  • 1. Data: 2004-02-25 11:28:37
    Temat: deklaracja wekslowa
    Od: "Marzena Tarkowska" <a...@p...onet.pl>

    Witam,
    Podpisuje [a raczej mam wole podpisania] umowe leasingowa.
    Jednym z zabezpieczen jest weksel in blanco ze swego wystawienia.
    Po zapytaniu o deklaracje wekslowa do takiego weksla, leasingodawca
    przedstawil mi jeden z punktow umowy, ktory nazwal deklaracja wekslowa
    wlasnie.
    Cytuje brzmienie tegoz punktu:
    "W zalaczeniu do umowy leasingu nr XXXX leasingobiorca sklada na zadanie
    leasingodawcy do jego dyspozycji, weksel in blanco ze swojego wystawienia,
    ktory leasingodawca ma prawo wypelnic na sume odpowiadajaca wielkosci
    zadluzenia leasingobiorcyw wzgledem leasingodawcy, lacznie z odsetkami oraz
    kosztami z jakiego badz tytulu powstalymi, dotyczacymi umowy leasingowej nr
    XXXX, oraz weksel ten opatrzyc data platnosci wedlug swojego uznania,
    zawiadamiajac leasingobiorce listem poleconym pod wskazane adres. List ten
    powinien byc wyslany co najmniej na 7 dni przed terminem platnosci weksla.
    Weksel bedzie opratrzony klauzula "bez protestu". Miejscem platnosci weksla
    jest siedziba leasingodawcy."

    Dodatkowo w ogolnych warunkach leasingu jest punkt:
    "Na rzadanie leasingodawcy leasingobiorca wystawi weksel in blanco, ktory to
    leasingodawca moze wypelnic w przypadku nieterminowego wnoszenia oplat
    leasingowych lub innego naruszenia niniejszej umowy, zgodnie z trescia
    deklaracji wekslowej".

    Nie jestem prawnikiem.
    Wiec mam pytania i watpliwosci nastepujace:
    - czy w deklaracji wekslowej nie powinien sie znalezc zapis dotyczacy
    warunkow wykorzystania weksla in blanco - w tej chwili, w moim odczuciu,
    daje prawo remitentowi, do wykorzystania weksla nawet w 4 dniu trwania umowy
    leasingowej, pod byle pozorem...
    Gdy zapytalam dla czego w deklaracji nie znalazl sie zapis dotyczacych
    warunkow wypelnienia weksla odpowiedziano mi, ze to okreslaja ogolne warunki
    leasingu, te zas odnosza sie do deklaracji wekslowej w ktorej ani slowa na
    ten temat. Poza tym ogolne warunki nie precyzuja, czy niezaplacenie [lub
    opoznienie np. 1 dzien z przypadku losowego] jednego czynszu to juz daje
    prawo do wypelnienia weksla, czy np. dopiero 3 [co moze wskazywac na zla
    wole leasingobiorcy...]
    - wczytywalam sie w prawo wekslowe i nie znalazlam tam slowa o deklaracji
    wekslowej. Czy sa przepisy, ktore okreslaja elementy deklaracji wekslowej,
    albo np. w jakich przypadkach deklaracja [weksel] jest wazna, a kiedy nie...

    Na jakie elementy jeszcze powinnam zwrocic uwage, by zabezpieczyc rowniez
    wlasne interesy nie tylko leasingodawcy...

    W ramach negocjacji umowy poprosilam o dodanie zpisow w deklaracji wekslowej
    precyzujacych warunki wypisania weksla. Leasingodawca bardzo krecil na te
    prosbe nosem, teraz sie "konsultuje z dyrektorem", drugi dzien sie
    konsultuje i milczy. Czy jesli spotkam sie z odmowa dodania oczywistego wg
    mnie zapisu, to mam prawo zakladac zla wole Leasingodawcy? Czy machnac na to
    reka i podpisac bo byc moze robie wielkie zamieszanie wokol mrowki...

    Bede wdzieczna za pomoc, z gory dziekuje
    pozdrawiam
    marzena tarkowska

  • 2. Data: 2004-02-25 11:46:15
    Temat: Re: deklaracja wekslowa
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Witam!

> [...]
    > albo np. w jakich przypadkach deklaracja [weksel] jest wazna, a kiedy nie...

