  • 101. Data: 2011-11-30 07:35:59
    Temat: Re: email imienny firmowy po zakonczeniu umowy o prace
    Od: "Proste Prawo" <p...@g...pl>

    Dnia 30-11-2011 o 07:15:44 januszek <j...@p...irc.pl> napisał(a):

    > andromeda napisa?(a):

    > Ok - a co jesli nie pracujesz w tej firmie?

    Nie pracujesz "już", czy nie pracujesz i nie pracowałeś?

    Sytuacja podobna, jak ze szkołą. Czy mając imię, nazwisko, numer klasy
    sprzed iluś tam lat, szkoły i miejscowość, w której jest położona szkoła
    -> mamy dane osobowe, czy nie?

    NSA twierdzi, że tak.

    Przez analogię, moim zdaniem: imię, nazwisko i nazwa byłego pracodawcy też
    trzeba uznać za dane osobowe.

    Inna sprawa, że były pracodawca andromeda może tymi danymi nadal się
    posługiwać przyjmując korespondencję. Niemniej - co do zasady, te
    informacje to dane osobowe.

    pozdrawiam

    http://prosteprawo.blogspot.com

  • 102. Data: 2011-11-30 11:01:16
    Temat: Re: email imienny firmowy po zakończeniu umowy o pracę
    Od: andromeda <j...@e...com.pl>

    Dnia Wed, 30 Nov 2011 08:35:59 +0100, Proste Prawo napisał(a):

> [...]
    > -> mamy dane osobowe, czy nie?
    >
    > NSA twierdzi, że tak.
    >
    > Przez analogię, moim zdaniem: imię, nazwisko i nazwa byłego pracodawcy

    Są pewne różnice w używaniu danych osobowych pomiędzy Szkołą a pracą:
    szkoły nie używają tych danych osobowych z wyjątkiem sytuacji:
    - na prośbę byłego ucznia
    - w przypadku decyzji sądu (może też niektórych organów państwowych -ale
    nie wiem)

    Zwróć na to uwagę że nawet przypadku poinformowania studenta o wynikach
    ocen, uczelnie nie posługują się danymi osobowymi lecz np. nr indeksu,
    pseudonimami...

    > Inna sprawa, że były pracodawca andromeda może tymi danymi nadal się
    > posługiwać przyjmując korespondencję. Niemniej - co do zasady, te
    > informacje to dane osobowe.

    Naprawdę mam wątpliwości:
    z jednej strony były pracodawca nie wysyła już z takiego konta żadnej
    poczty, z drugiej posługuje się imiennym adresem poczty elektronicznej
    przyjmując pocztę.

    Przykład: szkoła w której uczyło się dwóch kumpli.
    Jeden z nich wyjeżdża i od kilku lat nie mają ze sobą kontaktu, pisze
    więc list do szkoły w której uczyli się. Osobiście nie chciałbym aby
    ktokolwiek w szkole czytał taki list...

    Problem całego postu który napisałem polega jednak na tym że nigdzie nie
    znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na poruszony wątek. Rozumiem interesy
    byłego pracodawcy, ale to jest już jego problem wynikający ze (złej)
    organizacji pracy.

    Proste Prawo napisał:
    "imię, nazwisko i nazwa byłego pracodawcy też trzeba uznać za dane
    osobowe"
    to gdzie jest napisane że może się tymi danymi nadal posługiwać, po
    zerwaniu umowy o pracę? Sytuacja w której pracownik: Imię Nazwisko jest
    zatrudniony to zupełnie inna sytuacja.

    Oczywiście używanie danych osobowych byłego pracownika przez firmę jest
    konieczne ze względu na obowiązujące przepisy choćby ze względu na
    rozliczenie podatku.
    Żaden przepis prawny jednak nie nakazuje firmie wprowadzania imiennych
    maili.

