  • 11. Data: 2012-04-26 11:17:48
    Temat: Re: deklaracja wekslowa bez weksla
    Od: m <m...@g...com>

    > Problem był taki, że z wekslem wyleciałem z domu cos koło 18, jak
    > banki już były pozamykane. Poczta jeszcze działała, ale "mamy dostęp
    > tylko do swojego internetu a radców prawnych w okręgu już nie ma
    > w pracy".
    > Dla scisłosci (klient mi odpuscił, oddałem dzień pózniej),

    Dla mnie trochę niejasne jest, po co w ogóle klientowi było kasowanie
    weksla na poczcie/w banku? Czy weksel stawał sie mniej ważny od tego?

    p. m.

  • 12. Data: 2012-04-26 11:19:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-04-26 11:17, m pisze:

    > Dla mnie trochę niejasne jest, po co w ogóle klientowi było kasowanie
    > weksla na poczcie/w banku? Czy weksel stawał sie mniej ważny od tego?

    Weksel był ważny, ale wystawienie weksla bez uiszczenia odpowiedniej
    opłaty skarbowej było wykroczeniem, tudzież przestępstwem, już nie
    pamiętam :)

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2012-04-26 11:38:14
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 26.04.2012 11:19, Liwiusz pisze:

    > Weksel był ważny, ale wystawienie weksla bez uiszczenia odpowiedniej
    > opłaty skarbowej było wykroczeniem, tudzież przestępstwem, już nie
    > pamiętam :)

    Jeżeli dobrze mi się wydaje, to kara za to była nieszczególnie dotkliwa,
    zaś wykrywalność przyzerowa. Źle mi się wydaje?

    p. m.

  • 14. Data: 2012-04-26 11:41:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-04-26 11:38, m pisze:

    > Jeżeli dobrze mi się wydaje, to kara za to była nieszczególnie dotkliwa,
    > zaś wykrywalność przyzerowa. Źle mi się wydaje?

    No, więzienia - zdaje się - za to nie było, a co do wykrywalności, to
    też nikt specjalnie tego nie ścigał, nawet jak przy dochodzeniu
    roszczenia w sądzie okazywało się, że jest jakaś niedopłata/brak opłaty,
    to raczej nikt z urzędu do US nie kablował ;)

    --
    Liwiusz

  • 15. Data: 2012-04-26 12:07:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Apr 2012, Liwiusz wrote:

    > Każdy, kto choć trochę liznął weksli, znał rozwiązanie tego tematu :P

    Pomijajac problem taki, że niżej podpisany to może nie "każdy"
    z Twojej definicji, pominałes problem PODSTAWOWY :D

    > Kto miał uiścić opłatę? Wystawca.

    Nie.
    Zobowiazany z weksla.

    Wierzyciel ten weksel miał gdzies, wierzyciel chciał gwarancji
    bankowej "bo my mamy na to procedurę".

    To, że przyjęli weksel, przeszło tylko dlatego, że zeszłym
    tysiacleciu ktos wpisał go na listę "dopuszczalnych srodków"
    (i przypadkiem o tym wiedziałem), ale w żaden sposób nie
    implikowało że musza się zgodzić.
    Próba przymuszenia do kiwnięcia palcem ponad łaskawe
    podpisanie deklaracji skończyłaby się prawie na pewno
    tekstem "panie, załatw pan to poręczenie bankowe i do
    widzenia".

    I wcale nie jest to rzadkie podejscie na hasło "weksel"
    spotykane w firmach :>

    > Jak można zrobić, aby wierzyciel był wystawcą weksla?

    Po 1. - on musi chcieć.
    Czegokolwiek.
    A tu ja byłem zainteresowany w nietworzeniu kolejnego bytu
    bankowego pt. "gwarancja".
    Szczególnie, jak trzeba za to płacić :>

    > Z takiego weksla wystawca dochodzi należności od trasata, bądź sam może
    > "puścić weksel w obieg".

    Tego RÓWNIEŻ nie chciałem, i to bardzo.
    Weksel gwarancyjny, nie na zlecenie i tak dalej.
    Jak się okazało - słusznie, podmiot który się wydzielił w czasie objętym
    gwarancja wekslowa po wszystkim się zmartwił - "nie mamy tego weksla" :>
    (i nie wiemy który z wydzielonych podmiotów go ma)
    Musiałbym sadownie dochodzic unieważnienia weksla, prawda?
    (TEORETYCZNIE, to ten weksel gwarancyjny też nie jest unieważniony,
    ale nie można go "puscic w obieg", przylezc z nim TEORETYCZNIE
    mógłby następca prawny byłego wierzyciela, tyle, że narażałby
    się na oskarżenie o oszustwo lub usiłowanie wyłudzenia
    i o tym wiedziałby, bo na 99,98% jesli ten weksel jeszcze
    istnieje, to ma dopięta kopię ichniej deklaracji wekslowej).

