  • 1. Data: 2002-09-23 07:06:18
    Temat: gmina lamie prawo?
    Od: "Joanna Bałuszek" <j...@b...pl>

    Witam,

    Prosze o informacje czy to co opisuje ponizej jest zgodne z prawem.

    W bloku byla zalozona wspolnota mieszkaniowa i byla firma ktora zarzadzala
    blokiem (remonty, sprzatanie, kontrola instalacji, itp.).

    W bloku sa zarowno mieszkania wlasnosciowe jak i ?miejskie? (tzn nie
    wykupione przez lokatorow - mieszkaniami tymi zarzadza przedstawiciel
    gminy). Mniej wiecej pol na pol. Tzn jesli liczyc iloscia lokali to chyba
    wiecej ma gmina, jesli liczyc powierzchnia lokali to wiecej jest
    wlasnosciowych.

    I nagle stalo sie cos takiego:

    Gmina postanowila zarzadzac "swoimi lokalami sama". Zostala zmieniona spolka
    zarzadzajaca budynkiem (gmina miala wiekszosc na glosowaniu - podobno jest
    tak ze jak przyjda WSZYSCY wlasnosciowi i zaglosuja zgodnie to maja
    wiekszosc, w przeciwnym wypadku przedstawicielka gminy jest wszechmocna).

    Efekt zmian jest taki, że np. dla mieszkan gminnych przychodzi jedna
    sprzataczka (bo gmina tak zarzadzila), dla mieszkan wlasnosciowych spolka
    zarzadzajaca wynajela inna sprzataczke (nie musze mowic ze powstal podzial
    terytorium ktora sprzataczka w ktorym miejscu sprzata). Teraz ma sie zaczac
    remont ciagow wentylacyjnych (wlasciciele chca) - sadze ze tez beda dziwne
    rozwiazania bo trudno zrobic remont ciagu wentylacyjnego TYLKO mieszkaniom
    wlasnosciowym (praktycznie w kazdym pionie sa mieszkania i takie i
    takie...).

    Dla mnie sytuacja jest mocno kuriozalna. Wybieram sie (zostalam
    wydelegowana) na zebranie mieszkancow jako przedstawiciel babci (mieszkanie
    wlasnosciowe, babcia juz chyba spasowala...). Czy gmina aby nie przesadza z
    tym podzialem? Przeciez celem przymusu powstawania wspolnot mieszkaniowych
    bylo ulatwienie zarzadzania budynkami o wielu wlascicielach. Oczywiscie nie
    musze mowic ze dwa zarzady, dwie sprzataczki, dwie..... to sa IMHO takze
    wieksze koszty.

    Na dokladke jeszcze jedno pytanie. Spolka zarzadzajaca blokiem zastosowala
    nastepujace rozwiazanie - sposrod mieszkancow (wlasnosciowych) zostali
    wybrali dwaj "przedstawiciele" (pracujacy spolecznie) i tylko oni maja prawo
    kontaktowania sie ze spolka. Cala reszta mieszkancow jesli cos im sie dzieje
    powinna zasuwac do przedstawiciela a dopiero potem przedstawiciel do
    spolki... Efekt jest taki ze jesli np. cieknie kaloryfer w mieszkaniu to
    trzeba cwiczyc ta sciezke... IMHO bez sensu... Przeciez teoretycznie to
    mieszkancy wynajmuja ta spolke do zarzadzania ich wspolnym majatkiem...

    Osobiscie wydaje mi sie ze rozwiazania stosowane w bloku babci to jakies
    szalenstwo. ale moze sie myle. prosze o przygotowanie mnie na zebranie
    (bojowy nastroj juz mam).

    pzdr
    aska

  • 2. Data: 2002-09-23 16:42:36
    Temat: Re: gmina lamie prawo?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Sep 2002, Joanna Bałuszek wrote:

> [...]
    >+ W bloku sa zarowno mieszkania wlasnosciowe jak i ?miejskie? (tzn nie
    >+ wykupione przez lokatorow - mieszkaniami tymi zarzadza przedstawiciel

    Sugeruję że powinniście przczytać ustawę o ochronie lokatorów
    i nie zawadzi zacząć odróżniać gminy (samorządu, który jest
    właścicielem) od zarządcy (firmy - komunalnej bądź prywatnej)
    której zarząd został powierzony.
    BTW: dla przykładu:
    http://www.polski-zarzadca.pl/prawo/wspolnota.html
    W to że radny miejski sprawuje zarząd na budynkami jakoś
    tak nie wierzę :)

> [...]
    >+ tak ze jak przyjda WSZYSCY wlasnosciowi i zaglosuja zgodnie to maja
    >+ wiekszosc, w przeciwnym wypadku przedstawicielka gminy jest wszechmocna).

