    From: "Adam Szendzielorz" <a...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: kazusy :-)
    Date: Sat, 3 Jan 2004 02:33:41 +0100

    Witam,

    Pomocyy! Moja kobita mnie zatlucze bo jej obiecalem pomoc
    miesiac temu, a moj brat, prawie prawnik sie zmyl i go nie ma ;-))
    A to trzeba rozwiazac do niedzieli (!). Kobita mi studiuje
    matematyke i to prawo jej faktycznie prawa strona wychodzi :-)
    Pomozcie jej.. pomozcie mi.. nie dajcie mi umrzec! :-))
    Oba kazusy sa z prawa cywilnego, zeby to samemu rozwiazac
    musialbym wpierw caly kodeks przeczytac, wdzieczny wiec
    bede za jakiekolwiek wskazowki - nawet te, w ktorej czesci
    szukac odpowiedzi ;-)

    1. Rozwazyc dla kazdego z przypadkow:

    a) Cyryl napisal do Metodego: "Sprzedam ci moj telewizor za 6000 pln"
    Metody odpowiedzial "Dziekuje za informacje. Zgadzam sie na kupno
    telewizora". Czy Cyryl moze domagac sie od Metodego zaplaty 6000 pln ?

    b) Cyryl pisze do Metodego "Sprzedam Ci moja wieze stereo za 4000 pln.
    Metody odpisal "Reflektuje na wieze. Jestem gotow zaplacic za nia 400
    pln". Czy Cyryl moze domagac sie od Metodego zaplaty 4000 pln ? Jezeli
    nie, to czy moze zadac przynajmniej tych 400 pln ?

    c) Cyryl pisze do Metodego "Sprzedam Ci moja papuge za 1000 pln".
    Zanim list Cyryla dotarl do Metodego, ten ostatni wyslal don list
    nastepujacej tresci: "Strasznie polubilem Twoja papuge. Czy sprzedasz
    mi ja za 1000 pln ?" Czy Cyryl moze sie domagac od Metodego zaplaty
    1000 pln ?

    2. W dniu 1 kwietnia 1990r. Jan Malodobry nabyl od Anny Malolepszej
    obraz olejny przedstawiajacy ulana i dziewczyne przy studni. Na
    plotnie widniala sygnatura "J. Kossak.". Malolepsza zapewnila
    Malodobrego, skladajac stosowne oswiadczenie na pismie, ze obraz jest
    w jej mniemaniu autentyczny, poniewaz pochodzi z kolekcji Antoniego
    Kata, znawcy tworczosci Kossaka. Jan Malodobry nie poddal obrazu
    ekspertyzie co do autentycznosci. W lipcu 2001 chcial wystawic go na
    aukcje w Domu Aukcyjnym "Ludolfina". Tamtejszy rzeczoznawca po
    krotkich ogledzinach poinformowal Malodobrego, ze obraz ten jest
    nieudolnym falszerstwem. W pismie z sierpnia 2001 Jan Malodobry
    oswiadczyl Jozefowi Malolepszemu, synowi i spadkobiercy zmarlej w
    miedzyczasie Anny Malolepszej, ze odstepuje od umowy i domaga sie
    zwrotu pieniedzy, ktore zaplacil za obraz. Malolepszy odpisal, ze
    "widzialy galy, co braly", a wogole, to ta cala sprawa go nie
    obchodzi. Ocen stan prawny.

    Jeszcze raz dzieki z gory za pomoc :-)
    pozdr.

    --