  • 1. Data: 2002-02-17 19:02:53
    Temat: internet - administracja - przetarg - koncesja
    Od: "J4cQ" <j...@p...com>

    Witam

    Administracja na moim osiedlu oglosila przetarg na wylonienie firmy majacej
    wylacznosc na udostepnianie internetu. przetarg wygrala malo znana firma. a
    kilka dni po tym fakcie na klatkach schodowych pojawilo sie ogloszenie iz w
    zwiazku z wygraniem przez firme X przetargu okablowanie innych firm
    swiadczacyh uslugi dostepu do internetu bedzie niszczone. Czy ADM miala
    prawo zabronic jakiejs firmie swiadczenia uslug skoro nawet koncesje na
    bycie ISP nie sa wymagane. Czy to znaczy ze moze teraz ciac kable TPSA (bo
    to nie ona wygrala) lub innych firm ISP czy taki przetarg nie naruszal
    prawa???

    Pozdrawiam

    J4cQ

  • 2. Data: 2002-02-17 19:57:12
    Temat: Re: internet - administracja - przetarg - koncesja
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    J4cQ wrote:

> [...]
    > zwiazku z wygraniem przez firme X przetargu okablowanie innych firm
    > swiadczacyh uslugi dostepu do internetu bedzie niszczone.

    Nic nie moze byc niszczone, jezeli zostalo zainstalowane, zamontowane za
    zgoda spoldzielni i ma wartosc wieksza od 1 zl.
    Okablowanie moze zostac zdemontowane, ale nie zniszczone.

    Zasadniczo w spoldzielniach mieszkaniowych to spoldzielnia powinna tak
    okablowac bloki, aby byla mozliwosc swobodnego wyboru operatora
    internetu, wedlug zyczenia pojedynczego mieszkanca.

    I z taka sytuacja mamy do czynienia w telefonii.
    Jest juz kilku operatorow i spoldzielnia nie jest uprawniona do
    monopolizowania rynku i wyrozniania jakiegokolwiek operatora.

    Podobnie jest z internetem.
    Okablowac moze, ale juz wybor operatora internetu to swobodny wybor
    lokatorow, i aby uniknac zarzutu braku konkurencji i monopolizowania
    uslugi, powinna pozostawic inne sieci internetowe jak i umozliwic budowe
    kolejnych, o ile sa zgodne z prawem budowlanym, telekomunikacyjnym itp.

    Internet jest bardzo specyficzna usluga o wysokim stopniu zagrozenia
    bezpieczenstwa tajemnicy prywatnej korespondencji i brak jest podstaw
    aby zalozyc ze wybrany operator bedzie zawsze oferowal usluge najwyzszej
    jakosci, zapewnial najwyzszy poziom bezpieczenstwa,
    jak i jego oferta bedzie cenowo najtansza i optymalna wzgledem predkosci
    lacz.

    Co wiecej.
    Nalezy w miare mozliwosci dywersyfikowac dostep do internetu,
    aby co najmniej dwoch-trzech niezaleznych operatorow moglo jednoczesnie
    swiadczyc ta usluge.

    Jacek

  • 3. Data: 2002-02-17 21:49:19
    Od: Leszek Olszewski <l...@o...pl-nospam>

    In article <1...@p...katowice.sdi.tpnet.pl>,
    g...@p...onet.pl says...

    > Nic nie moze byc niszczone, jezeli zostalo zainstalowane, zamontowane za
    > zgoda spoldzielni i ma wartosc wieksza od 1 zl.
    > Okablowanie moze zostac zdemontowane, ale nie zniszczone.

    O kurna ekspert znowu wyskoczyl z killifa. A kysz

    Leszek

  • 4. Data: 2002-02-17 21:51:20
    Od: Leszek Olszewski <l...@o...pl-nospam>

    In article <a4ouu8$mfv$1@news.tpi.pl>, j...@p...com says...
> [...]
    > bycie ISP nie sa wymagane. Czy to znaczy ze moze teraz ciac kable TPSA (bo
    > to nie ona wygrala) lub innych firm ISP czy taki przetarg nie naruszal

    Moze, administracja jest wlascicielem budynku i to ona efektywnie
    pozwala lub nie na swiadczenie uslug w nim.

