę innych "katolickich" atrybutów.

    Też mi się tak wydaje. Masa kościołów, klasztorów itp. jest zabytkami.
    Pewnie warto je utrzymywać ze środków publicznych. Ale uważasz, że
    głupim pomysłem jest w tym wypadku "partnerstwo publiczno-prywatne i
    przejecie w zamian części własności przez państwo? Choćby po to, by na
    odremontowanym za państwowe pieniądze zabytku nagle ktoś nie zaczął
    zarabiać.

    Bo ja nie twierdzę, że w niektórych wypadkach Państwo, czy władze
    lokalne nie powinny dokładać się do utrzymania takich obiektów mających
    walory zabytków, czy jakiś tam dzieł sztuki. Ale nie widzę uzasadnienia
    dla takich darowizn bezwarunkowych. czemu, jak ja remontuję dom, to mi
    nikt nie dokłada?

    --
    Robert Tomasik

  • 17. Data: 2021-09-12 19:18:29
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Myślę, że takie rzeczy jak utrzymanie zabytku czy np. zbiorów
    > bibliotecznych nikogo, nawet ateisty nie będzie aż tak razić.

    Pod warunkiem, że ten zabytek po odbudowaniu i wyremontowaniu za moje
    podatki nie zostanie oddany za darmochę obcemu państwu.

    Nie wspominając już nawet o reszcie patologii:
    https://oko.press/76-tys-hektarow-o-wartosci-nawet-3
    5-mld-zl-kosciol-wciaz-uwlaszcza-sie-na-panstwowych-
    gruntach-rolnych/

    "Raport Stowarzyszenia SOISH, którego misją jest ,,monitoring relacji
    państwa z kościołami", dowodzi, że od 1 stycznia 1992 do 30 czerwca 2019
    Kościół katolicki na tzw. Ziemiach Zachodnich nieodpłatnie otrzymał od
    państwa - reprezentowanego przez wojewodów - 76 244 ha ziemi rolnej. To
    niemal tyle samo, ile zwróciła niesławna Komisja Majątkowa dla Kościoła
    katolickiego (1989-2011). Otrzymaną na własność ziemią jednostki
    Kościoła mogą swobodnie operować, niektóre z nich ziemię sprzedają i
    występują o kolejne działki."

    Konieczny rozdział państwa od kościoła to jedna sprawa. Ale dlaczego
    mamy przymknąć oko na to, co do tej pory nakradli?
    Dlaczego państwo ma mieć obowiązek oddawania kamienic/majątków
    zagrabionych przez komunistów prawowitym właścicielom, a nie mam mieć
    obowiązku oddania ziemi i innych nieruchomości zagrabionych (podstępem,
    manipulacją i zwykłymi przekrętami) za darmo przez watykański kler?
    Jaki byłby krzyk, gdyby te ziemie dostawało za darmo inne państwo? Np.
    Niemcy...
    Skąd ten płacz trwający do tej pory, że zagraniczni krwiopijcy wykupili
    za bezcen polski majątek (stocznie itp. bełkot), a nie ma płaczu, gdy za
    darmo bierze Watykan? Tamci chociaż coś zapłacili (tyle, ile to było
    wtedy warte).

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 18. Data: 2021-09-12 19:35:36
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Skąd niby rząd bierze kasę dla Kościoła? Tylko
    > byłoby wiadomo ile, a tak to cały czas są "legendy". Moim zdaniem jeden
    > "punkt zapalny" mniej.

    Gdyby ujawnili ile, to byłby jeden punkt zapalny więcej.
    Nie bez powodu to ukrywają.
    https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/finansowan
    ie-kosciola-ile-panstwo-wydaje-na-kosciol-rzad-ukryw
    a-kwote/45pvfzk

    Nic tak nie wkurwia kato-suwerena, jak informacja, że ktoś ma więcej od
    niego. A jeszcze bardziej boją się tego, że w końcu kato-suweren się
    zorientuje, skąd się te pieniądze biorą.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 19. Data: 2021-09-12 20:41:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.09.2021 o 19:18, Kviat pisze:
    > Pod warunkiem, że ten zabytek po odbudowaniu i wyremontowaniu za moje
    > podatki nie zostanie oddany za darmochę obcemu państwu.

    Toteż z tego powodu sugerowałem wpisywanie w hipotekę udziału Skarbu
    Państwa.

    > Konieczny rozdział państwa od kościoła to jedna sprawa. Ale dlaczego
    > mamy przymknąć oko na to, co do tej pory nakradli?

    Z tym "nakradli" bym nie szarżował. Niczego nie kradli. Ale rozliczenie
    osób, które im to podarowały celem ustalenia, czy nie doszło tu do
    sprzeniewierzenia i odebranie w tych przypadkach, gdy mienie pochodzi z
    przestępstwa - moim zdaniem - byłoby sensowne.

    Tylko trzeba by zbadać każdą z tych rzeczy dokładnie, bo czasem dana
    nieruchomość przechodzi na rzecz Kościoła Katolickiego na jak
    najbardziej sensownych zasadach. Przykładowo w zamian za inne
    przejmowane nieruchomości - jako wymiana. Ale ogólnie uważam, ze masz rację.

    --
    Robert Tomasik

  • 20. Data: 2021-09-12 20:46:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.09.2021 o 19:35, Kviat pisze:

> [...]
    > Nie bez powodu to ukrywają.
    > https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/finansowan
    ie-kosciola-ile-panstwo-wydaje-na-kosciol-rzad-ukryw

    Skoro skarbówka potrafi "Kowalskiego" rozliczyć z nieudokumentowanych
    źródeł przychodu, to moim zdaniem i tu spokojnie dałoby się po prostu
    zsumować majątek i zażądać wskazania źródeł finansowania. Kwestia
    odpowiedniego ustawodawca i zobowiązanie związków wyznaniowych do
    publikowania informacji - coś na wzór oświadczeń majątkowych polityków,
    czy urzędników. Oświadczenia dotyczą konkretnych osób, a tu instytucji,
    więc powinien być mniejszy opór o ujawnianie danych.

    --
    Robert Tomasik