  • 1. Data: 2003-06-25 11:02:30
    Temat: Zakaz konkurencji w umowie cywilno-prawnej
    Od: RR <a...@p...onet.pl>

    Witam

    Znajomy ma okazję zmienić pracodawcę, jednak nowy pracodawca nie ma w
    zwyczaju zatrudniać na umowę o pracę, tylko preferuje samozatrudnienie
    (działalność gospodarcza).
    W załączniku do umowy o wspołpracy jest mowa o zakazie konkurencji w
    okresie trwania umowy jak i po jej zakończeniu przez określony okres
    bez odszkodowania pod rygorem kary umownej w kosmicznej wysokości.
    W przypadku umowy o pracę reguluje to kodeks pracy (taki zapis wymaga
    odszkodowania), czy w przypadku umów między firmami są jakieś zasady?

    RR

  • 2. Data: 2003-06-25 12:59:30
    Temat: Re: Zakaz konkurencji w umowie cywilno-prawnej
    Od: Anna Kulig<p...@o...pl>

    Witaj,

    nie ma żadnych przepisów regulujących tę kwestię (jeśli chodzi o
    współpracę pomiędzy firmami). Jest to tylko i wyłącznie kwestia
    umowna (czasem na zasadzie propozycji nie do odrzucenia, niestety).
    Regulacja, którą przedstawiłeś jest - tak jak napisałeś - "żywcem"
    wzięta z Kodeksu pracy i de facto nie powinna znaleźć się w umowie
    firma - firma. Przecież jedna firma nie ma prawa zakazywania drugiej
    firmie prowadzenia działalności i świadczenia usług zgodnych z jej
    przedmiotem działalności.

    Proponuję negocjować, skoro już znajomy musi ponieść koszty
    związane z założeniem firmy.

    pozdrawiam,
    Anna

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-06-25 14:54:59
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Anna Kulig napisał:
> [...]
    > firma - firma. Przecież jedna firma nie ma prawa zakazywania drugiej
    > firmie prowadzenia działalności i świadczenia usług zgodnych z jej

    Swoja droga bardzo ładny przyczynek do wystąpienia do sądu o ustalenie
    istnienia stosunku pracy :-))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2003-06-25 20:22:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jun 2003, Anna Kulig wrote:

    >+ Witaj,
    >+
    >+ nie ma żadnych przepisów regulujących tę kwestię (jeśli chodzi
    >+ o współpracę pomiędzy firmami).

    Nie ma ? NIE MA ?? ;)
    "nigdy", "zawsze", "nie ma" itp to są dość niebezpieczne określenia,
    świat jest duży a prawodawstwo RP (obowiązują jeszcze dekrety
    marszałka Piłsudzkiego !) spore :] - to tak OT :)

    Teraz tylko wKF: a ktoś zabrania zawierania firmom dla
    przykładu umów agencyjnych ?

    KC 758: "Przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje
    się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, [...]"

    Mam podkreślić stosowny kawałek ? ;)

    Jak nie to jedziemy dalej:
    ++++
    Art. 764 [6]. § 1. Strony mogą, w formie pisemnej pod rygorem nieważności,
    ograniczyć działalność agenta mającą charakter konkurencyjny na okres po
    rozwiązaniu umowy agencyjnej[...]
    ----

> [...]
    >+ Regulacja, którą przedstawiłeś jest - tak jak napisałeś - "żywcem"
    >+ wzięta z Kodeksu pracy i de facto nie powinna znaleźć się w umowie

    Sprzeciw. Oczywiście trzeba wykazać na podstawie właściwości
    umowy (też KC - "należy raczej badać cel ni z tytuł") że
    umowa zawiera elementy "agencyjne".

    >+ Przecież jedna firma nie ma prawa zakazywania drugiej
    >+ firmie prowadzenia działalności i świadczenia usług zgodnych z jej
    >+ przedmiotem działalności.

    Jak widać - jestem zdanie przeciwnego. I co ty na to ? ;)

    >+ pozdrawiam,

    wzajemnie :) - Gotfryd

  • 5. Data: 2003-06-25 20:29:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jun 2003, Maddy wrote:

> [...]
    >+ > wzięta z Kodeksu pracy [...]
    >+ Swoja droga bardzo ładny przyczynek do wystąpienia do sądu o ustalenie

    Sprzeciw, oddalono z przyczyn formalnych ;), chyba że mnie
    przekonasz iż firma (a szerzej: DG) nie może zawrzeć umowy
    agencyjnej jak zacytowano w wątku obok :)
    Owszem, z zastrzeżeniem co do "właściwości" umowy, zgoda.
    Ale do KP "jako takie" ma się nijak, skoro KP wyłączności nie ma.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (który z powodów wciskania mu "zakazu" kiedyś przeczytał [no,
    niech będzie że przeszukał programem ;)] pół harddysku
    z archiwami :[)