  • 1. Data: 2003-05-20 14:46:36
    Temat: jednosobowa DG a udzielenie poz.yczki innej jedosobowej DG
    Od: bubbbaaassss <w...@w...pl>

    Czy jest cos takiego mozliwe?
    Za?oz.my sytuacje ze mam nadwyz.ke gotowki i ktos chce ja odemnie
    pozyczyc..za godziwe odsetki oczywiscie.
    Czy w przypadku os. fiz. prowadzacych DG jest mozliwa taka forma pozyczania?
    Jakies obwarowania ew.?

    pozdr
    bubbbaassseeekk

  • 2. Data: 2003-05-20 16:19:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 May 2003, bubbbaaassss wrote:

> [...]
    >+ pozyczyc..za godziwe odsetki oczywiscie.
    >+ Czy w przypadku os. fiz. prowadzacych DG jest mozliwa taka forma pozyczania?

    IMHO nie ma powodu żeby nie. DG jest bez znaczenia: weź lupę :)
    i obejrzyj w art.14 ("przychody z DG"):
    ++++
    3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:

    1) pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i
    usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a
    także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych pożyczek, z
    wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek,

    2) kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym
    również od udzielonych pożyczek,
    ----

    >+ Jakies obwarowania ew.?

    IMHO po prostu pożyczasz pieniądze jako "ludź ludziowi" :)
    Znaczy: objęte PCC itp., nie jest kosztem (również stracona pożyczka
    - zajrzyj do ustawy !), odsetki są "zwykłym" przychodem (jak widać
    wyżej: "z wyjątkiem").

    Zakładam optymistycznie że jesteś świadom różnicy między pożyczką
    a kredytem (jakby co - bywało na *.prawo i tam szukać googlem),
    jako że kary za naruszanie prawa bankowego są przekonująco wysokie
    (coś w okolicach 50000 zł).

    Ja bym poszukał na twoim miejscu hasła "weksel weksle weksla"
    (groups.googlem oczywiście) w grupie "prawo"...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-05-20 17:10:59
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

> [...]
    > Znaczy: objęte PCC itp., nie jest kosztem (również stracona pożyczka
    > - zajrzyj do ustawy !), odsetki są "zwykłym" przychodem (jak widać

    IMHO jak pożycza jako VATman to PCC nie płaci

  • 4. Data: 2003-05-20 20:26:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 May 2003, Slayer wrote:

> [...]
    >+ > wyżej: "z wyjątkiem").
    >+
    >+ IMHO jak pożycza jako VATman to PCC nie płaci

    IMHO to wyciąłeś kawałek cytatu z ustawy !
    Powtórzyć ?? ;)
    Chyba że kojarzysz iż to strona podlegająca pod VAT jest wyłączona
    z PCC - ale już kiedyś przetrawiłem że tak nie jest (no, na grupie
    się pytali "czy na pewno" ;>).
    TRANSAKCJA musi podlegać pod VAT lub być z niego zwolniona.
    Jak ma podlegać pod VAT coś co w UoPDoOF jest wielkimi literami
    (ów cytat :)) wyłączone z DG ?
    Chyba żeby wzorem parabanków upierać się że pieniądze są "towarem" :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-05-21 09:29:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Pozwolę sobie przywrócić crosspost na *.prawo, jako że materia
    jest tylko częściowo podatkowa. Mógłby ktoś z prawników odnieść
    się do kwestii zaklasyfikowania przychodów pożyczkowych do DG ?
    Ad rem:

    On Wed, 21 May 2003 s...@s...pl wrote:
    [...]
    >+ >>+ > IMHO po prostu pożyczasz pieniądze jako "ludź ludziowi" :)
    >+ >>+ > Znaczy: objęte PCC itp., nie jest kosztem (również stracona pożyczka
    [...]
    >+ Coś mi się zdaje, że Twoja interpretacja art. 14 ust. 2 jest niepełna
    >+ (co prawda nie zajmuję się osobami fizycznymi ale taki szczegół nie
    >+ przeszkodzi mi przecież w wyrażeniu własnego zdania!)

    Oczywiście :) Po pierwsze mogę gdzieś popełniać błąd i lepiej
    jakby się znalazł (błąd) przed ew. zastosowaniem dywagacji
    w praktyce...

