  • 11. Data: 2006-03-01 23:46:01
    Temat: Re: kłopoty prawne z portfolio
    Od: castrol <j...@w...blumen.pl>

    Marcin Debowski napisał(a):

    > MZ te prace za które Ci zapłacono są własnością agencji

    bzdura, prace sa wlasnoscia autora - jedynie co agencja moze nabyc to
    majatkowe prawa autorskie - osobiste sa niezbywalne

    (lub dalej jej
    > klientów) i przy braku klarownej umowy nie publikowałbym ich w
    > jakiejkolwiek formie bez zgody właściciela praw majątkowych.

    a o osobistych prawach autorskich slyszales?? bo majatkowe daja jedynie
    tyle ze mozna na nich zarabiac.

    Możesz dać
    > odnośnik do ich strony o ile tam Twoja praca się znajduje.
    > Co innego prace których nie kupili.

    Poczytaj ustawe o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    Prawa autorskie sa niezbywalne, chocby nie wiem jakie agencja dawala za
    nie pieniadze.

    Jacek

  • 12. Data: 2006-03-02 00:00:04
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 2 Mar 2006 07:19:58 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > MZ te prace za które Ci zapłacono są własnością agencji (...)

    Przecież prawa autorskie są niezbywalne, nieważne na czyje zlecenie
    tworzysz dane dzieło!

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 13. Data: 2006-03-02 13:25:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 01.03.2006 castrol <j...@w...blumen.pl> napisał/a:
    > bzdura, prace sa wlasnoscia autora - jedynie co agencja moze nabyc to
    > majatkowe prawa autorskie - osobiste sa niezbywalne

    Przecież to oczywiste, że nie mówię o prawach osobistych bo te są tu bez
    znaczenia skoro mówimy o publikacji przez autora na jego stronach www. A
    ponieważ jesteś miły to potraktuję cię podobnie: dokształć się może co
    wynika z praw osobistych a co z majątkowych, a jak już to zrobisz to
    spróbuj zastanowić się które z tych praw naruszy rozpowszechnianie którym
    niewątpliwie jest publikacja prac w ramach portfolio.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2006-03-02 15:17:06
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Marcin Debowski napisał(a):

    > MZ te prace za które Ci zapłacono są własnością agencji (lub dalej jej
    > klientów) i przy braku klarownej umowy nie publikowałbym ich w
    > jakiejkolwiek formie bez zgody właściciela praw majątkowych.

    Na jakiej podstawie, skoro nie było umowy?
    Brak pisemnej umowy stanowi problem dla osób, które nie przejęły praw
    majątkowych od autora, nie zaś dla autora.

    > Co innego prace których nie kupili.

    Sprawdź w ustawie wymogi dotyczące przejmowania praw majątkowych.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 15. Data: 2006-03-02 15:23:47
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    castrol napisał(a):

    > zadac sobie moze, nic poza tym - napisz im ze autorskie prawa osobiste
    > sa niezbywalne i ty jako tworca masz prawo do pokaazywania swych prac

    Oni jej zarzucają korzystanie ze zdjęć i logotypów, do których prawa
    posiada ktoś inny. A elementami jej prac są prace innych osób. Nie
    ignorowałabym tego tak łatwo.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 16. Data: 2006-03-02 15:48:22
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > reklamowej (nie było żadnej umowy, prowadzę własną działalność
    > i rozliczenie następowało poprzez wystawienie co miesiąc f-ry za
    > usługi). Agencja z która pracowałam domaga sie usunięcia tych prac
    > argumentując to bezprawnym użyciem logotypów i zdjęć należących
    > do klientów. W portfolio sa zarówno prace które zostały
    > zaakceptowane przez klienta i wydrukowane, jak i takie, które
    > stanowiły tylko propozycje i nie zostały nigdy wykorzystane.
    >
    > Czytałam archiwum grupy, ale nie znalazłam wszystkich informacji
    >
    > Będę bardzo bardzo wdzięczna za wszelkie uwagi.

