  • 1. Data: 2005-02-11 14:13:20
    Temat: firma windykacyjna
    Od: "Nick(i)" <...@...pl>

    Czy komus zdarzylo sie zeby firma wyndykacyjna podala sprawe do sadu?

    W moim przypadku juz sparwa robi sie smieszna bo co roku z powodu dlugu, ktory
    systemtaycznie
    splacam ale tak na ile pozwalaja mi warunki finansowe, zostaje na mnie nasylana
    coraz to inna firma
    wyndykacyjna.
    Za kazdym razem kwoty wyga;ldaja jakby 'wziete z choinki" Pisalam do firmy ktorej
    jestem winna
    pieniedza o polubowne zalatwienie sprawy, ze ja sie deklaruje tym pismem do spalcenia
    zadluzenia ale
    musze postaiwc warunki co do terminu splaty i wysokosci "rat' ale nawet nie byli
    laskawi
    odpowiedziec, 2 lata minely od tego czasu, ja splacam, a oni co roku mnie 'strasza'
    windykatorem....

    macie jakas rade ?

    aha i powiedzcie mi jak to jest z przedawanieiem takiego dlugu, nie chodzi o to ze ja
    sie "migam" od
    splacenia ale zastanawiam sie czy oni tego nie robia po to zeby nie doszlo do
    przedawanienia?

    pozdr

    --
    *****
    We are shaped by our thoughts, we become what we think.

  • 2. Data: 2005-02-11 16:26:16
    Temat: Re: firma windykacyjna
    Od: Kira <c...@e...pl>

    Re to: i [Fri, 11 Feb 2005 15:13:20 +0100]:

    > Czy komus zdarzylo sie zeby firma wyndykacyjna podala
    > sprawe do sadu?

    O, to ja sie podepne, bo mnie tez to interesuje.

    Cudownie rozmnozyl mi sie mianowicie mandat za jazde bez
    biletu. Wybieralam sie na PKS, troche zaczal mi sie czas
    konczyc wiec wsiadlam w autobus. Bez biletu. Kontrola,
    mandacik, tyle.

    Kompletnie o tym w sumie zapomnialam, ale jakos tak pare
    miesiecy temu wpadl do mnie windykator i mowi ze mam dlug.
    No mialam, zaplacilam, poszedl sobie. Ze 2-3 tygodnie
    pozniej jednak wpada do mnie ten sam windykator i mowi mi
    ze mam dlug. I informuje mnie, ze rzekomo jechalam sobie
    bez biletu wlasnie w czasie, kiedy bylam ponad 200km dalej
    niz mi sugeruja. Udowodnic to nawet moglam, rachunkami ze
    sklepow i potwierdzeniami wyplat z bankomatow. Ale firmy
    windykacyjnej to jakos nie obeszlo mimo ze mialo juz byc
    ok, bo w zeszlym tygodniu dostalam list z jakiejs kancelarii
    w ktorym informuja mnie ze jak im nie zaplace to skieruja
    sprawe do sadu.

    Zaplacic nie zaplace.

    A pytanie brzmi: czy ja w tej rozprawie moge jakos wziac
    udzial? Bo bardzo chcialabym pokazac te swistki z innego
    miasta; poniewaz raczej ciezko podejrzewac zeby ktos sie
    w tym czasie moja karta poslugiwal, to sadze ze dosc
    jednoznacznie swiadcza ze nie bylo mnie tam gdzie mi
    wmawiaja ze bylam...?

    Czy moze jest latwiejsza metoda pozbycia sie problemu?

    Kira

  • 3. Data: 2005-02-11 19:13:01
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Kira napisał(a):
    > A pytanie brzmi: czy ja w tej rozprawie moge jakos wziac
    > udzial?

    Jeśli już wniosą sprawę do sądu, to zapewne dostaniesz nakaz zapłaty w
    postepowaniu upominawczym od którego w ciągu 14 dni będziesz mogła
    wnieść sprzeciw (czytaj pouczenia). Jeśli to zrobisz - będzie rozprawa,
    czy się na niej pojawisz to juz Twoja sprawa.

    KG

  • 4. Data: 2005-02-11 19:18:43
    Od: Kaja <m...@b...spamu.autograf.pl>

    Fri, 11 Feb 2005 15:13:20 +0100, Nick(i) napisał(a):

> [...]
    ja sie "migam" od
    > splacenia ale zastanawiam sie czy oni tego nie robia po to zeby nie doszlo do

    Nie mogę Ci podac linka, bo nie mam, ale przeczytaj to sobie. Może Ci się
    przyda.