    Co innego gdy dostawca jest tzw. operatorem publicznym w mysl prawa
    telekom. Wtedy administracja nie moze odmowic instalacji sieci takiemu
    podmiotowi, jednak nie znam zadnego isp (malego, nie mowie o telekomach)
    ktory by mial koncesje (w rozumieniu nowego prawa telekom.) i status
    operatora publicznego.

    Leszek

  • 5. Data: 2002-02-17 22:10:00
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Leszek Olszewski wrote:

    > In article <a4ouu8$mfv$1@news.tpi.pl>, j...@p...com says...

    a kysz, znow wyskoczyles mi z wora

    > Moze, administracja jest wlascicielem budynku i to ona efektywnie
    > pozwala lub nie na swiadczenie uslug w nim.

    To by wszystkie bylo takie cacy gdy rynek internetowy byl stabilny
    a przeciez nie jest
    ogolnie jakosc i predkosc laczy jest fatalna
    i co innego okablowanie bloku pod internet
    a co innego monopolizacja dostepu do jednego slusznego operatora

> [...]
    > podmiotowi, jednak nie znam zadnego isp (malego, nie mowie o telekomach)
    > ktory by mial koncesje (w rozumieniu nowego prawa telekom.) i status

    Ale skoro takie koncesje nie sa wymagane , zatem kazdy operator uzyskuje
    status operatora publicznego
    o ile oglosi swiadczenie uslugi telekomunikacyjnej typu ISP.

    O ile uslugi telekomunikacyjne typu telefon, telewizja itp.
    sa znane od lat i na rynku dziala kilku operatorow telekomunikacyjnych
    typu telefony
    to juz z telewizja bylo inaczej
    kablowka powstawala wlasnie oddolnie i osieglowo, az do czasu integracji
    przez duzy kapital

    ale o ile telewizja ma charakter broadcastingowy
    to przeciez internet taka usluga nie jest.

    I jakosc uslugi dostepu do internetu zalezy od wielu czynnikow, a takze
    cennik uslugi.

    I ok, jezeli spoldzielnia zaoferuje staly dostep do wolnego internetu za
    20-30 zl /miesiecznie
    a kto chce lepiej to instaluje dodatkowe, szybkie lacza i zaklada sobie
    siec z sasiadami
    i z kim chce, gdy ma internet satelitarny.

    Ale nie rozumiem monopolizowania rynku.

    kazdy monopol narusza swobody obywatelskie
    zatem jezeli sieci lokalne byly zalozone za zgoda spoldzielni to niby
    dlaczego maja byc teraz niszczone.
    A nawet gdy bez zgody, ale zgodnie z prawem budowlanym, zasadami sztuki
    okablowania,
    to czemu ktos ma to niszczyc, niszczyc wlasnosc prywatna, a nie
    spoldzielni.

    Ja bym wystapil z zapytaniem do Urzedu Antymonopolowego z wnioskiem o
    zinterpretowanie zdarzenia.

    Jacek

  • 6. Data: 2002-02-18 08:35:03
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Leszek Olszewski <l...@o...pl-nospam> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:M...@n...onet.pl...

    > Moze, administracja jest wlascicielem budynku

    ?

    A co to za nowy twor "administracja" jezeli chodzi o wlasnosc budynku?
    Dla mnie to brzmi jak herezja.

    Karol

  • 7. Data: 2002-02-18 16:23:53
    Od: Leszek Olszewski <l...@o...pl-nospam>

    In article <a4qelo$ht7$1@news.tpi.pl>, a...@b...com says...

> [...]
    >
    > ?
    >
    > A co to za nowy twor "administracja" jezeli chodzi o wlasnosc budynku?

    Sory, mialem na mysli oczywiscie spoldzielnie (bo pewnie tak jest),
    administracja to tylko kilka osob ktore pracuja dla tej spoldzielni.

    Leszek

  • 8. Data: 2002-02-18 17:53:22
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Leszek Olszewski wrote:

    > In article <a4qelo$ht7$1@news.tpi.pl>, a...@b...com says...

    > Sory, mialem na mysli oczywiscie spoldzielnie (bo pewnie tak jest),
    > administracja to tylko kilka osob ktore pracuja dla tej spoldzielni.

    Nie przejezyczyles sie.
    Kto administruje ten faktycznie zarzadza i sprawuje zarzad.
    W spolkach akcyjnych tez administracja nimi codziennie zarzadza
    a formalnie zarzad, czy zgromadzenie akcjonariuszy.

