  • 21. Data: 2021-09-13 01:50:15
    Temat: Re: na granicy 2
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-12, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Co więcej, odnoszę - być może mylne - wrażenie, że udział tych
    > postępujących w zgodzie z etyką wśród kleru jest jakby coraz mniejszy.

    Jest już na tyle mały, że właściwie nazwa Katolicy, coraz mniej dotyczy
    właśnie ich, a coraz bardziej wszelakiej maści oportunistów.

    > Poza Kościołem Katolickim, to chyba nikt tych zwolnień nie dostaje. Albo
    > nie orientuję się w tym. O ile mamy kapelanów katolickich, to powiedzmy
    > prawosławnego chyba mamy jednego. Gdzieś widziałem raz Ewangelickiego.
    > Widział ktoś religię prowadzoną przez prawosławnego duchownego w szkole
    > publicznej?

    Tym bardziej zasadne wydaje się publiczne podnoszenie kwestii różnych
    przywilejów.

    > Bo ja wiem, czy tu "zasady wiary" mają jakiekolwiek znaczenie?

    Nie bardzo, ale w zasadzie tu przebiega linia podziału.

    > Moim zdaniem żaden. Skąd niby rząd bierze kasę dla Kościoła? Tylko
    > byłoby wiadomo ile, a tak to cały czas są "legendy". Moim zdaniem jeden
    > "punkt zapalny" mniej. Wydaje mi się zresztą, że akurat Katolicy mieli
    > by mniejsze opory. Po II WS panikują przy ujawnianiu wiary przede
    > wszystkim Żydzi. Zauważ, ze ewidencja wyznania zgubiła ich miliony.

    Mówisz, że jakby głównym źródłem finansowania KK w Polsce była formalna
    deklaracja konkretnych osób wierzących o przeznaczaniu częsci własnego
    dochodu (wyciąganego osobiście z własnej kieszeni) na utrzymanie KK to
    hierarchowie mogliby spać spokojnie?

    > Też mi się tak wydaje. Masa kościołów, klasztorów itp. jest zabytkami.
    > Pewnie warto je utrzymywać ze środków publicznych. Ale uważasz, że
    > głupim pomysłem jest w tym wypadku "partnerstwo publiczno-prywatne i
    > przejecie w zamian części własności przez państwo? Choćby po to, by na
    > odremontowanym za państwowe pieniądze zabytku nagle ktoś nie zaczął
    > zarabiać.

    Uważam, że to dobry pomysł. Oczywiście jakby KK nie chciał to mógłby sam
    remontować i nie mieć udziału. Za wyjątkiem gdy powinien rempntować a by
    nie remontował. Wtedy przymusowy remont ze zwrotem kosztów lub wpisem do
    hipoteki.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2021-09-13 01:58:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-12, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
    > Konieczny rozdział państwa od kościoła to jedna sprawa. Ale dlaczego
    > mamy przymknąć oko na to, co do tej pory nakradli?

    Bo oni w zasadzie nie nakradli. Duzo bardziej pasuje tu zarzut oszustwa,
    choć nie w przypadku nieruchomości, a i z tym trudno coś zrobić.
    Oddawanie KK nieruchomości za bezcen to w znakomitej wiekszości wypadków
    MZ ordynarna łapówka. Zjawisko jest tak powszechne i tak ugruntowane, że
    mało kto to chyba tak widzi.

    > Skąd ten płacz trwający do tej pory, że zagraniczni krwiopijcy wykupili
    > za bezcen polski majątek (stocznie itp. bełkot), a nie ma płaczu, gdy za
    > darmo bierze Watykan? Tamci chociaż coś zapłacili (tyle, ile to było
    > wtedy warte).

    Bo istnieje wciąż spora grupa wyborców, którymi można sterować za pomocą
    KK, co powoduje przemożną chęć u co bardziej zdewociałych polityków aby
    wchodzić KK w dupę.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2021-09-13 09:16:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Sep 2021 10:45:47 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Nie, zdecydowanie się, z Tobą nie zgadzam. Tu cytat z jego wypowiedzi:
    > "(...)
    > Ludzie z różnych powodów nie chodzą do kościoła. Część z nich oczywiście
    > wyznaje inną wiarę. Mamy sporo kościołów "protestanckich", a w
    > Szczecinie może ich być więcej, bo tak jest na terenach w przeszłości
    > należących do Niemiec, gdzie Protestanci mają o wiele większy udział w
    > populacji.

    Ostal sie w Szczecinie jakis rdzenny Niemiec, czy wszystkich
    wywiezlismy do NRD?
    A nowa ludnosc ... z kresow wschodnich ?

