  • 1. Data: 2003-06-25 13:51:48
    Temat: jaki kurs waluty przy wystawianiu fvat ?
    Od: "news" <k...@4...pl>

    Witam,
    Mam nastepujace pytanko: w umowie z klientem cena okreslona za comiesieczna
    usluge jest w podana usd a przeliczana na pln - nam zapisany punkt
    dotyczaczy platnosci z zalozeniem, ze przyjmowany jest kurs usd w nbp
    obowiazujacy w dniu wystawienia fvat. Wobec tego biore po godz. 11.30
    sredni kurs w nbp (tabela z tego samego dnia co faktura) i przeliczam na
    pln. Z kolei klient sie upiera, ze do faktury powinienem brac kurs z dnia
    poprzedniego. Kto ma racje (jesli klient no na jakiej podstawie prawnej sie
    opiera) ?
    Z gory dzieki za info.

    --
    http://www.komrel.net - Twoj Serwer Sukcesu!

  • 2. Data: 2003-06-25 14:49:08
    Temat: Re: jaki kurs waluty przy wystawianiu fvat ?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik news napisał:
> [...]
    > poprzedniego. Kto ma racje (jesli klient no na jakiej podstawie prawnej sie

    Na żadnej. Zarówno Twoje jak i jego stanowisko jest oparte wyłacznie na
    umowie - nie ma innej podstawy prawnej.
    Jak sie umowicie taki kurs będzie brany do przeliczenia. Jak sie zgodnie
    umówicie że to ma byc kurs sprzed roku to tez będzie wiążące.

    Po prostu umowa jest niejasno skonstruowana i każdy przeciaga na swoja
    korzyćś. Może by tak uścislić?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-06-25 14:59:30
    Od: "news" <k...@4...pl>

    "Maddy" <m...@e...com.pl> wrote in message
    > Po prostu umowa jest niejasno skonstruowana i każdy przeciaga na swoja
    > korzyćś. Może by tak uścislić?

    w umowie jest dokladnie tak:

    "Podstawa zaplaty beda faktury VAT wystawiane przez firme xxxx. Kwoty w USD
    przeliczane beda na podstawie sredniego kursu USD w NBP w dniu wystawienia
    faktury VAT"

    - i nie wynika z tego zapisu ze jest jakakolwiek dowolnosc w interpretacji -
    przeciez kurs z dnia poprzedniego nie jest kursem obowiazujacym na dzien
    biezacy...

    kontroler finansowy w tej firmie powoluje sie na jakis przepis (nie wiem
    narazie na jaki), ze do faktur vat stosuje sie kurs z dnia poprzedniego -
    mnie sie wydaje ze to jakas lipa...

    --
    020 9434 - NIEZALEZNY dostep ISDN/V90/V110 (Warszawa)
    ppp/ppp

  • 4. Data: 2003-06-25 20:40:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jun 2003, news wrote:

> [...]
    >+ usluge jest w podana usd a przeliczana na pln - nam zapisany punkt
    >+ dotyczaczy platnosci z zalozeniem, ze przyjmowany jest kurs usd w nbp

    *Który* kurs ?
    AFAIK kursy kupna i sprzedaży) są "bieżące", natomiast
    kurs średni *rano* pochodzi z dnia poprzedniego. Formalnie *o ile
    dobrze pamiętam* (podstawa prawna jest podana tu:
    http://www.nbp.pl/Kursy/KursyA.html
    ... ale jej treści nie chce mi się szukać ;>) to rację ma kontrahent:
    kurs ogłoszony "dziś" obowiązuje "jutro" i przez kolejne dni które
    nie są robocze (o ile "jutro" również byłby "nieroboczy" - kurs
    z piątku obowiązuje sobotę, niedzielę i poniedziałek).
    IMHO błąd (nieścisłość) w umowie prowadząca do skutków jak niżej:

> [...]
    >+ poprzedniego. Kto ma racje (jesli klient no na jakiej podstawie prawnej sie

    IMHO - zmieńcie umowę :) Ostatnio podsuwałem w propozycjach "kurs
    średni z dnia wystawienia lub dnia poprzedniego" (tak, tak, do
    wybierania sobie :)) i łykali takie drobiazgi bez protestów
    w dużej firmie której prawnicy potrafią się o dziwności przyczepić :)

    Co do zaszłości... ja bym spasował i wypisał tak jak chcą.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (DG)

  • 5. Data: 2003-06-25 21:10:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jun 2003, news wrote:

    >+ "Maddy" <m...@e...com.pl> wrote in message
    >+ news:bdccqb$nru$2@atlantis.news.tpi.pl...
    >+ > Po prostu umowa jest niejasno skonstruowana

    Przychylam się do opinii...