    >+ Ten artykuł na
    >+ pewno mówi, że niezapłacone odsetki od pożyczek nie są przychodem.

    Oraz że "zwrócone wartości pożyczki" takoż.
    Inny - że pożyczone pieniądze nie są kosztem.
    Znaczy: nie "wchodzą" do ewidencji :)
    A po czym poznać (przy osobie fizycznej prowadzącej działalność
    gopodarczą) że coś jest częścią owej DG a nie mająku osobistego ? ;)

    >+ Stawianie na tej podstawie tezy, że pożyczki nie wchodzą w zakres
    >+ działalności gospodarczej jest IMO jest zbyt daleko idące.

    OK, przyjmijmy.
    Jakie odwzorowanie w działalności gospodarczej, inne niż dokumenty
    które wystąpią przy pożyczce "osobistej" ma wobec tego udzielenie
    pożyczki "w działalności" ?
    Zawieramy pożyczkę "osobiście", Kowalski pożycza Nowakowi
    i spisują umowę.
    A teraz DG ABC Kowalski chce pożyczyć XYZ Nowak pieniądze
    i.... właśnie, co ?

    - wierzycielem jest Kowalski, (a nie ABC) tak czy nie ?
    - dłużnikiem jest Nowak, (a nie XYZ) tak czy nie ?
    - Kowalski nic nie wpisuje do KPiR (bo pożyczka nie jest
    kosztem) [proszę dopisywać dalej wirtualnie "tak czy
    nie" i komentować :)]
    - Nowak nic nie wpisuje do KPiR, j.w. (przynajmniej do momentu
    zapłaty odsetek)
    - do VATu nikt nic nie wpisuje, bo pieniądze to nie towar (patrz
    niżej - uważam że odsetki od pożyczek nie są objęte VAT !)
    - z powyższego wynika że PCC się należy

    Jak na mój gust zostają jedynie dwa czynniki do rozpatrzenia:
    - czy ów PCC może być kosztem
    - czy odsetki (przychód) należy wpisać do KPiR czy bezpośrednio
    do rocznego PIT-36 (poz. 80 za 2002r).

    Oba wzbudzają moją wątpliwość jeśli chodzi o zaliczenie do DG.

    >+ Pewnie jak
    >+ zwykle u fizycznych decydujące znaczenie mają okoliczności np. jeżeli
    >+ w zakresie DG jest udzielanie pożyczek to pewnie należałoby to
    >+ zaliczyć do DG no i dalej w konsekwencji dla VATowca odsetki byłyby
    >+ zwolnione.

    Mam wątpliwości (raczej do podatkowców): sądzę że odsetki nie są
    objęte VAT, a nie że są zwolnione ! Mylę się ?
    Fakt że ktoś prowadzi DG jeszcze nie oznacza, że wszystko co "jest
    w DG" musi podlegać (znaczy: być objęte lub zwolnione) pod VAT.
    Przykładem jest ziemia - sprzedawana na rachunek przez VATowca.
    Z tego wnosiłem o konieczności zapłaty PCC :) i mruczałem o wekslach.
    Zaznaczam że *czym innym* jest "płatność pożyczkowa" :) za towar
    lub usługę świadczoną w ramach DG i wymieniona w ustawie o VAT:
    ++++
    3a) wydania towarów lub świadczenia usług w zamian za wierzytelności,
    3b) wydania towarów lub świadczenia usług w miejsce świadczenia
    pieniężnego"
    ----

    A kapitał...jako taki (tzn. wartość wyrażona w pieniądzu, wekslach
    itp. nie mająca materialnego obrazu w środkach trwałych ani nie
    ujęta w środkach niematerialnych [jak licencje]) nie stanowi
    chwilowo IMHO składnika DG :), to jest własność "osobista".
    Piszę "chwilowo", jako że przy dyskusjach o "CIT dla DG OF" zacząłem
    podejrzewać MF właśnie o próbę wprowadzenia rozdzielności majątkowej
    OF i jej DG (znaczy: wprowadzenia dywidendy dla właściciela :>).

    pozdrowienia, Gotfryd