    > Siakieś niepraktyczne te problemy miałeś :)

    W ogóle weksle niepraktyczne sa, w firmach wola zastaw w złocie ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2012-04-26 12:18:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Apr 2012, m wrote:

    > Dla mnie trochę niejasne jest, po co w ogóle klientowi było kasowanie weksla
    > na poczcie/w banku?

    Napisałem: z powodu obowiazujacej przez bodaj kilkadziesiat lat
    opłaty skarbowej.
    Kasowanie "unieważniało" opłatę wekslowa, w przypadku weksla urzędowego
    przypisana do tego papieru, w przypadku weksla na swoim papierku
    przyklejona znaczkami.

    > Czy weksel stawał sie mniej ważny od tego?

    Nie, weksel się od tego nie stawała mniej ważny.

    Po prostu nie unieważniony znak opłaty to było wykroczenie skarbowe,
    tak jakbys zapomniał kilkadziesiat groszy "wbić" na kasę fiskalna.
    Albo (jakbys) sprzedał flaszkę wódki bez banderoli akcyzowej.
    Wódka nie stanie się mniej wódczana, ale za to skarbówka zarobi ;)
    (no, jak wykryje, nie tak z automatu).
    Opłata była naprawdę groszowa (w skali wartosci weksla), bo na to
    był (jest) ograniczenie z umowy m-narodowej podpisanej za Piłsudzkiego
    (nie wolno operacji wekslowej "samoistnie" opodatkować, oczywiscie
    transakcja w której płaci się wekslem jest opodatkowana, ale
    tak samo jakby płaciło się "panstwowym" pieniadzem).
    Nie wiem czy państwo chciało "miec wglad" w liczbę i wartosc
    (zgrubna) operacji obrotu wekslowego, bo innego sensu nie widzę,
    ale taka opłatę przez lata utrzymywało.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2012-04-26 12:46:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Nie.
    > Zobowiazany z weksla.

    Wg ustawy zobowiązanym do uiszczenia opłaty był wystawca.

    > Wierzyciel ten weksel miał gdzies, wierzyciel chciał gwarancji
    > bankowej "bo my mamy na to procedurę".

    To przypadek szczególny jak druga strona nie chce współpracować. Ale -
    jak rozumiem - pytanie o sposób wystawienia weksla z późniejszą
    możliwością uiszczenia opłaty skarbowej niekoniecznie zawierało
    utrudnienie, że "wierzyciel nie chce współpracować".

    > Musiałbym sadownie dochodzic unieważnienia weksla, prawda?

    Jeśli chodzi Ci o umorzenie weksla, to nawet byś nie mógł o to wystąpić,
    bo TOBIE weksel nie zaginął przecież :)

    > W ogóle weksle niepraktyczne sa, w firmach wola zastaw w złocie ;)

    Nie, w gotówce /*/

    * - jest taka usługa jak "gwarancja zapłaty należności handlowych"
    wystawiana przez banki lub zakłady ubezpieczeń. Dosyć częstą metodą
    zabezpieczenia się banku w takim przypadku jest... blokada lokaty :)

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2012-04-26 12:48:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Piłsudzkiego

    Już drugi raz ten sam błąd:)

    --
    Liwiusz

  • 19. Data: 2012-04-26 13:37:43
    Od: m <m...@g...com>

    > Nie, weksel się od tego nie stawała mniej ważny.
    >
    > Po prostu nie unieważniony znak opłaty to było wykroczenie skarbowe,
    > tak jakbys zapomniał kilkadziesiat groszy "wbić" na kasę fiskalna.

    No więc tym bardziej, ciekawi mnie co Tobą powodowało, że latałeś po
    pocztach i bankacch zamiast po prostu wręczyć weksel klientowi?

    Czy twój legalizm? Czy legalizm klienta? Bo przecież nie powiesz mi że
    bałeś się kary za w/w wykroczenie :).

    p. m.

  • 20. Data: 2012-04-26 19:08:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Wg ustawy zobowiązanym do uiszczenia opłaty był wystawca.

    Wiem. Ale objasniam mechanizm :)

    > To przypadek szczególny jak druga strona nie chce współpracować.

    No nie wiem, powiadasz że weksel z okreslona kwota, nie na
    zlecenie, kaucyjny - to "brak współpracy"?
    Na ogół chęc współpracy w kwestii weksla, jak sam zreszta
    pisałes, sprowadza się do chęci uzyskania weksla "kompletnie
    niezupełnego" :]

    > Jeśli chodzi Ci o umorzenie weksla, to nawet byś nie mógł o to wystąpić, bo
    > TOBIE weksel nie zaginął przecież :)

    :)

    > Nie, w gotówce /*/

    Stad smiley :)