    > Po za tym nie nazwałbym prześladowaniem normalizacji stosunków pomiędzy
    > Kościołem Katolickim i powiązanymi z nim instytucjami, a państwem. Co to
    > ma wspólnego zresztą z rzeszą Katolików. Osoby powiązane z tymi
    > instytucjami (kler, aktywiści), którzy ewentualnie mogą czerpać korzyści
    > jakieś z takiej uprzywilejowanej pozycji, to jest jakiś niewielki
    > odsetek wiernych. Oni faktycznie mogą się czuć zagrożeni. Ale wątpię, by
    > reszta tzw. "szeregowych wiernych" była w najmniejszym stopniu
    > zaniepokojona zmniejszeniem dotacji na Kościół.

    jak nie zaplaci panstwo, to kto zaplaci ? :-)

    > Sytuacja zresztą wcale nie jest szczególnie wyjątkowa, bo tak było od
    > stuleci. Kościół - z oczywistych i nawet dość sensownych - powodów
    > starał się popierać te kręgi, które mogły mu więcej dać. Ty, czy ja, to
    > możemy ewentualnie w niedzielę na tacę dać 5 zł, albo 100 zł. To, ile
    > damy, raczej rażąco na budżet tej instytucji nie wpłynie. Ale taki
    > Premier RP, to może im dać wielomilionową dotację, czy ewentualnie mogli
    > podatkowe.

    A to zalezy. Jak 20mln Polakow da po 5 zl, to juz mamy 100mln.
    Co tydzien.

    > Osobiście jestem zwolennikiem normalizacji polegającej na krystalizacji
    > tego aspektu. Wprowadziłbym powiedzmy (bo trzeba by było ustalić jakiś
    > poziom) 1% podatku na zadeklarowany przez podatnika związek wyznaniowy.

    Malo :-)

    Przy sredniej krajowej 5000, rocznie 60k, z odliczeniami robi sie
    ~50zl rocznie.
    A 52 msze po 5-10 zl to wiecej :-)

    A jeszcze nowy lad wprowadza, i podatku sie nie zaplaci...

    > Można to comiesięcznie w zaliczkach płacić na podstawie deklaracji z
    > poprzedniego roku, a rozliczać na koniec roku. Trzeba by było znaleźć
    > jakiegoś beneficjenta środków w sytuacji, gdy podatnik nie wskaże
    > żadnego, żeby z kolei nie było cwaniactwa, z którego "podatnicy" są
    > słynni. Tak na pierwszy rzut oka Polski Czerwony Krzyż jest chyba dość
    > dobrym rozwiązaniem,

    A dlaczego, jesli ja w PCK nie wierze?

    > ale tu już można podyskutować, bo tę kwotę można
    > równie dobrze dzielić proporcjonalnie do deklaracji innych wiernych.

    a dlaczego? nie wierze, to nie wierze. i nie place.

    > automatycznie zabronić przekazywania jakichkolwiek środków publicznych
    > na cele jakiegokolwiek kościoła.

    A jak trzeba bedzie zabytek wyremontowac ?

    > Jeśli z jakiegoś powodu uznamy, że trzeba dotować remont należącego do
    > Kościoła zabytku - bo to szczytny cel - to z automatu wpisujemy w
    > hipotekę tej nieruchomości udziała Państwa we własności. W procencie, w
    > jakim dana dotacja odnosi się do wartości nieruchomości.

    Ale zabytki sa przeciez bezcenne :-)

    Ale co dalej - Kosciol ma czynsz placic za korzystanie z kosciola,
    czy wiernym za darmo?
    A moze muzeum zrobic, ale juz bez ksiezy ? :-)

    No chyba ze ... ksiadz kustoszem zostanie, a dodatkowo bedzie
    prezentowal, jak sie z kosciola korzysta. Za dodatkowe pieniadze :-)

    J.

  • 24. Data: 2021-09-13 10:13:38
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Toteż z tego powodu sugerowałem wpisywanie w hipotekę udziału Skarbu
    > Państwa.

    > Z tym "nakradli" bym nie szarżował. Niczego nie kradli.

    Czyli jak zrobisz jakiejś babci wodę z mózgu i podstępem/groźbą wymusisz
    na niej żeby przepisała na ciebie mieszkanie, to znaczy, że nie ukradłeś
    i wszystko jest w porządku...

    > Ale rozliczenie
    > osób, które im to podarowały celem ustalenia, czy nie doszło tu do
    > sprzeniewierzenia i odebranie w tych przypadkach, gdy mienie pochodzi z
    > przestępstwa - moim zdaniem - byłoby sensowne.