    Ja bym w portfolio umieścił jedynie dopisek że " wykonano na zlecenie ... " i
    tu nazwa firmy czy agencj. Tobie nie przynosi to żadnej ujmy a prawnie jest w
    porządku. Nie jestem znawcą przedmiotu ale takie rozwiązanie wydaje mi się
    dopuszczalne.

  • 17. Data: 2006-03-02 16:06:41
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    goska napisał(a):
> [...]
    >
    > Czytałam archiwum grupy, ale nie znalazłam wszystkich informacji
    >
    > Będę bardzo bardzo wdzięczna za wszelkie uwagi.

    Z jednej strony problemem jest wykorzystywanie elementów, do których
    prawa autorskie ma ktoś inny. To że dołożyłaś czyjeś dzieło do swojej
    pracy nie oznacza jeszcze, że uzyskałaś do niego prawa autorskie.

    Co innego umieszczenie zatem tych prac (których elementem są prace
    innych osób)w niepublikowanym portfolio i pokazywanie klientom, czy
    wypisanie sobie na stronie, które projekty Ty wykonałaś wraz z linkami,
    jeśli jest taka możliwość, a co innego umieszczenie wprost takich
    projektów na stronie www.

    Inna sprawa, że skoro nikt nigdy nie podpisał z Tobą żadnej umowy w
    odniesieniu do Twoich projektów, to i agencja i te firmy też mają
    problem - w praktyce bowiem nie posiadają praw do całych projektów,
    które od Ciebie kupili, a które jak rozumiem, już zostały
    rozpowszechnione. A zatem ostateczni klienci mieliby prawo mieć
    pretensje do Ciebie, a Ty do nich - to chyba wystarczająco silna pozycja
    przetargowa?

    Agencja natomiast nie za bardzo ma tu coś do powiedzenia, a rozumiem, że
    to ona jest przede wszystkim zainteresowana blokowaniem Twojego
    chwalenia się wykonanymi pracami, bo z oczywistych względów wolałaby,
    żeby wszyscy myśleli, że te świetne prace są zasługą ogólnie agencji, a
    nie konkretnego grafika, do którego ktoś może się zgłosić bezpośrednio.
    Ale akurat pozycja przetargowa agencji jest moim zdaniem bardzo słaba.

    Myślę, że najprostszą metodą, pozwalającą rozwiązać ten problem bez
    żadnej szarpaniny będzie zwrócenie się w elegancki sposób do samych tych
    firm, które na pewno nie będą miały nic przeciwko temu, żeby ich logo
    czy zdjęcia znalazły się na czyjejś stronie, dzięki czemu dodatkowo
    uzyskasz jeszcze to, że te firmy dowiedzą się, kto naprawdę stał za tymi
    projektami.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 18. Data: 2006-03-02 16:13:23
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    złodziej podatków napisał(a):

    > Ja bym w portfolio umieścił jedynie dopisek że " wykonano na zlecenie ... " i
    > tu nazwa firmy czy agencj. Tobie nie przynosi to żadnej ujmy a prawnie jest w
    > porządku.

    Z prawnego punktu widzenia to akurat nie ma zupełnie żadnego znaczenia.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 19. Data: 2006-03-02 17:46:18
    Od: castrol <j...@w...blumen.pl>

    Marcin Debowski napisał(a):

    > Przecież to oczywiste, że nie mówię o prawach osobistych bo te są tu bez
    > znaczenia

    nie, nie sa bez znaczenia :)

    > skoro mówimy o publikacji przez autora na jego stronach www. A
    > ponieważ jesteś miły to potraktuję cię podobnie: dokształć się może co
    > wynika z praw osobistych a co z majątkowych,

    aha, czyli wg ciebie wlasciciel autorskich praw majatkowych, moze mowic
    wlascicielowi autorskich praw osobistych co mu wolno a co nie? Dobre :)

    Jacek

  • 20. Data: 2006-03-02 22:12:20
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *castrol* wypowiedziała te
    słowa:

    > a o osobistych prawach autorskich slyszales?? bo majatkowe daja
    > jedynie tyle ze mozna na nich zarabiac

    A prawo do nadzoru autorskiego? Można zbyć czy nie można zbyć? ;-)

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: 502defunk ||| JID: o...@j...org |||