  • 1. Data: 2012-01-04 01:36:57
    Temat: e-sąd - definiowanie roszczeń
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Pierwszy raz usiłuję skorzystać z e-sądu i szczerze mówiąc jakoś nie
    mogę przejść przez definiowanie roszczeń, mimo jakże przyjaznego
    interfejsu użytkownika i bogatego helpa :-/

    Założenia: chciałbym wprowadzić jako roszczenia odsetki od zapłaconej po
    terminie faktury nr 1 oraz niezapłaconej faktury nr 2. Przykładowo:

    Faktura nr 1 na 1000 zł wystawiona 1.1.2011, termin płatności 14.1.2011,
    zapłacone 500 zł 1.8.2011, 500zł 1.10.2011.
    Faktura nr 2 na 2000 zł wystawiona 1.2.2011, termin płatności 14.2.2011,
    niezapłacona

    Czyli moje roszczenia wyglądałyby następująco:
    1. Odsetki od kwoty 1000 zł od dnia 15.1.2011 do 1.8.2011
    2. Odsetki od kwoty 500 zł od dnia 2.8.2011 do 1.10.2011
    3. Należność główna 2000 zł
    4. Odsetki od kwoty 2000 zł od 15.2.2011 do dnia zapłaty

    Czy mniej więcej tak powinienem to wprowadzić, czyli jako 4 roszczenia,
    czy zsumować to i zrobić 1 roszczenie?

    Maciek

  • 2. Data: 2012-01-04 03:39:31
    Temat: Re: e-sąd - definiowanie roszczeń
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-04 02:36, Maciek pisze:
> [...]
    > 4. Odsetki od kwoty 2000 zł od 15.2.2011 do dnia zapłaty
    >
    > Czy mniej więcej tak powinienem to wprowadzić, czyli jako 4 roszczenia,

    Stąpasz po śliskim gruncie. System e-sądu, albo referendarze, nie
    jest/są przystosowani do tak skomplikowanych roszczeń.

    Generalnie powinieneś - i jest to wykonalne w e-sądzie - pozwać go o
    2000zł z odsetkami:

    - od kwoty 3000zł za okres od ... do ...
    - od kwoty 2500 za okres od ... do ...
    - od kwoty 2000zł za okres od ... do dnia zapłaty

    Kilka razy taki pozew przeszedł i zakończył się wydaniem nakazu zapłaty.

    Ale też kilka razy dostałem przeniesienie do marmurka, ponieważ,
    uwaga-cytuję:

    "Sąd stwierdził brak podstaw do wydania nakazu zapłaty, z uwagi na to,
    iż pozew w pozycji nr 1 został zredagowany w sposób uniemożliwiający
    poprawne wygenerowanie nakazu zapłaty (nie dostosowano go do
    specyfiki elektronicznego postępowania upominawczego). W rubryce
    ,,odsetki'' powód powinien wskazać jedynie okres odsetkowy (data od
    której żąda odsetek) bez powoływania kwot , które winno zamieszczać się
    jedynie w rubryce ,,wartość'' . Dlatego też na podstawie art. 505 [33] §
    1 k.p.c. Sąd postanowił przekazać niniejszą sprawę do [...]"

    Drugim sposobem jest skapitalizowanie odsetek, doliczenie ich do
    należności głównej i dalsze żądanie odsetek od dnia wytoczenia powództwa.

    Tylko musisz to bardzo dokładnie opisać w pozwie - jakie faktury, jaki
    termin płatności, ile odsetek.

    A i tak ryzykujesz, że jak referendarz stwierdzi, że te 3 minuty na
    pozew to za mało na jego ogarnięcie, to ci wyda postanowienie o
    przekazaniu, "gdyż przytoczone w treści pozwu okoliczności budzą
    wątpliwości" i na tym się skończy :)

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2012-01-04 10:26:44
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-01-04 04:39, Liwiusz pisze:
> [...]
    > pozew to za mało na jego ogarnięcie, to ci wyda postanowienie o
    > przekazaniu, "gdyż przytoczone w treści pozwu okoliczności budzą
    No to może do każdej faktury oddzielny pozew? Wtedy będą musieli
    poświęcić te 6 minut ;-)

    PS: Gdzie mam dodawać opisy roszczeń, bo zdaje się, że mogę wprowadzać
    je przy dodawaniu dowodów i na końcu generowania pozwu, zaś przy
    roszczeniach już nie bardzo?