    W prawie wekslowym wprost o deklaracji wekslowej nic nie ma. Można się o niej
    dowiedzieć w sposób pośredni (np. art. 10 prawa wekslowego: "Jeżeli weksel,
    niezupełny w chwili wystawienia, uzupełniony został niezgodnie z zawartem
    porozumieniem, nie można wobec posiadacza zasłaniać się zarzutem, że nie
    zastosowano się do tego porozumienia, chyba że posiadacz nabył weksel w złej
    wierze albo przy nabyciu dopuścił się rażącego niedbalstwa.")

    Generalnie w wekslu in blanco ważne jest:

    - aby był to rektaweksel, czyli weksel z klauzulą "nie na zlecenie" - aby firma
    leasingowa nie mogła go próbować sprzedać w celu pozbawienia dłużnika zarzutów,

    - aby na wekslu było zaznaczone, że została do niego sporządzona umowa wekslowa,

    - aby na wekslu była wzmianka, że dokument ten nie może być przedmiotem cesji
    ani zastawu,

    - ponadto powinna być już podana data wystawienia (podpisania) weksla,
    oznaczenie remitenta, nazwa waluty, miejsce płatności, miejsce wystawienia,
    oraz wszystkie inne elementy, które w momencie podpisania weksla są już znane.

    Klauzula "bez protestu" jest całkowicie zbędna - w przypadku weksla bez indosów
    (a tym bardziej rektaweksla) nie ma ona żadnego znaczenia, ponieważ w takim
    przypadku protestu z powodu niezapłacenia nie wykonuje się (nie jest on
    konieczny do dochodzenia roszczenia od wystawcy). Tak więc domaganie się jej
    przez leasingodawce może świadczyć o:

    1. nieznajomości prawa wekslowego w tej firme,
    2. planowaniu sprzedania weksla (wtedy klauzula "bp" sprzyja przyszłym nabywcom)

    > Na jakie elementy jeszcze powinnam zwrocic uwage, by zabezpieczyc rowniez
    > wlasne interesy nie tylko leasingodawcy...

    Po zakończeniu umowy weksel powinien powrócić do wystawcy (nie polecam
    komisyjnego niszczenia).

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2004-02-25 11:57:58
    Od: "woy" <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl>

    W artykule news:c1i0t6$6o1$1@news.onet.pl,
    niejaki(a): Marzena Tarkowska z adresu <a...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Czy jesli spotkam
    > sie z odmowa dodania oczywistego wg mnie zapisu, to mam prawo
    > zakladac zla wole Leasingodawcy? Czy machnac na to reka i podpisac bo
    > byc moze robie wielkie zamieszanie wokol mrowki...

    Generalnie uważaj na to, co podpisujesz w związku z wekslem. To bardzo
    niebezpieczne narzędzie, przez to że tylko deklaracja wekslowa wiąze je
    z umową leasingową. Jeśli będzie ona ogólna i bez szczegółowego
    powiązania z umową, to tak jakby jej nie było. A z samego weksla można
    dochodzić kwot bez związku z Twoim faktycznym długiem. Na nic nie machaj
    ręką. Zakładaj złą wolę - tak bezpieczniej dla Ciebie. Doradzam obecność
    prawnika. Prawo wekslowe jest prawem szczególnym i czasem można się
    zdziwić, jakie zapisy są w nim ujęte.

    --
    woy

    z cyklu "Przypowieści z Trollowej Doliny":
    "Nie odzywaj sie do mie bo ci dałem pląka!"

  • 4. Data: 2004-02-25 16:01:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, Marzena Tarkowska wrote:
    [...]
> [...]
    >+ kosztami z jakiego badz tytulu powstalymi, dotyczacymi umowy leasingowej nr
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Hm... znaczy jak się okaże że leasingodawca musi zapłacić 30% karnego
    VATu bo źle zaksięgował fakturę to może to być "koszt dotyczący umowy" ? ;)
    Co Liwiusz i woy napisali to wszystko prawda, a IMHO należy podpisać
    zgodę wyłącznie na spowodowane *przez siebie* koszty.

    >+ Nie jestem prawnikiem.

    Ja też, tak dla porządku :)

    >+ precyzujacych warunki wypisania weksla. Leasingodawca bardzo krecil na te
    >+ prosbe nosem, teraz sie "konsultuje z dyrektorem", drugi dzien sie
    >+ konsultuje i milczy.

    Acha. Albo dotąd wszyscy mu podpisywali co podsunął pod nos "bez
    podskakiwania", albo... coś kombinują. Już ci wyłożyli co należy
    sobie założyć.

    pozdrowienia, Gotfryd