  • 21. Data: 2011-11-10 11:46:05
    Temat: Re: email imienny firmowy po zakończeniu umowy o pracę
    Od: andromeda <j...@e...com.pl>

    Dnia Thu, 10 Nov 2011 10:37:27 +0100, Pawe? napisał(a):

    > i.
    >
    > W wielu firmach konta imienne są wtórne, konta ma nazwą np:
    > marketing004@xxx i do niego jest przypisywany imienny alias. Dobrze jest
    > pamiętać, iż w regulaminie pracy powinien być zapis iż pracodawca nie
    > zezwala na prowadzenie prywatnej korespondencji za pomocą służbowej
    > poczty, oraz zastrzega sobie prawo monitorowania służbowej poczty.

    Takiego zapisu w regulaminie nie było, a skrzynki pocztowej do celów
    prywatnych nie używałem gdyż
    1) mam własny serwer pocztowy
    2) pracując w wielu zakładach pracy nauczyłem się że mimo iż zakład
    oferuje możliwość korzystania z np. z poczty, telefonu, papieru do
    wydruku itp. to i tak lepiej wydać te parę groszy niż mieć później
    nieprzyjemności.

> [...]
    > już z jego nazwiskiem, ale dalej jest przyjmowana także na poprzedniego
    > użyszkodnika i dalej jest podgląd całej poprzedniej korespondencji
    > (własności firmy). Osoba wysyłająca maila służbowo na Kowalski
    > (marketing) tak naprawdę chce aby poczta doszła do człowieka od
    > marketingu konkretnej firmy, a teraz jest to Nowak.
    >
    > To mniej wiecej tak, jakbyś chciał, aby cała korespondencja papieriwa
    > adresowana Kowalski firma xxx była wyrzucana bez otwierania. To nie jest
    > korespondencja do Ciebie, tylko do firmy i osoby, która zajmuje się

    Ja się z tym wszystkim zgadzam co piszesz ale:
    1) nie chodzi mi o to aby ubić firmę
    2) firma zakładając konto imienne powinna zdawać sobie sprawę że używa do
    swoich celów mojego Imienia i Nazwiska (co w tym momencie podkreślam -
    nie chodzi o konto, a używanie moich danych osobowych których częścią
    jest moje Nazwisko i Imię) do czego ma prawo w okresie zatrudnienia -to
    nie podlega wątpliwości.
    3) artykuł którego fragment wcześniej przytoczyłem napisał prawnik i to
    właśnie wzbudziło moje zainteresowanie
    4) Sporo odpowiedzi które otrzymałem jest z punktu widzenia interesów
    Firmy: a to że email lub kontakt z kontrahentem zostanie utracony, że
    wizerunek firmy zostanie naruszony itd. , na co ja odpowiadam: a co mnie
    to do diabła obchodzi -nie wiąże mnie już żadna umowa z tą Firmą.
    Podkreślam że zakładając i zmuszając mnie do korzystania z takiego
    imiennego maila Firma powinna zdawać sobie sprawę z konsekwencji.

    Sprawę jednak odpuszczam gdyż:
    1) gdybym nawet miał rację, to walka z tego rodzaju przypadkami jest jak
    z ulotkami w skrzynce pocztowej...
    2) zgłoszenie przestępstwa w prokuraturze mogłoby się spotkać z
    odpowiedzią w rodzaju "mała szkodliwość..."
    3) nie mam czasu na chodzenie po sądach i innych tego rodzaju instytucjach

    WNIOSKI:
    Przy następnym podjęciu pracy nie zgodzę się na imienny email nawet za
    cenę nie podjęcia pracy, chyba że pracodawca zagwarantuje mi kasację
    konta w chwili zakończenia pracy lub z konkretnym terminem np. 3 miesięcy.

    Sprawa nie jest do końca jasna i myślę że wymaga uwagi gdyż stosowanie
    imiennych maili w firmach jest bardzo powszechne, a z uwagi na wyżej
    przytoczone spostrzeżenia nie do końca jest to jasne.

    Może Ktoś miał podobny lub zna podobny przypadek, są jakieś orzeczenia w
    takiej sprawie ?

    Pytam z ciekawości, gdyż jak wcześniej wspomniałem sprawę odpuszczam.

    --
    _________________________
    Pozdrawiam

  • 22. Data: 2011-11-10 13:03:35
    Temat: Re: email imienny firmowy po zakonczeniu umowy o prace
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    andromeda napisa?(a):

    > A skąd konkretnie wiadomo, że nie chodzi o moje imie i nazwisko?

    No właśnie, skąd? Samo imię i nazwisko tak naprawdę nie identyfikują
    konkretnej osoby. W opinii GIODO takie informacje to "dane służbowe".
    Zobacz tu: http://www.enigma.com.pl/pliki/publikacje/giodo_zatr
    udnienie.pdf (mniej
    więcej to o co pytasz jest na str 7 na samej gorze).