    Maciek

  • 4. Data: 2012-01-04 10:44:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-04 11:26, Maciek pisze:
> [...]
    >
    > PS: Gdzie mam dodawać opisy roszczeń, bo zdaje się, że mogę wprowadzać
    > je przy dodawaniu dowodów i na końcu generowania pozwu, zaś przy

    Opisową część masz tam gdzie "uzasadnienie", czy jak to się nazywa.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2012-01-04 11:08:46
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-01-04 11:44, Liwiusz pisze:
    > Opisową część masz tam gdzie "uzasadnienie", czy jak to się nazywa.
    Dzięki. Mam jeszcze taki szczegół, który chyba nie powinien mieć na nic
    wpływu, ale wolę zapytać: pozwany ma zarejestrowaną działalność na
    błędny adres, tzn. błędnie jest podany kod pocztowy. Dla poczty to nie
    problem, bo listy i tak wracały jako niepodjęte w terminie (a nie jako
    adresat nieznany, czy coś w ten deseń), ale być może dla sądu będzie to
    miało jakieś znaczenie. Składając pozew powinienem podać właściwy kod
    pocztowy, czy taki jaki figuruje w dokumentach rejestrowych pozwanego?

    Maciek

  • 6. Data: 2012-01-04 11:14:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-04 12:08, Maciek pisze:
> [...]
    > miało jakieś znaczenie. Składając pozew powinienem podać właściwy kod
    > pocztowy, czy taki jaki figuruje w dokumentach rejestrowych pozwanego?

    Podaj prawidłowy kod.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2012-01-04 13:33:22
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-01-04 12:14, Liwiusz pisze:
    > Podaj prawidłowy kod.
    Dzięki. I ostatnia trudność: "sąd właściwy do rozpoznania sprawy w razie
    wniesienia sprzeciwu". Co tu wpisać, gdy sprawa dotyczy roszczeń między
    osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą? To sprawa
    gospodarcza, czyli jest od tego jakiś określony sąd, czy przy każdym
    sądzie jest wydział gospodarczy? Czy może wstawia się tam po prostu sąd
    w miejscu zamieszkania pozwanego, albo powoda?

    Maciek

  • 8. Data: 2012-01-04 13:45:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-01-04 14:33, Maciek pisze:
> [...]
    > sądzie jest wydział gospodarczy? Czy może wstawia się tam po prostu sąd
    > w miejscu zamieszkania pozwanego, albo powoda?

    Pozew przechodzi jak nic nie wybierzesz. I tak z mocy prawa sprawa po
    sprzeciwie trafi do sądu właściwego dla zamieszkania pozwanego.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2012-01-04 14:26:49
    Od: Główny Użytkownik <p...@g...com>

    On 4 Sty, 14:33, Maciek <m...@n...pl> wrote:
> [...]
    > sądzie jest wydział gospodarczy? Czy może wstawia się tam po prostu sąd
    > w miejscu zamieszkania pozwanego, albo powoda?

    jak masz w umowie ze w razie sporu sprawe rozstrzyga sad wlasciwy dla
    Twojego miejsca zamieszkania (pomiedzy przedsiebiorcami mozna) to
    zadzwon do swojego sadu i zapytaj sie pod ktory sad gospodarczy
    podpadasz i ten podaj w pozwie

    P.