    --
    _________________________
    Pozdrawiam

  • 103. Data: 2011-11-30 11:23:01
    Od: "Proste Prawo" <p...@g...pl>

    Dnia 30-11-2011 o 12:01:16 andromeda <j...@e...com.pl> napisał(a):

    > Są pewne różnice w używaniu danych osobowych pomiędzy Szkołą a pracą:

    Moim zdaniem to, czy dane są przetwarzane w identyczny sposób, czy w
    identycznym zakresie - czy też nie, nie ma wpływu na to, czy dane są
    danymi osobowymi.

    Twoje imię i nazwisko razem z firmą byłego pracodawcy w mojej ocenie są
    danymi osobowymi.

    > Naprawdę mam wątpliwości:
    > z jednej strony były pracodawca nie wysyła już z takiego konta żadnej
    > poczty, z drugiej posługuje się imiennym adresem poczty elektronicznej
    > przyjmując pocztę.

    Dokładnie to miałem na myśli. Nie jestem pewny, czy jest to
    "przetwarzanie" danych osobowych, ale jeśli założymy, że tak, to moim
    zdaniem takie przetwarzanie jest dozwolone bez Twojej zgody (i nawet wbrew
    Twojej woli - chyba, że narusza Twoje prawa i wolności).
    Z przepisu art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowy wynika,
    że przetwarzanie danych osobowych jest dozwolone, gdy jest to niezbędne
    dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez
    administratorów danych.

    Były pracodawca twierdzi, że przyjmuje pocztę (czyli przetwarza Twoje dane
    osobowe) dlatego, że chce wiedzieć, czy ktoś, kto posiada Twój imienny
    adres mailowy "ma jakąś sprawę" - czyli jak rozumiem przykładowo: chce
    złożyć ofertę, żąda wykonania umowy przez byłego pracodawcę, chce złożyć
    zapytanie ofertowe.

    Pomińmy przy tym, czy potencjalny kontrahent wszedł w posiadanie Twojego
    adresu mailowego za Twoim działaniem, czy za sprawą kogoś innego.
    Zakładamy, że miało to miejsce w czasie, kiedy byłeś pracownikiem.

    Wracając do pracodawcy - uzasadnia on przetwarzanie Twoich danych
    osobowych tym, że może to okazać się potrzebne do realizacji celów
    prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Chce zapewnić sobie, że:
    - jeśli istnieje umowa, która go wiąże, a o której istnieniu nie zdaje
    sobie sprawy, to przetwarzając Twoje dane osobowe zapewnia drugiej stronie
    możliwość kontaktu, wystąpienia z roszczeniami,
    - jeśli potencjalny kontrahent chciałby nawiązać współpracę i posiada Twój
    imienny adres mailowy, to pracodawca chce mieć możliwość skorzystania z
    tej potencjalnej możliwości,
    - jeśli były klient chciałby nawiązać kontakt, to przetwarzanie Twoich
    danych osobowych służy budowaniu wizerunku rzetelnego przedsiębiorcy
    (który - nawet jeśli rozstał się z pracownikiem, to w żaden sposób nie
    wpływa to na ciągłość świadczenia usług, czy gotowość do świadczenia ich).

    Upraszczając - były pracodawca przetwarza Twoje dane osobowe w celach
    zarobkowych, wynikających z faktu prowadzenia działalności gospodarczej.
    Moim zdaniem taki cel jest prawnie usprawiedliwiony - byłeś pracownikiem
    przedsiębiorcy, przedsiębiorca prowadzi działalność w celu osiągani zysków
    (przez co należy też rozumieć w szerszej perspektywie budowanie marki, czy
    renomy), efekty Twojej pracy są własnością pracodawcy (przez efekty należy
    też rozumieć także szanse i potencjalne możliwości osiągnięcia zysków -
    kontakty).

    Sposób przetwarzania Twoich danych - jak mi się wydaje, nie narusza Twoich
    praw i wolności.