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 23. Data: 2011-11-10 13:43:51
    Od: andromeda <j...@e...com.pl>

    Dnia Thu, 10 Nov 2011 12:53:05 +0200, januszek napisał(a):

    > andromeda napisa?(a):

    > Skąd konkretnie wiadomo, że chodzi o Twoje imie i nazwisko?
    >
    > j.

    A skąd konkretnie wiadomo, że nie chodzi o moje imie i nazwisko?

    W niektórych przypadkach użyte imię i nazwisko znaczy więcej niż firma
    np. jakiegoś znanego aktora, pisarza ... za co zgarniają ogromną kasę. Na
    nieszczęście nie jestem posiadaczem takiego nazwiska.

    --
    _________________________
    Pozdrawiam

  • 24. Data: 2011-11-10 14:49:47
    Temat: Re: email imienny firmowy po zakoczeniu umowy o prac
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    andromeda wrote:

    > Po prostu nie chcę aby używano mojego nazwiska tam gdzie mnie nie
    > ma.

    Twoje konto fizycznie nie istnieje, założyli alias, który
    przekierowuje pocztę skierowaną na twoje dawne konto.

    Podobnie jak zazwyczaj się robi z kontami osób których nazwiska
    mogą być zapisane z błędem, bo np. kto się nazywa "Bółka", i
    ludzie zapisują jako "Bułka".

    A co do Twojego imienia i nazwiska - wcale nie jest Twoją
    własnością.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 25. Data: 2011-11-10 15:34:04
    Od: andromeda <j...@e...com.pl>

    Dnia Thu, 10 Nov 2011 15:03:35 +0200, januszek napisał(a):

> [...]
    > http://www.enigma.com.pl/pliki/publikacje/giodo_zatr
    udnienie.pdf (mniej
    > więcej to o co pytasz jest na str 7 na samej gorze).

    Dzięki za pożyteczny link -sporo wyjaśnia:
    "Czy legalne jest opublikowanie prze pracodawcę danych pracowników w
    zakresie: imię, nazwisko i stanowisko ma stronach internetowych ?
    GIODO wyjaśnił, że jest dopuszczalne, bo dane te stanowią ,,dane służbowe"
    i nie wkraczają w sferę życia prywatnego pracowników."

    "Jeśli stosunek pracy wygasł, dane nie powinny być publikowane, chyba, że
    zachodzi inna przesłanka legalizująca przetwarzanie np. zgoda osoby,
    której dane dotyczą."
    -i właśnie o to mi chodzi, takiej zgody nie wyraziłem, a po zakończeniu
    umowy o pracę nie są to już "dane służbowe" bo mnie tam już nie ma.

    --
    _________________________
    Pozdrawiam

  • 26. Data: 2011-11-10 15:45:11
    Od: andromeda <j...@e...com.pl>

> [...]

    > http://www.enigma.com.pl/pliki/publikacje/giodo_zatr
    udnienie.pdf (mniej
    > więcej to o co pytasz jest na str 7 na samej gorze).

    Przytoczę może cały tekst artykułu który wzbudził moje obawy:

    "Co do zasady pracodawca ma prawo dysponować danymi osobowymi pracownika
    takimi jak imię i nazwisko w trakcie trwania stosunku pracy. W związku z
    tym pracodawca może wymagać od pracownika przedstawiania się klientom
    imieniem oraz nazwiskiem czy też może wprowadzić obowiązek posiadania
    plakietek z imieniem i nazwiskiem. Podobnie może zamieszczać na swojej
    stronie internetowej powyższe dane wraz ze stanowiskiem pracy wykonywanym
    w danej firmie. Pracodawca może także zobowiązać pracownika do
    korzystania z firmowych maili w których to domena przedsiębiorcy
    poprzedzona jest imieniem i nazwiskiem pracownika. Jednakże tego typu
    uprawnienia pracodawcy istnieją tylko do czasu trwania umowy o pracę. Po
    rozwiązaniu umowy o pracę pracodawca nie może już przetwarzać danych
    osobowych pracownika i powinien niezwłocznie tego typu informację usunąć
    np.: ze strony internetowej czy też winien niezwłocznie zaprzestać z
    korzystania z imiennego maila pracownika. Obowiązek taki można wywieść z
    art. 23 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ochronie danych
    osobowych (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 883 z późń. zm.) Artykuł ten jasno
    mówi, iż przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, jeśli jest to
    niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych
    przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie
    narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. I tak jest w
    przypadku pracodawcy zatrudniającego pracownika. W przypadku rozwiązania
    umowy o pracę to uprawnienie pracodawcy zanika. A tym samym brak podstaw
    do posługiwania się imiennym mailem pracownika założonym na firmę.
    Podstawa prawna: - Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. ochronie danych
    osobowych (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 883 z późń. zm.)"

    Posługiwanie mailem to przecież także odbiór poczty elektronicznej
    (obojętnie jak: aliasem czy kontem) zaadresowanej imiennie.