    Wymień jedno sensowne i uzasadnione podarowanie. Będzie szybciej.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 25. Data: 2021-09-13 11:03:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Sep 2021 10:13:38 +0200, Kviat wrote:

    > Czyli jak zrobisz jakiejś babci wodę z mózgu i podstępem/groźbą wymusisz
    > na niej żeby przepisała na ciebie mieszkanie, to znaczy, że nie ukradłeś
    > i wszystko jest w porządku...

    Ale nie o tym mowa, poza tym nie wiesz, czy babcia swiadomie, czy
    nieswiadomie ...

    A jesli chodzi o to "od panstwa" ... kosciol mial przed wojna duze
    nieruchomosci, czesc zagarnal ZSRR ... ale dostalismy tez kawal
    Niemiec.

    J.

  • 26. Data: 2021-09-13 11:47:53
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 13.09.2021 o 11:03, J.F pisze:

    > A jesli chodzi o to "od panstwa" ... kosciol mial przed wojna duze
    > nieruchomosci

    No tak. Zapomniałem. Uczciwie zapracowali na te nieruchomości.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 27. Data: 2021-09-13 14:26:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Sep 2021 20:46:28 +0200, Robert Tomasik wrote:
> [...]

    Rzad bierze kase z roznych zrodel.
    Zawsze moze Obajtek sypnac na remont kosciola, albo zamowic badanie
    rynkowe w Toruniu.
    Czy dofinansowac kolonie dla dzieci.

    Albo jakis tam Birfellner da ksiedzu koperte, zupelnie nie wiadomo
    dlaczego.

    ie-kosciola-ile-panstwo-wydaje-na-kosciol-rzad-ukryw
    a-kwote/45pvfzk

    > Skoro skarbówka potrafi "Kowalskiego" rozliczyć z nieudokumentowanych
    > źródeł przychodu, to moim zdaniem i tu spokojnie dałoby się po prostu
    > zsumować majątek i zażądać wskazania źródeł finansowania.

    Zdecydowanie trudno, a wrecz "nie da sie".
    Remont dachu na kosciele to jak chcesz zaksiegowac, czy raczej wykryc?

    Zdecydowanie prosciej bedzie podliczyc pieniadze przekazane z rzadu,
    tylko ... patrz wyzej.

    A swoja droga - jak Orlen zaprasza na poswiecenie nowej stacji,
    czy miasto na poswiecenie nowego mostu ... to jak sie rozliczają?

    Umowa-zlecenie dla biskupa to chyba nie wypada :-)

    > Kwestia
    > odpowiedniego ustawodawca i zobowiązanie związków wyznaniowych do
    > publikowania informacji - coś na wzór oświadczeń majątkowych polityków,
    > czy urzędników. Oświadczenia dotyczą konkretnych osób, a tu instytucji,
    > więc powinien być mniejszy opór o ujawnianie danych.

    Ale jak maja rozliczyc tace, czy "co łaska"?
    Paragon fiskalny wystawic ?

    A ewentualnie przeczytasz "Dotacja celowa na remont dachu kosciola",
    i tylko sie moze zdziwisz, ze rząd dał, ty dałeś, a ksiadz nadal
    zbiera.

    J.

  • 28. Data: 2021-09-13 14:33:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Sep 2021 11:47:53 +0200, Kviat wrote:

    > No tak. Zapomniałem. Uczciwie zapracowali na te nieruchomości.

    Jakos tam uczciwie.
    Dostali od krola, albo od szlachcica, albo wypracowali sobie mieczem i
    ogniem.

    A Zamojscy to uczciwie zapracowali?

    J.

  • 29. Data: 2021-09-13 15:48:21
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 13.09.2021 o 14:26, J.F pisze:

    > A ewentualnie przeczytasz "Dotacja celowa na remont dachu kosciola",
    > i tylko sie moze zdziwisz, ze rząd dał, ty dałeś, a ksiadz nadal
    > zbiera.

    A co w tym dziwnego?
    Przecież chodzi o to żeby zbierać, a nie żeby uzbierać.
    https://youtu.be/2uWgZa-nIg0?t=66

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 30. Data: 2021-09-13 16:01:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Sep 2021 15:48:21 +0200, Kviat wrote:

    > A co w tym dziwnego?
    > Przecież chodzi o to żeby zbierać, a nie żeby uzbierać.
    > https://youtu.be/2uWgZa-nIg0?t=66

    To jest jedna sprawa, a druga ... kosciol duzy, elegancki,
    dach duzy, remont kosztuje, a parafianie groszem nie chca sypnac :-)

    No i nie ma sie co dziwic, ze pieniadze sie latami zbiera.

    No i parafia tez duza, i dach ma :-)

    J.