  • 11. Data: 2003-08-15 10:40:53
    Temat: Re: jaki kurs waluty przy wystawianiu fvat ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Jun 2003, news wrote:

    >+ "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    [...]
    >+ > kurs ogłoszony "dziś" obowiązuje "jutro" i przez kolejne dni
    [...]
    >+ Dz. Urz. NBP Nr 14, poz. 39 i Nr 20, poz. 51 - mowia jedynie o sposobie
    >+ obliczania i terminach oglaszania kursow srednich (brane sa z rynkow
    >+ zagranicznych z dnia biezacego). Skad wziales teze, ze "kurs ogłoszony
    >+ 'dziś' obowiązuje 'jutro' " ?? - bo jesli zalozmy kurs zostaje ogloszony w
    >+ czwartek o godz. 11.30 a nastepnego dnia (w piatek) o tej samej porze
    >+ ogloszony jest nowy kurs, to tego dnia obowiazuja dwa kursy ?

    Nie, wyraźnie stawiałem tezę że 'obowiązuje' wyłącznie dnia następnego
    (i kolejne jeśli nierobocze).

    >+ jesli
    >+ obowiazuje czwartkowy, to jaki sens jest oglaszanie piatkowego kursu na
    >+ sobote, kiedy w sobote nie ma zadnych notowan ?

    Moment. A co notowania mają do tego ??
    Notowania są narzędziem do ogłaszania kursu, a nie celem któremu
    ów kurs służy ! Co to, w soboty handlować nie wolno ? ;>
    Jak wystawisz fakturę w sobotę (ty, na podstawie twojej umowy
    o którą się kłócisz z kontrahentem) to uznasz że kurs dolara
    jest nieokreślony i jako wynik mnożenia należności przez
    nieliczbę możesz wpisać sobie cokolwiek ? ;) (BTW: zauważ
    że to również przemawia przeciw twojemu stanowisku !)

    Przeszukując - nie znalazłem nic ciekawego (w znaczeniu przepisów
    które *zmusząją* do używania konkretnej wartości) poza owym zapisami
    celnymi o których wspomniałem - które również używają "poprzednich"
    kursów, ale nie "dziennie" (tylko wtorkowych na cały tydzień).
    Podsumowując - należałoby oczekiwać oddzielenia funkcji
    *ogłaszania*:

    >+ Poza tym w Dz. Urz. jest napisane:
    >+ ...Narodowy Bank Polski, zwany dalej NBP, wylicza biezace kursy srednie
    [...]

    ... od *obowiązywania* o które pytałeś :)

    I jeśli coś miałoby "obowiązywać" w danym dniu - to niezależnie
    czy to ustawa czy kurs - to IMHO jest oczywiste że musi to być coś co
    zostało ogłoszone przed godziną 00:00:00 tego dnia.
    [...]
    >+ Jest natomiast zapis o oglaszaniu kursow w dniu nastepnym ale dotyczy to
    >+ tylko publikacji prasowych,

    IMHO słusznie - tj uwaga jest bez znaczenia :)
    [...]
    >+ Tak wiec mam racje, czy nie ?

    Wygląda na to, że wróciliśmy do punktu wyjścia; z braku uregulowań
    prawnych trzeba uznać że umowa jest nieprecyzyjna, ze względów
    formalnych (jak wystawić *rano* fakturę ?) IMHO kontrahent
    prezetuje stanowisko bliższe "normalności" :)

    >+ Nie chce tej sprawy odpuscic bo facet jest wyjatkowo bezczelny i arogancki,
    >+ nie chodzi mi te roznice kwot bo to tylko kwestia paru zlotych.

    Rozumiem. Ale ty też podstaw prawnych nie masz :(
    Zażądaj uściślenia umowy :)
    Ja po pierwszym "ścięciu" (też zwrot faktury z powodu kilkudziesięciu
    groszy :> - i oczywiście opóźnienie płatności o 3 tygodnie :>) zapisuję
    w umowach jak już cytowałem "z dnia lub dnia poprzedniego".
    Możesz ew. zapisać "ogłaszanego w dniu" (ale jak wtedy wystawić
    f-rę w "dni wolne" ??).

    pozdrowienia, Gotfryd