  • 10. Data: 2012-01-04 16:27:33
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-01-04 14:45, Liwiusz pisze:
    > Pozew przechodzi jak nic nie wybierzesz. I tak z mocy prawa sprawa po
    > sprzeciwie trafi do sądu właściwego dla zamieszkania pozwanego.
    Dzięki. Wszystko było pięknie, zdefiniowałem dowody, roszczenia,
    wysmarowałem uzasadnienie i co? I wielkie gieeeee. Wywaliło mnie w
    momencie składania pozwu :-> Teraz wszystko mogę wprowadzić od początku,
    dobrze, że przynajmniej uzasadnienie wstawiałem metodą kopiuj-wklej, bo
    byłbym mocno zirytowany, gdybym musiał je pisać od podstaw :-)

    To skoro mam zacząć wszystko od początku, to jeszcze się upewnię, że
    dobrze robię ze skapitalizowanymi odsetkami. Znalazłem przykład na
    stronie e-sądu z poprawnie skapitalizowanymi odsetkami. W przykładzie
    mamy następujące dokumenty:
    1. faktura VAT 1/09 z dnia 23.06.2009 na kwotę 450 PLN, termin zapłaty
    30.06.2009
    2. wpłata 450 PLN w dniu 20.07.2009
    3. Faktura VAT 2/09 z dnia 01.08.2009 na kwotę 300 PLN, termin zapłaty
    08.08.2009
    4. wpłata 200 PLN w dniu 30.08.2009
    5. faktura VAT 3/09 z dnia 03.09.2009 na kwotę 250 PLN, termin zapłaty
    10.09.2009

    I roszczenia:
    1. 3,21 PLN - skapitalizowana kwota odsetek za opóźnienie w zapłacie
    kwoty głównej w wysokości 450 PLN wynikającej z faktury VAT nr 1/09,
    odsetki wyliczone za okres od 01.07.2009 do 20.07.2009 z odsetkami
    ustawowymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty
    2. 100 PLN - należność główna wynikająca z faktury VAT nr 2/09,
    pozostała do zapłaty po uiszczeniu kwoty 200 PLN z odsetkami
    ustawowymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty
    3. 14,89 PLN - skapitalizowana kwota odsetek za opóźnienie w zapłacie
    kwoty głównej w wysokości 100 PLN wynikającej z faktury VAT nr 2/09,
    odsetki wyliczone za okres od 09.08.2009 do dnia 30.09.2010 z odsetkami
    ustawowymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty
    4. 1,57 PLN - skapitalizowana kwota odsetek za opóźnienie w zapłacie
    kwoty 200 PLN wynikającej z faktury VAT nr 2/09, odsetki wyliczone za
    okres od 09.08.2009 do dnia 30.08.2009 z odsetkami ustawowymi od dnia
    wniesienia pozwu do dnia zapłaty
    5. 250 PLN - należność główna wynikająca z faktury VAT nr 3/09
    z odsetkami ustawowymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty
    6. 34,28 PLN - skapitalizowana kwota odsetek za opóźnienie w zapłacie
    kwoty głównej w wysokości 250 PLN wynikającej z faktury VAT nr 3/09,
    odsetki wyliczone za okres od 11.09.2009 do 30.09.2010 z odsetkami
    ustawowymi od dnia wniesienia pozwu do dnia zapłaty

    Z Twojej wypowiedzi zrozumiałem mniej więcej, że skapitalizowane odsetki
    powinny być dodane do kwoty głównej, czyli powyższe roszczenia wyglądały
    by mniej więcej tak:
    I. roszczenie 1
    II. roszczenia 2+3+4
    III. roszczenia 5+6
    Ale coś nie jestem przekonany, czy dobrze zrozumiałem :-)

    U mnie to jest bardziej skomplikowane, bo pierwsza faktura była
    właściwie spłacana na 4 razy, przykładowo:
    1. faktura 1 na 1000 PLN, wpłata 400, 200, 200, 200.
    2. w międzyczasie wystawione 2 inne faktury
    co tworzy u mnie dość długi ciąg roszczeń - odsetki od należności
    głównej 1000 PLN, 600 PLN, 400 PLN, 200 PLN, oraz od całkowicie
    niespłaconych należności z 2 kolejnych faktur. Jak rozumiem, tak ma być? :-)

    Maciek