  • 1. Data: 2006-03-01 14:44:38
    Temat: kłopoty prawne z portfolio
    Od: "goska" <g...@g...pl>

    Mam prośbę o wyjaśnienie czy mogę w portfolio umieścić moje prace
    graficzne (plakaty, foldery itp) wykonane na zlecenie agencji
    reklamowej (nie było żadnej umowy, prowadzę własną działalność
    i rozliczenie następowało poprzez wystawienie co miesiąc f-ry za
    usługi). Agencja z która pracowałam domaga sie usunięcia tych prac
    argumentując to bezprawnym użyciem logotypów i zdjęć należących
    do klientów. W portfolio sa zarówno prace które zostały
    zaakceptowane przez klienta i wydrukowane, jak i takie, które
    stanowiły tylko propozycje i nie zostały nigdy wykorzystane.

    Czytałam archiwum grupy, ale nie znalazłam wszystkich informacji

    Będę bardzo bardzo wdzięczna za wszelkie uwagi.
    pozdrawiam goska

  • 2. Data: 2006-03-01 14:48:15
    Temat: Re: kłopoty prawne z portfolio
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "goska" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    > reklamowej (nie było żadnej umowy, prowadzę własną działalność
    > i rozliczenie następowało poprzez wystawienie co miesiąc f-ry za

    Jak najbardziej mozesz, autorskie prawa osobiste sa niezbywalne

> [...]
    > zaakceptowane przez klienta i wydrukowane, jak i takie, które
    > stanowiły tylko propozycje i nie zostały nigdy wykorzystane.

    zadac sobie moze, nic poza tym - napisz im ze autorskie prawa osobiste sa
    niezbywalne i ty jako tworca masz prawo do pokaazywania swych prac

    > Czytałam archiwum grupy, ale nie znalazłam wszystkich informacji

    Poczytaj ustawe o prawie autorskim i prawach pokrewnych

    Jacek

  • 3. Data: 2006-03-01 14:53:17
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Mam prośbę o wyjaśnienie czy mogę w portfolio umieścić moje prace
    > graficzne (plakaty, foldery itp) wykonane na zlecenie agencji (...)

    Jestem programistą i u nas jest ten sam problem. Wydaje mi się, że reguluje
    to prawo autorskie. I tutaj może poszukaj odpowiedzi. Firma nie może ukrywać
    prawdziwego autorstwa dzieła.

    W moim przypadku oczywiście nie moge wykorzystywać kodu źródłowego mojej
    firmy ze względu na prawa majątkowe, ale oczywiście mogę prezentować swoje
    własne kody przyszłym pracodawcom oczywiście w taki sposób, żeby nie mogli
    tego wykorzystać (np. w postaci bezużytecznych fragmentów). Ale to już tylko
    moja interpretacja uczciwości...

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 4. Data: 2006-03-01 15:09:09
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Lukasz napisał(a):

    > Jestem programistą i u nas jest ten sam problem. Wydaje mi się, że reguluje
    > to prawo autorskie. I tutaj może poszukaj odpowiedzi. Firma nie może ukrywać
    > prawdziwego autorstwa dzieła.

    chyba ze jestes zatrudniony na umowe o prace a w zakres obowiazkow
    wchodzi pisanie softu to wszelkie prawa naleza do firmy ?

    P.

  • 5. Data: 2006-03-01 15:24:35
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > chyba ze jestes zatrudniony na umowe o prace a w zakres obowiazkow wchodzi
    > pisanie softu to wszelkie prawa naleza do firmy ?

    Prawa autorskie sa majątkowe (zapłacono mi za robote i nie moge tego
    sprzedać komu innemu) oraz osobiste. Osobiste sa niezbywalne i w ich skład
    wchodzi m.in umieszczenie nazwiska autora na produkcie i mozliwość
    pochwalenie się dziełem przed kimś innym.

    Zobacz uprawnienia autora:
    http://www.euroinfo.org.pl/index.php?option=com_cont
    ent&task=view&id=703&Itemid=105

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 6. Data: 2006-03-01 15:26:54
    Temat: Re: klopoty prawne z portfolio
    Od: "goska" <g...@g...pl>

    ok, rozumiem ze agencja niewiele mi tu moze zaszkodzic. Ale co z
    firmami, dla których byly wykonywane projekty. Czy moga miec
    jakiekolwiek podstawy do skarg? Wlasciwie kazda agencja czy grafik
    umieszcza w swoim portfolio projekty zawierajace materialy
    wizerunkowe firm (logotypy, zdjecia korporacyjne). Czy tu potrzebna
    jest jakakolwiek zgoda tych firm??
    goska

  • 7. Data: 2006-03-01 15:34:29
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Uzytkownik "goska" <g...@g...pl> napisal w wiadomosci
    ps.com...

    Czy tu potrzebna
    jest jakakolwiek zgoda tych firm??

    IMO nie, ale jesli nawet ktos poczulby sie stratny - to juz konkretna firma
    musialaby do Ciebie uderzac - agencji nic do tego, tak wiec argumenty
    agencji ze uzylas bezprawnie logo ich klientow to jedna wielka bzdura :)

    Jacek

  • 8. Data: 2006-03-01 15:51:02
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Lukasz napisał(a):

> [...]
    > wchodzi m.in umieszczenie nazwiska autora na produkcie i mozliwość
    > pochwalenie się dziełem przed kimś innym.

    wiem powyzsze chodzi o konretny przypadek zatrudnienie na umowe o prace
    i w zakres obowiazkow wchodzi to co napisal. Czy wtedy autorem jest ten
    co napisal czy firma ?

    P.

  • 9. Data: 2006-03-01 16:50:32
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Przemek R. <p...@t...gazeta.
    pl> dosć
    niespodziewanie napisał(a):
    >Czy wtedy autorem
    > jest ten co napisal czy firma ?

    Autorem nigdy nie moze być firma
    Autorem zawsze tylko i wyłacznie moze być człowiek ( no moze niedługo ktoś
    uzna, ze też robot ;-))

    Stowrzenie utworu w ramach stosunku pracy i w zakresie obowiązków
    pracowniczych oznacza, ze na pracodawcę przechodzą prawa majątkowe,
    osobiste, w tym prawo do opatrywania utworu własnym imieniem i nazwiskiem(
    pseudonimem artystycznym) pozostają przy twórcy - w tym przypadku pracowniku

    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 10. Data: 2006-03-01 23:19:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 01.03.2006 goska <g...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > i rozliczenie następowało poprzez wystawienie co miesiąc f-ry za
    > usługi). Agencja z która pracowałam domaga sie usunięcia tych prac

    Co konkretnie jest napisane na tych fakturach?

> [...]
    > zaakceptowane przez klienta i wydrukowane, jak i takie, które
    > stanowiły tylko propozycje i nie zostały nigdy wykorzystane.

    MZ te prace za które Ci zapłacono są własnością agencji (lub dalej jej
    klientów) i przy braku klarownej umowy nie publikowałbym ich w
    jakiejkolwiek formie bez zgody właściciela praw majątkowych. Możesz dać
    odnośnik do ich strony o ile tam Twoja praca się znajduje.
    Co innego prace których nie kupili.

    --
    Marcin