    --
    _________________________
    Pozdrawiam

  • 27. Data: 2011-11-10 15:55:26
    Od: Paweł <p...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Nov 2011 15:34:04 +0000 (UTC), andromeda
    <j...@e...com.pl> napisał:

> [...]
    >-i właśnie o to mi chodzi, takiej zgody nie wyraziłem, a po zakończeniu
    >umowy o pracę nie są to już "dane służbowe" bo mnie tam już nie ma.

    Problem polega na tym, że firmujesz wszelka działalność, która była w
    okresie Twojego zatrudnienia. Jeżeli dałeś komuś wizytówkę firmową z
    mailem, to nie możesz przecież żądać, aby osoby, które je posiadają
    natycmiast je zniszczyły.

    Wyobraź sobie sytuację, że jesteś na targach i rozdałeś kilka paczek
    wizytówek. Zwalniasz się (jesteś zwolniony) po miesiącu... i
    wsszystkie maile "targowe" maja isć w kosmos???

    Firma natomiast nie powinna używać emaila z twoimi danymi tzn.
    publikować go, wysyłać na niego nowej korespondencji itp.

    I to nie jest patrzenie z punktu widzenia firmy, ale zdrowego rozsądku
    i tego, że wszystko, co zrobiłeś w ramach stosunku pracy jest
    własnościa pracodawcy (poza pewnymi wyjątkami), nawiązane kontakty są
    własnością pracodawcy.

    Paweł

  • 28. Data: 2011-11-10 15:59:11
    Od: Paweł <p...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Nov 2011 15:45:11 +0000 (UTC), andromeda
    <j...@e...com.pl> napisał:

> [...]
    >Podstawa prawna: - Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. ochronie danych
    >osobowych (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 883 z późń. zm.)"

    Tak jak napisałem post wcześniej pracodawca nie powinien wysyłać mail
    z "twojego" imiennego konta, jak i powinien zaprzestać publikacji tego
    maila (nie wycofać wszystkie takie publikacje)

    Paweł

  • 29. Data: 2011-11-10 20:56:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Nov 2011, andromeda wrote:

    > Ok dzięki za Twoją opinię...
    >
    > Ale znalazłem artykuł:
    > http://www.poradaprawna.pl/porady/czy-pracodawca-moz
    e-poslugiwac-sie-
    > imiennym-mailem-pracownika-po-zakonczeniu-umowy-o-pr
    ace-czy,230434.html

    > w którym autor artykułu podsumowuje:
    > "W przypadku rozwiązania umowy o pracę to uprawnienie pracodawcy zanika.
    > A tym samym brak podstaw do posługiwania się imiennym mailem pracownika
    > założonym na firmę."

    Może przykład.
    Do firmy dochodzi faktura z tekstem "według zamówienia podpisanego
    12.III.2009 przez Andromeda Ktoś Tam
    ;)
    Czy Ty uważasz, że to *FIRMA* posłużyła się Twoim imieniem
    i nazwiskiem, a nie kontrahent który tę informację nadał,
    ewentualnie czy sądzisz że (kontrahent) jakoś "naruszył Twoje dane"?

    > -musiałbym tutaj zacytować cały artykuł w którym autor pisze
    > o uprawnieniu do przetwarzania danych.

    Ale uprawnienie "w sprawach służbowych" nie znika *wstecz*.
    Jeśli jest jakaś sprawa którą prowadziłeś X lat temu, Twoje
    dane jako pracownika który tę sprawę prowadził mają pełne
    prawo znajdować się w dokumentach związanych z tą sprawą.

    BTW: zwróć uwagę, że odniesienie do "bazy" to nie to samo
    co odniesienie do "danej".

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2011-11-10 21:06:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > A skąd konkretnie wiadomo, że nie chodzi o moje imie i nazwisko?

    Ano nie wiadomo.

    > W niektórych przypadkach użyte imię i nazwisko znaczy więcej niż firma
    > np. jakiegoś znanego aktora, pisarza ... za co zgarniają ogromną kasę.

    Tak.
    I był taki okres, kiedy było sporo reklam w których występował
    np. lekarz (przy czym imię i nazwisko lekarza było znane)
    wraz z drugą osobą. I tekstem reklamy w stylu "lekarze
    polecają, tu znane imię i nazwisko uważa że <reklama>".
    :P
    A to, że gość z lewej nosił "imię i nazwisko", gość w fartuchu
    obok był sobowtórem "znanego nazwiska" zaś lekarzem był ten trzeci
    z tyłu to była inna sprawa :P

    O ile mnie pamięć nie myli, w reklamach radiowych występował
    Aleksander Kwaśniewski czy jakoś tak... (mogłem pomylić
    polityka, ale coś w tym stylu).
    A przy obecnym parlamencie to nawet nie wiadomo kogo
    by "znane imię i nazwisko" podmieniało :> (bo są duplikaty)

    > Na nieszczęście nie jestem posiadaczem takiego nazwiska.

    No. Za reklamę mógłbyś zgarnąć ;)
    Ale mam nadzieję że zaakceptujesz, że i do Ciebie kogoś
    może dać się przypasować ;)

    pzdr, Gotfryd