  • 1. Data: 2006-07-23 07:51:41
    Temat: dyskryminacja ze wzgledu na narodowosc czy nie?
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...syneticon.net>

    Mieszkam od kilku lat w Niemczech, tutaj jestem zameldowany, zarabiam,
    place podatki itd.

    Jako ze wlasnie remontuje mieszkanie, wybralem sie na zakupy do sklepu
    firmy Bauhaus.

    Lista zakupow byla dosc dluga, wiec rachunek wyszedl spory - ponad 700 euro.
    Wyciagnalem karte aby zaplacic, kasjerka poprosila mnie o dowod, wiec
    jej go okazalem (polski - nowy - dowod osobisty).

    Kasjerka najwidoczniej nie byla pewna, wiec zadzwonila do swojego szefa,
    i powiedziala mu, ze ma klienta z rachunkiem ponad 700 euro, ktory
    chce zaplacic karta, i ma polski dowod tozsamosci.
    Jej szef powiedzial, ze musze zaplacic gotowka.

    Poprosilem o rozmowe z szefem, i zapytalem go, dlaczego nie moge
    zaplacic karta, czemu jestem dyskryminowany, czy jestem obywatelem
    drugiej kategorii itd.
    Na kazde pytanie mial jedna odpowiedz - "zadnej dyskusji, musisz placic
    gotowka".

    Czy odmowa przyjecia platnosci karta ze wzgledu na narodowosc klienta
    jest zgodna z prawem?

    --
    Tomasz Chmielewski

  • 2. Data: 2006-07-23 07:57:58
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Tomasz Chmielewski* stuknęła w
    klawisze i oto co powstało:

    > Czy odmowa przyjecia platnosci karta ze wzgledu na narodowosc klienta jest
    > zgodna z prawem?

    Zgaduję, że nie, aczkolwiek o szczegóły powinieneś pytać na jakiejś
    niemieckiej grupie. Chyba że znajdzie się tu znawca prawa niemieckiego.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| JID:o...@j...org ||| http://olgierd.wordpress.com |||

  • 3. Data: 2006-07-23 08:07:47
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...syneticon.net>

    Olgierd wrote:
> [...]
    >
    > Zgaduję, że nie, aczkolwiek o szczegóły powinieneś pytać na jakiejś
    > niemieckiej grupie. Chyba że znajdzie się tu znawca prawa niemieckiego.

    A jak byloby w Polsce, dla cudzoziemca?

    1) Sklep w koncu ma na wejsciu i przy kasach nalepki, ze akceptuje
    platnosci karta - moge domniemywac, ze i moja karta powinna zostac
    przyjeta (jest z niemieckiego banku),

    2) Nie znalazlem nigdzie informacji "powyzej 300 euro, karta placa tylko
    Niemcy" (a "Chinczykom i psom wstep wzbroniony"),

    3) Szef sklepu nie poinformowal mnie o powodach nieprzyjecia karty - nie
    powiedzial "przykro mi, ale my nie wiemy jak wyglada polski dowod,
    prosimy o zaplate gotowka".
    Powiedzial za to w arogancki sposob "zadnej dyskusji, musisz placic
    gotowka".

    --
    Tomasz Chmielewski

  • 4. Data: 2006-07-23 08:20:59
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...syneticon.net> napisał w
    wiadomości news:e9vaok$iin$1@newsreader2.netcologne.de...

    > A jak byloby w Polsce, dla cudzoziemca?

    ale czlowieku o co ci sie rozbiega ;)
    trzeba sie bylo zglosic do jakiegos niemieckiego rzecznika praw konsumentow,
    czy na policji zglosic ten fakt dyskryminacji i zalatwiac to na miejscu a
    nie wylewac zale tutaj :)

  • 5. Data: 2006-07-23 08:38:44
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...syneticon.net>

    Szerszen wrote:
> [...]
    > czy na policji zglosic ten fakt dyskryminacji i zalatwiac to na miejscu a

    Alez nie wylewam swoich zalow.
    Po prostu jestem ciekaw opinii na ten temat.

    Spytalem dokladnie o to samo na niemieckiej grupie dyskusyjnej dot.
    prawa, i sprawe komentuje bardzo duzo osob:

    http://groups.google.com/group/de.soc.recht.misc/bro
    wse_thread/thread/605f90b825afe6ae/af074e6a5b3da49e#
    af074e6a5b3da49e

    No, ale widze ze na pl.soc.prawo bida :)

    --
    Tomasz Chmielewski

  • 6. Data: 2006-07-23 12:24:01
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    http://groups.google.com/group/de.soc.recht.misc/bro
    wse_thread/thread/605f90b825afe6ae/af074e6a5b3da49e#
    af074e6a5b3da49e

    Ja nie znam niemieckiego, więc możesz w skrócie co tam napisali ?

  • 7. Data: 2006-07-23 12:39:13
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

> [...]
    > gotowka".
    >

    > Czy odmowa przyjecia platnosci karta ze wzgledu na narodowosc klienta jest

    reklamuj to w swoim banku

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-07-23 12:51:06
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > powiedzial "przykro mi, ale my nie wiemy jak wyglada polski dowod, prosimy

    Skąd wiesz zatem, że padłeś ofiarą dyskryminacji?
    A wiesz jak się postępuje w Polsce w przypadku wątpliwości co do
    legalności posiadanej karty? Bo ja szczerze mówiąc nie wiem.

  • 9. Data: 2006-07-23 13:13:11
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    s.com...
    > A wiesz jak się postępuje w Polsce w przypadku wątpliwości co do
    > legalności posiadanej karty? Bo ja szczerze mówiąc nie wiem.

    ja wiem - sprzedawca w razie wątpliwości ma obowiązek przeciąć taką karte

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2006-07-23 13:28:24
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *gasper* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > ja wiem - sprzedawca w razie wątpliwości ma obowiązek przeciąć taką
    > karte

    Hmm? To chyba też przesada - nie wiem czy pozwoliłby na to właściciel
    karty, a np. ja jako posiadacz na pewno bardzo bym oponował.
    Natomiast nie zdziwiłaby mnie odmowa transakcji ze względu na
    wątpliwości, tak sobie myślę głośno. Ale to chyba temat na pl.biznes.banki.