    Roli administracji spoldzielni nie nalezy pomniejszac, gdyz opiniuje
    rozne inicjatywy , n.in. ten internet
    i decyzja za likwidacja pojawila sie bez pytania lokatorow,
    dotychczasowych uzytkownikow internetu o zgode.

    Szkoda zatem ze po okresie rozkwitu internetu , powraca on do
    monopolu.
    Jedna spoldzielnia jeden ISP. Jedno miasto 2-3 ISP.
    Jedno wojewodztwo 5 ISP
    Jeden kraj 10 ISP
    a dla pozostalych miejsca juz nie ma.

    Jacek

  • 9. Data: 2002-02-20 11:01:48
    Od: t...@w...pdi.net

    J4cQ <j...@p...com> wrote:

> [...]

    > zwiazku z wygraniem przez firme X przetargu okablowanie innych firm
    > swiadczacyh uslugi dostepu do internetu bedzie niszczone.

    No nozyk sie w kieszeni otwiera. Skad firma X bedzie wiedziala co jest a co
    nie jest okablowaniem konkurencji? Instalacje domofonowe (jesli sa) tez beda
    niszczone? A okablowanie SIA (Sasiedzkie Instalacje Alarmowe) tez?
    Oczywiscie na kazde okablowanie budynku musi byc wyrazona zgoda jego
    wlasciciela - instalacje nielegalne nie tylko moga byc ale nawet powinny byc
    niszczone.

> [...]
    > bycie ISP nie sa wymagane. Czy to znaczy ze moze teraz ciac kable TPSA (bo
    > to nie ona wygrala) lub innych firm ISP czy taki przetarg nie naruszal

    Do zabronienia czegokolwiek potrzebna jest podstawa prawna - czy ja podano?
    Do niszczenia tez - np. stosowna uchwala.

    > Pozdrawiam
    > J4cQ

    Z powazaniem
    Tomasz Leszczynski
    (ĄĆĘŁŃÓŚŻŹąćęłńóśżź)

    P.S. Dwie prosby mam do Ciebie. Napisz mi (na priva np.) gdzie takie rzeczy
    sie wyczyniaja i czy moglbys mi podeslac zeskanowane ogloszenie z
    niszczeniem :-)

  • 10. Data: 2002-02-20 11:55:06
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    t...@w...pdi.net wrote:

> [...]
    > Oczywiscie na kazde okablowanie budynku musi byc wyrazona zgoda jego
    > wlasciciela - instalacje nielegalne nie tylko moga byc ale nawet powinny byc

    A kim sa lokatorzy jak nie wlascicielami swoich mieszkan, ulamkowej
    czesci gruntu.
    Po to lokatorzy wykupuja swoje mieszkania aby ochronic swoje prawa jako
    wlasciciela.
    Jezeli we wlasnym domu wlasciciel moze instalowac dowolne instalacje, to
    i moze
    to robic wlasciciel mieszkania w bloku, jezeli tylko instalacja zostala
    wykonana zgodnie z przepisami
    i nikomu nie zagraza.

    Wlasciciel wyrazil zgode, bo lokator jest wlascicielem, zatem instalacja
    jest legalna.
    Administracja jest jedynie administracja a nie wlascicielem.
    Nie ma podstaw do jakiegokolwiek niszczenia czegokolwiek co komus moze
    byc przydatne a ma wartosc
    wieksza od 1 zl.

    > Do zabronienia czegokolwiek potrzebna jest podstawa prawna - czy ja podano?
    > Do niszczenia tez - np. stosowna uchwala.

    Nie mozna podejmowac uchwal sprzecznych z prawem.
    Jezeli wlasciciel mieszkania, zgodnie z przepisami wykonuje instalacje
    do sasiada i nikomu to nie przeszkadza, nie szkodzi, niczym to nie
    grozi,
    to jak w ogole ktos moze sie osmielac taka instalacje niszczyc ?

    Spoldzielnie to forma zorganizowania wlascicieli w celu ochrony
    wspolnych interesow tych wlascicieli.

    Czyli uprawnienia spolzielni moga byc wykonywane jedynie gdy chroni
    interes wlasciciela,
    a nie ten interes narusza.

    Spoldzielnia nie moze narzucic lokatorom przebudowy okien i drzwi na
    okragle i nie moze podejmowac uchwal sprzecznych z interesem choc
    jednego lokatora, ktore prowadza do zniszczenia jego wlasnosci.

    W zakresie instalacji obowiazuje prawo budowlane.