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

    Obowiązujące przepisy nie regulują kwestii nadmiernego zadłużenia
    konsumentów. W ocenie Cezarego Banasińskiego, Prezesa Urzędu Ochrony
    Konkurencji i Konsumentów właściwym rozwiązaniem tego problemu wydaje się
    wprowadzenie instytucji upadłości konsumenckiej do polskiego systemu prawa
    na wzór rozwiązań przyjętych w krajach Unii Europejskiej.

    W dniu 6 listopada 2003 r. z inicjatywy Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji
    Finansowej w gmachu Sejmu RP odbyła się konferencja ,,Niewypłacalność,
    bankructwo osób fizycznych i inne zagrożenia stabilności konsumenckiego
    rynku finansowego".
    W czasie spotkania omówiono projekt ustawy o przeciwdziałaniu
    niewypłacalności osoby fizycznej oraz o upadłości konsumenckiej, a także
    regulacje przyjęte w tym zakresie w państwach członkowskich Unii
    Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem przypadku Irlandii.
    Ze względu na przepisy projektu ustawy odnoszące się bezpośrednio do
    kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Cezary
    Banasiński, który wziął udział w konferencji, odniósł się do problemu
    zadłużenia konsumentów w Polsce. Jego zdaniem jest to problem szczególnie
    aktualny. Z jednej strony zwiększa się bowiem zadłużenie z tytułu
    zaciąganych pożyczek i kredytów, zaś na rynku pojawia się coraz szersza gama
    produktów finansowych. Oprócz klasycznych kredytów bankowych, konsumenci
    korzystają z kart kredytowych, sprzedaży na raty, pożyczek udzielanych przez
    firmy, które nie są bankami itp. Na podstawie obserwacji rynków w krajach
    Unii Europejskiej czy Stanów Zjednoczonych należy przyjąć, że tendencja ta
    będzie się nasilać, a zadłużenie konsumentów może w związku z tym wzrastać.
    Z drugiej strony - zauważył dr Banasiński - zadłużenie społeczeństwa wzrasta
    na skutek jego ubożenia. Niemała część obywateli jest dłużnikami
    spółdzielni, zakładów energetycznych, operatorów telefonicznych itp. w
    związku z niedokonywaniem płatności z tytułu czynszu, zużycia energii lub
    dokonywaniem płatności z opóźnieniem. Ten rodzaj zadłużenia - w opinii
    Prezesa UOKiK - jest także bardzo istotny z punktu widzenia konsumentów,
    ponieważ wpływa na ich sytuację życiową. Z tego względu zasadnym wydaje się
    stworzenie właściwej regulacji prawnej w tym zakresie.
    Zdaniem Prezesa Urzędu, na problem należy także spojrzeć z punktu widzenia
    występującej nierówności podmiotów prawa. Przedsiębiorcy w wypadku kłopotów
    finansowych posiadają szereg środków prawnych umożliwiających naprawę
    przedsiębiorstwa, poprawę jego kondycji, ale także ograniczających
    odpowiedzialność. Ostatecznym środkiem jest ogłoszenie upadłości, którą od 1
    października br. reguluje nowa ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo
    upadłościowe i naprawcze. Po przeprowadzeniu stosownego postępowania
    przedsiębiorca ma możliwość podjęcia działalności z tzw. ,,czystą kartą".
    Ewentualne zadłużenie konsumenta może oddziaływać na jego sytuację życiową
    przez zdecydowanie dłuższy czas, nawet po dokonaniu całkowitego rozliczenia
    z wierzycielami. Może on na przykład figurować w bazie dłużników. Zdaniem
    Cezarego Banasińskiego należałoby stworzyć odpowiednie regulacje prawne i w
    ten sposób umożliwić konsumentom, którzy z różnych przyczyn (niekoniecznie
    zawinionych) stali się niewypłacalni, otrzymanie pomocy w rozwiązaniu takich
    problemów, a w dalszej kolejności niejako ,,rozpoczęcie życia na nowo".
    W opinii Prezesa UOKiK sprawy upadłości rozpatrywane są zasadniczo przez
    sądy, co jest wyjściem optymalnym, choć nie jedynym. Wprowadzenie przepisów
    o upadłości konsumenckiej może okazać się nieskuteczne z uwagi na
    niewydolność polskich sądów. Obciążenie sądownictwa i długotrwałość
    postępowań nie jest jednak wyłącznie naszą bolączką. Mimo to w
    poszczególnych krajach - USA, Wielkiej Brytanii, Japonii czy Niemczech -
    istnieją przepisy regulujące upadłość konsumencką.
    Prezes Banasiński przypomniał, iż sprawy takie są w niektórych wypadkach
    rozstrzygane poza sądami. Na przykład we Francji istnieje specjalna komisja.
    W jej skład wchodzą przedstawiciele organizacji konsumenckich, administracji
    państwowej oraz Banku Narodowego. Na posiedzeniach rozpatrywane są wnioski