    [...]
> [...]
    >+ przeciez kurs z dnia poprzedniego nie jest kursem obowiazujacym na dzien

    A *o ile mi się dobrze wydaje* to *o ile gdzieś kurs obowiązuje*
    - wtedy jakoś tak to jest.
    Kurs powinien obowiązywać *cały dzień*, więc jak może obowiązywać
    kurs podawany o 11:30 ??

    Inna rzecz że udało mi się znaleźć "kurs obowiązujący" tylko
    w odniesieniu do taryfy celnej :), a poza tym jest IMHO wg określenia
    Maddy: "jak się umówisz tak obowiązuje" :]

    >+ kontroler finansowy w tej firmie powoluje sie na jakis przepis (nie wiem
    >+ narazie na jaki), ze do faktur vat stosuje sie kurs z dnia poprzedniego -
    >+ mnie sie wydaje ze to jakas lipa...

    A to chyba prawda (z tą lipą :)).
    Może chodzi mu o eksport/import :), zajrzyj - tam jest jeszcze
    bardziej namieszane (ale *zdecydowanie* stosuje się "stare" kursy,
    tyle że 'tygodniowo').

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-06-25 22:18:54
    Od: "news" <k...@4...pl>

    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > kurs ogłoszony "dziś" obowiązuje "jutro" i przez kolejne dni które
    > nie są robocze (o ile "jutro" również byłby "nieroboczy" - kurs

    Dz. Urz. NBP Nr 14, poz. 39 i Nr 20, poz. 51 - mowia jedynie o sposobie
    obliczania i terminach oglaszania kursow srednich (brane sa z rynkow
    zagranicznych z dnia biezacego). Skad wziales teze, ze "kurs ogłoszony
    'dziś' obowiązuje 'jutro' " ?? - bo jesli zalozmy kurs zostaje ogloszony w
    czwartek o godz. 11.30 a nastepnego dnia (w piatek) o tej samej porze
    ogloszony jest nowy kurs, to tego dnia obowiazuja dwa kursy ? jesli
    obowiazuje czwartkowy, to jaki sens jest oglaszanie piatkowego kursu na
    sobote, kiedy w sobote nie ma zadnych notowan ?

    Poza tym w Dz. Urz. jest napisane:
    ...Narodowy Bank Polski, zwany dalej NBP, wylicza biezace kursy srednie
    walut obcych (....)
    ...Kursy, o ktorych mowa (...)
    ...wyliczane sa na godzine 11.00

    Jest natomiast zapis o oglaszaniu kursow w dniu nastepnym ale dotyczy to
    tylko publikacji prasowych, natomiast nie oznacza to wcale ze nie obowiazuja
    one w dniu ich wyliczenia (i ogloszenia w tym samym czasie) w oddzialach nbp
    i serwisach informacyjnych (bloomberg, tvp, itp)

    Tak wiec mam racje, czy nie ?
    Nie chce tej sprawy odpuscic bo facet jest wyjatkowo bezczelny i arogancki,
    nie chodzi mi te roznice kwot bo to tylko kwestia paru zlotych.

    P.

    --
    Wyslano przez news.atcom.net.pl
    ATCOM S.A. http://www.atcom.pl/

  • 7. Data: 2003-06-26 20:01:43
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "news" <k...@4...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    USD
    > przeliczane beda na podstawie sredniego kursu USD w NBP w dniu wystawienia

    Ty masz racje przy takim zapisie.

    Nie obowiazuje juz pojecie o "obowiazywaniu kursu średniegio NBP". Skonczylo
    sie to kilka lat temu.
    Dla swietego spokoju doprecyzuj z klientem, ze wg "tabeli ogloszonej w dniu
    wystawienia faktury".

    Karol

  • 8. Data: 2003-06-26 20:04:01
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

> [...]
    > narazie na jaki), ze do faktur vat stosuje sie kurs z dnia poprzedniego -

    Niezły ten kontroler :-)
    Chyba przespalem kawałek swojego życia.

    Karol

  • 9. Data: 2003-06-26 20:08:21
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    > Tak wiec mam racje, czy nie ?

    Masz racje. Kursy srednie maja obecnie niewielkie znaczenie (tylko chyba
    przy ksiegowaniu faktur w walucie) dlatego nie istnieje pojecie o ich
    "obowiazywaniu" przez jakis okreslony czas. Poszukaj pism MF, oni kiedys sie
    wypowiadali na ten temat.

    > Nie chce tej sprawy odpuscic bo facet jest wyjatkowo bezczelny i
    arogancki,
    > nie chodzi mi te roznice kwot bo to tylko kwestia paru zlotych.

    Glupi facet. A co to za roznica dla niego. Raz zyska a raz straci.

    Karol

  • 10. Data: 2003-06-26 20:13:58
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "news" <k...@4...pl> napisał w wiadomości
    > "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote in message
    ezjan.zabrze.pl...

    http://www.nbp.pl/Kursy/KursyC.html

    Pokaz mu oba powyzsze linki. Jak nie zrozumie to popros go przepis "dla
    kursow srednich".

    Karol