    I tego powinieneś się uczepić. Możesz domagać się zaprzestania
    przetwarzania Twoich danych tylko jeśli wykażesz, że to przetwarzanie
    narusza Twoje prawa i wolności. Zastanów się jeszcze raz nad tym, co już
    wcześniej sugerowałeś: nie musi Ci odpowiadać to, że jesteś kojarzony z
    byłym pracodawcą.
    Jak skrajny (i pewnie nie mający miejsca) przypadek można by wskazać na
    sytuację, kiedy byłeś pracownikiem firmy, której pracownicy popełniali
    jakieś przestępstwa i zostało to nagłośnione. Dajmy na to - grupa
    informatyków z tej firmy wykorzystywała dane klientów do popełniania
    przestępstw, albo włamywała się na serwery wyrządzając jakieś ogromne
    szkody materialne. Generalnie - pracownicy tej firmy publicznie
    skompromitowali się jako rzetelni i uczciwi fachowcy.
    W takiej sytuacji być może mógłbyś powiedzieć: przetwarzanie moje dane
    osobowe, jestem kojarzony z Wami, nie miałem nic wspólnego z tą aferą i
    chcę odciąć jakiekolwiek więzi z byłym pracodawcą. Nie chcę, żeby
    ktokolwiek w jakikolwiek sposób kojarzył mnie z Wami.

    Być może sąd przyznałby Ci rację, że w tym konkretnym przypadku
    przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza Twoje prawa i wolności.

> [...]
    > znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na poruszony wątek. Rozumiem interesy
    > byłego pracodawcy, ale to jest już jego problem wynikający ze (złej)

    Nie zupełnie. Te interesy uzasadniają przetwarzanie Twoich danych
    osobowych bez Twojej zgody (o ile nie narusza to Twoich praw - czytaj
    wyżej).

> [...]
    > to gdzie jest napisane że może się tymi danymi nadal posługiwać, po
    > zerwaniu umowy o pracę? Sytuacja w której pracownik: Imię Nazwisko jest

    Jak pisałem - art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o ochronie danych osobowych.

> [...]
    > rozliczenie podatku.
    > Żaden przepis prawny jednak nie nakazuje firmie wprowadzania imiennych

    Owszem, ale jest przepis, który upoważnia do przetwarzania danych bez
    zgody - jw.

  • 104. Data: 2011-11-30 14:06:35
    Od: andromeda <j...@e...com.pl>

    Dnia Wed, 30 Nov 2011 12:23:01 +0100, Proste Prawo napisał(a):

> [...]
    >
    > Być może sąd przyznałby Ci rację, że w tym konkretnym przypadku
    > przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza Twoje prawa i wolności.

    Mocne argumenty... przekonałeś mnie

    art. 23 ust. 1 pkt 5
    w powiązaniu z
    art. 23 ust. 4
    ustawy o ochronie danych osobowych.

    przekonały mnie że nie mam racji,.

    Dziękuję Proste Prawo, wyjaśniłeś wszystko czarno na białym że niestety
    ale nie mam racji, choć z etycznego punktu widzenia moim zdaniem nie
    powinno tak być.

    --
    _________________________
    Pozdrawiam

  • 105. Data: 2011-11-30 14:14:12
    Od: "Proste Prawo" <p...@g...pl>

    Dnia 30-11-2011 o 15:06:35 andromeda <j...@e...com.pl> napisał(a):

    > Dziękuję Proste Prawo

    Proszę. Zgłoszę się po rewanż, jak będę konfigurował dedyka :)

  • 106. Data: 2011-11-30 15:03:31
    Od: andromeda <j...@e...com.pl>

    Dnia Wed, 30 Nov 2011 15:14:12 +0100, Proste Prawo napisał(a):

    > Proszę. Zgłoszę się po rewanż, jak będę konfigurował dedyka :)
    > pozdrawiam
    >
    > http://prosteprawo.blogspot.com

    Nie ma problemu :)

    --