    Hm... czyżby "luka w prawie" ?? -:O
    Wygląda na to że jakby mieli MNIEJ powirzchni to mieliby
    WIĘCEJ do powiedzenia (zasada: 1 lokal - 1 głos, ale można żądać
    tylko jeśli jeden właściciel jest większościowy lub "suma
    udziałów nie jest równa 1").

> [...]
    >+ zarzadzajaca wynajela inna sprzataczke (nie musze mowic ze powstal podzial

    No... UoWL miała czemuś takiemu skutecznie zapobiegać :(
    Chyba skończy się sądem :], lub kolejnym wykupem :)

> [...]
    >+ musze mowic ze dwa zarzady, dwie sprzataczki, dwie..... to sa IMHO takze

    Taki stan jest postawiony na głowie (jak piszesz) - bo wspólnota
    jest *jedna* i podlega *jednemu* zarządowi.
    Jeśli dopuściliście do wyboru "przez wiekszość" zarządu wskazanego
    przez gminę to trudno... Wygląda na to że właśnie "zarządca" powołany
    przez prywatnych właścicieli działa nielegalnie: może ktoś skomentuje ??

    Jeśli jest tak jak piszesz - to IMO "właścicielscy" powinni *raz*
    zorganizować zebranie wspólnoty, *przyjść* (*WSZYSCY*), wyznaczyć
    *zarząd* spośród
    właścicieli, zatwierdzić regulamin podejmowania uchwał (patrz
    ustawa: dopuszcza "obiegówkę" !) i upoważnić zarząd - lub zawrzeć
    uchwałą wspólnoty - do zawarcia umowy z firmą zarządczą :)
    Tu uwaga: "zarząd" ma kilka znaczeń, czasami nazywanych
    "zarząd"/"administracja" patrz np. komentarze na inforze gdzieś od:
    http://www.gazetaprawna.pl/tygodnie/wspolnoty/index.
    html

    Zmiana firmy wymaga wtedy zwołania zebrania, a zwołania
    dokonuje zarząd. Założywszy że gmina postanowi zmienić
    "administratora" - to zarząd zarządza :) głosowanie
    "obiegowe" nad uchwałą - no i kogoś musiałoby nie być
    przez tydzień. A taki przypadek rozwiązuje się pełnomocnictwem
    - patrz ustawa... (nie, nie licz że czytanie ustawy
    cię minie ! :))
    Myślę że po opisanych "eksperymentach" nie powinniście mieć
    kłopotów z jednomyślnością :]

> [...]
    >+ wybrali dwaj "przedstawiciele" (pracujacy spolecznie) i tylko oni maja prawo

    Czyli "niby pseudo zarząd" z opisu powyżej !
    Tylko że zarząd (spośród siebie) możecie powołać WY i uznać
    że administrator ma wypełniać wolę zarządu.
    Na przykład - zdać obowiązki jak coś jest nie tak ;)

    Realna wada: "zarząd" (czyli wybrani właściciele) może być
    zmuszony do osobistego podpisywania papierków (min. 2 osoby,
    tak stanowi ustawa) co do których nie będzie upoważnienia
    dla administratora. Ale to chyba nie nieszczęcie :)
    [...]
    >+ trzeba cwiczyc ta sciezke... IMHO bez sensu... Przeciez teoretycznie to
    >+ mieszkancy wynajmuja ta spolke do zarzadzania ich wspolnym majatkiem...

    No to trzeba żeby "praktycznie"...
    Ale jak *raz* się wszyscy nie zejdą na zebraniu zwołanym zgodnie
    z szykanami ustawy (żeby 'zarządca gminny' nie mógł się uchylić)
    to chyba mało wywalczycie :]

    >+ Osobiscie wydaje mi sie ze rozwiazania stosowane w bloku babci to jakies
    >+ szalenstwo. ale moze sie myle. prosze o przygotowanie mnie na zebranie
    >+ (bojowy nastroj juz mam).

    IMHO sie nie mylisz :(
    W ustawie napisali co napisali: jakby "prywaciarze" stanowili
    MNIEJSZOŚC to mogliby egzekwować głosowanie "1 lokal 1 głos".
    Rzeczywiście, ciekawostka wyszła... :(

    Pozdrowienia, Gotfryd