    dotyczące nadmiernego zadłużenia i podejmowane decyzje w tym zakresie.
    Komisja może zdecydować m.in. o zmniejszeniu zadłużenia, wskazaniu innych
    terminów zaspokajania wierzycieli (spłata zadłużenia może zostać rozłożona
    nawet na kilkanaście lat) lub umorzeniu. Może to nastąpić pod pewnymi
    warunkami - np. sprzedaży przez konsumenta wskazanych elementów majątku,
    zakazie zadłużania się przez określony czas itp. Skorzystanie z procedur
    oddłużeniowych możliwe jest tylko jednorazowo. Zatem nie ma
    niebezpieczeństwa nadużyć ze strony konsumentów w tym zakresie.
    W opinii Cezarego Banasińskiego celowe jest rozważenie różnych możliwości
    regulacji omawianej kwestii. Propozycje rozwiązań dotyczyć mogą nie tylko
    sposobu orzekania o upadłości, ale także zakresu zadłużenia objętego
    postępowaniem oddłużeniowym.
    W odniesieniu do sposobu orzekania Prezes UOKiK wskazał przede wszystkim na
    dwie możliwości:
    - tryb sądowy,
    - tryb pozasądowy polegający na rozstrzyganiu przez organ administracji lub
    ciało kolegialne, w skład którego wchodzić mogłyby różne podmioty - np.
    przedstawiciele organizacji konsumenckich, administracji, przedsiębiorców
    udzielających kredytów (pożyczek) lub NBP.
    W odniesieniu do zakresu zadłużenia objętego postępowaniem - zdaniem Prezesa
    UOKiK - przyjąć można rozwiązanie, które ogranicza ten zakres tylko do
    zadłużenia wynikającego z umów zawieranych przez konsumentów z bankami lub
    zdecydować się na rozwiązanie umożliwiające konsumentom dokonanie oddłużenia
    z tytułu należności wynikających z wszelkich zawieranych umów (włącznie z
    umowami o dostawy energii elektrycznej, ciepła, wody, umowami
    telekomunikacyjnymi) lub z wszelkich zawieranych umów o kredyt w rozumieniu
    prawa bankowego, kredyt konsumencki i innych podobnych.
    W ocenie Prezesa UOKiK, sprawy upadłości konsumenckiej powinny być raczej
    rozpatrywane przez organ kolegialny - w postaci specjalnej Komisji
    posiadającej władcze kompetencje w rozstrzyganiu przedmiotowych spraw. W
    składzie Komisji znaleźć powinni się na pewno przedstawiciel organizacji
    konsumenckich, powiatowych rzeczników konsumentów i NBP. Ewentualnie można
    rozważyć udział przedstawiciela przedsiębiorców. Decyzje Komisji podlegałyby
    kontroli sądowej. Niemniej należałoby rozważyć wprowadzenie uproszczonych
    trybów takiej kontroli w celu zapewnienia maksymalnie krótkiego czasu
    postępowania.
    Zdaniem Cezarego Banasińskiego takie rozwiązanie podyktowane jest przede
    wszystkim dążeniem do stworzenia prostych i szybkich procedur. Pozostawienie
    spraw upadłości konsumenckiej w gestii sądów w obecnej sytuacji, to jest
    stopnia komplikacji procedur, długości postępowań, kosztów itp. - nie wydaje
    się właściwe.
    Prezes Urzędu podkreślił jednocześnie, iż warunki niezbędne do złożenia
    wniosku, tryb postępowania przed Komisją, tryb odwołania od decyzji,
    postępowanie przed sądem itp. wymaga pogłębionej analizy.
    W jego ocenie zakres zadłużenia objętego postępowaniem oddłużeniowym
    powinien obejmować wszystkie umowy zawierane przez konsumentów, których
    przedmiotem są kredyty, pożyczki itp. Zatem procedurą objąć należy nie tylko
    zadłużenie wynikające z umów zawartych z bankami. Powodem uzasadniającym
    takie rozwiązanie jest fakt, że najbardziej ,,niebezpieczne" jest zadłużenie
    się konsumentów z innego tytułu niż kredyt bankowy. Banki zawierając umowy
    kredytu mają prawo i obowiązek badania zdolności kredytowej klienta. Już
    tylko to powoduje konieczność zachowania większej ostrożności w udzielaniu
    kredytów.
    Cezary Banasiński przypomniał, iż coraz bardziej popularne stają się inne
    formy zadłużania, gdzie wierzycielem nie jest bank, czyli wymienione już na
    wstępie: sprzedaż na raty, karty płatnicze, pożyczki i inne. Właśnie takie
    formy zadłużenia mogą być niebawem szczególnie niebezpieczne. Zatem
    ewentualne ograniczenie zakresu postępowania tylko do kredytów bankowych nie
    byłoby - jego zdaniem - zasadne.
    W ocenie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, istnieje potrzeba
    prawnego uregulowania upadłości konsumenckiej. Możliwe jest stworzenie
    regulacji, która zapewni możliwość przeprowadzania sprawnych i szybkich
    postępowań w tym zakresie bez konieczności nadmiernego obciążania sądów
    powszechnych.

    Dodatkowe informacje:
    Elżbieta Anders, Rzecznik Prasowy UOKiK
    Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Tel. (22) 827 28 92
    E-mail: e...@u...gov.pl

    --
    Pozdrawiam,
    Kaja

  • 5. Data: 2005-02-11 19:24:49
    Od: Kira <c...@e...pl>

    Re to: kam [Fri, 11 Feb 2005 20:13:01 +0100]:

> [...]
    > będziesz mogła wnieść sprzeciw (czytaj pouczenia). Jeśli to
    > zrobisz - będzie rozprawa, czy się na niej pojawisz to juz

    O wlasnie, tej informacji mi brakowalo. Dzieki wielkie. Pewnie
    ze sie pojawie, w koncu o to mi przeciez chodzi.

    A jeszcze jedno: jesli sad uzna ze nie dalam rady byc w dwoch
    miejscach jednoczesnie, to rozumiem ze za calosc tej zabawy
    zaplaca oni? Tak?

    Kira

  • 6. Data: 2005-02-11 19:39:41
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Nick(i)" <...@...pl> naskrobał/a w news:cuiei3$72k$1@inews.gazeta.pl:

    > macie jakas rade ?

    Trzymaj wszystkie kwity, a gdy dojdzie do rozprawy (lub w odpowiedzi na
    pozew) przedstaw je jako dowód, że spłacasz dług, po czym domagaj się
    zwotu kosztów procesu.

    > aha i powiedzcie mi jak to jest z przedawanieiem takiego dlugu, nie
    > chodzi o to ze ja sie "migam" od splacenia ale zastanawiam sie czy
    > oni tego nie robia po to zeby nie doszlo do przedawanienia?

    Żeby nie doszło do przedawnienia, to ty robisz spłacając (uznając) dług.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Chrzanic sygnaturki !!!!

  • 7. Data: 2005-02-11 20:58:03
    Od: "Nick(i)" <...@...pl>

    Goomich wrote:
> [...]
    >

    > Trzymaj wszystkie kwity, a gdy dojdzie do rozprawy (lub w odpowiedzi na
    > pozew) przedstaw je jako dowód, że spłacasz dług, po czym domagaj się

    ok, trzymam, ale wolalabym zeby nie doszlo do rozprawy.....

    > Żeby nie doszło do przedawnienia, to ty robisz spłacając (uznając) dług.

    tak, ale jezeli przestane splacac dlug, a oni beda 'nasylac' na mnie firmy
    windykacyjne to tak czy
    inaczej 'cos sie dzieje' i nie dojdzie do przedawanienia, dobrze mysle???

    --
    *****

  • 8. Data: 2005-02-11 21:00:05
    Od: "Nick(i)" <...@...pl>

    Kaja wrote:

    > Nie mogę Ci podac linka, bo nie mam, ale przeczytaj to sobie. Może Ci się
    > przyda.

    dzieki

    przeczytalam, ale to jest dopiero poczatek, jeszcze nie doszlo do zanych regulacji
    prawnych czy
    ustaw precyzujacych ta sprawa upadlosci osob fizycznych, tak wynika z tego tekstu,
    nie bardzo wiec
    jest mi to pomocne....

    :-)

  • 9. Data: 2005-02-11 23:36:15
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Nick(i)" <...@...pl> naskrobał/a w news:cuj689$j06$1@inews.gazeta.pl:

    > tak, ale jezeli przestane splacac dlug, a oni beda 'nasylac' na mnie
    > firmy windykacyjne to tak czy inaczej 'cos sie dzieje' i nie dojdzie
    > do przedawanienia, dobrze mysle???

    Źle. :)
    Do przerwania potrzeba (oprócz uznania roszczenia przez dłużnika)
    czynności przed sądem, sądem polubownym, komornikiem, przedsięwziętej
    bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub
    zabezpieczenia roszczenia.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Mlodziez w stanie nietrzezwym moze spowodowac potomstwo.

  • 10. Data: 2005-02-12 00:57:34
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Sat, 12 Feb 2005 00:36:15 +0100, Goomich naskrobał(a):

    gdzie tak pisze?

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org