  • 1. Data: 2004-02-25 11:27:27
    Temat: deklaracja wekslowa
    Od: "Marzena Tarkowska" <a...@p...onet.pl>

    Witam,
    Podpisuje [a raczej mam wole podpisania] umowe leasingowa.
    Jednym z zabezpieczen jest weksel in blanco ze swego wystawienia.
    Po zapytaniu o deklaracje wekslowa do takiego weksla, leasingodawca
    przedstawil mi jeden z punktow umowy, ktory nazwal deklaracja wekslowa
    wlasnie.
    Cytuje brzmienie tegoz punktu:
    "W zalaczeniu do umowy leasingu nr XXXX leasingobiorca sklada na zadanie
    leasingodawcy do jego dyspozycji, weksel in blanco ze swojego wystawienia,
    ktory leasingodawca ma prawo wypelnic na sume odpowiadajaca wielkosci
    zadluzenia leasingobiorcyw wzgledem leasingodawcy, lacznie z odsetkami oraz
    kosztami z jakiego badz tytulu powstalymi, dotyczacymi umowy leasingowej nr
    XXXX, oraz weksel ten opatrzyc data platnosci wedlug swojego uznania,
    zawiadamiajac leasingobiorce listem poleconym pod wskazane adres. List ten
    powinien byc wyslany co najmniej na 7 dni przed terminem platnosci weksla.
    Weksel bedzie opratrzony klauzula "bez protestu". Miejscem platnosci weksla
    jest siedziba leasingodawcy."

    Dodatkowo w ogolnych warunkach leasingu jest punkt:
    "Na rzadanie leasingodawcy leasingobiorca wystawi weksel in blanco, ktory to
    leasingodawca moze wypelnic w przypadku nieterminowego wnoszenia oplat
    leasingowych lub innego naruszenia niniejszej umowy, zgodnie z trescia
    deklaracji wekslowej".

    Nie jestem prawnikiem.
    Wiec mam pytania i watpliwosci nastepujace:
    - czy w deklaracji wekslowej nie powinien sie znalezc zapis dotyczacy
    warunkow wykorzystania weksla in blanco - w tej chwili, w moim odczuciu,
    daje prawo remitentowi, do wykorzystania weksla nawet w 4 dniu trwania umowy
    leasingowej, pod byle pozorem...
    Gdy zapytalam dla czego w deklaracji nie znalazl sie zapis dotyczacych
    warunkow wypelnienia weksla odpowiedziano mi, ze to okreslaja ogolne warunki
    leasingu, te zas odnosza sie do deklaracji wekslowej w ktorej ani slowa na
    ten temat. Poza tym ogolne warunki nie precyzuja, czy niezaplacenie [lub
    opoznienie np. 1 dzien z przypadku losowego] jednego czynszu to juz daje
    prawo do wypelnienia weksla, czy np. dopiero 3 [co moze wskazywac na zla
    wole leasingobiorcy...]
    - wczytywalam sie w prawo wekslowe i nie znalazlam tam slowa o deklaracji
    wekslowej. Czy sa przepisy, ktore okreslaja elementy deklaracji wekslowej,
    albo np. w jakich przypadkach deklaracja [weksel] jest wazna, a kiedy nie...

    Na jakie elementy jeszcze powinnam zwrocic uwage, by zabezpieczyc rowniez
    wlasne interesy nie tylko leasingodawcy...

    W ramach negocjacji umowy poprosilam o dodanie zpisow w deklaracji wekslowej
    precyzujacych warunki wypisania weksla. Leasingodawca bardzo krecil na te
    prosbe nosem, teraz sie "konsultuje z dyrektorem", drugi dzien sie
    konsultuje i milczy. Czy jesli spotkam sie z odmowa dodania oczywistego wg
    mnie zapisu, to mam prawo zakladac zla wole Leasingodawcy? Czy machnac na to
    reka i podpisac bo byc moze robie wielkie zamieszanie wokol mrowki...

    Bede wdzieczna za pomoc, z gory dziekuje
    pozdrawiam
    marzena tarkowska

  • 2. Data: 2004-02-25 12:29:28
    Temat: Re: deklaracja wekslowa
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Marzena Tarkowska napisał:
    [..]

    Umowa wekslowa to nic nie znaczący świstek.
    Jeżeli podpiszesz weksel in blanco to mogą go wypełnić
    do dowolnej kwoty.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 3. Data: 2004-02-25 12:33:48
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    > Użytkownik Marzena Tarkowska napisał:
    > [..]
    >
    > Umowa wekslowa to nic nie znaczący świstek.
    > Jeżeli podpiszesz weksel in blanco to mogą go wypełnić
    > do dowolnej kwoty.

    hmmm... jakies podstawy prawne takowego twierdzenia?

    ____________
    RF

  • 4. Data: 2004-02-25 12:34:02
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Falkenstein napisał:
    > hmmm... jakies podstawy prawne takowego twierdzenia?

    Doświadczenie z sądów :)

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.hipnoza.info

  • 5. Data: 2004-02-25 12:41:08
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Falkenstein napisał:
    > ciekawe...

    Raczej tragiczne dla tych, którzy podpisali weksle in blanco i łudzili
    się, że umowa/deklaracja wekslowa ma jakąkolwiek moc prawną i ograniczy
    kwotę jego wypełnienia. :(

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 6. Data: 2004-02-25 12:41:29
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    > Doświadczenie z sądów :)

    ciekawe...

  • 7. Data: 2004-02-25 12:47:10
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Raczej tragiczne dla tych, którzy podpisali weksle in blanco i łudzili
    > się, że umowa/deklaracja wekslowa ma jakąkolwiek moc prawną i ograniczy
    > kwotę jego wypełnienia. :(

    A możesz podać konkretne przykłady? Dlaczego sąd odrzucał zarzuty?

    Liwiusz

  • 8. Data: 2004-02-25 12:48:17
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    > Doświadczenie z sądów :)

    A jak sformułowany był zarzut niezgodności z deklaracją?

    _________
    RF

  • 9. Data: 2004-02-25 12:53:19
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Falkenstein napisał:
    > A jak sformułowany był zarzut niezgodności z deklaracją?

    Sądu nie interesowała żadna deklaracja.
    Zauważ, że mając weksel in blanco na zlecenie mogę go sprzedać
    trzeciemu podmiotowi i żadna umowa go nie wiąże :)

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 10. Data: 2004-02-25 13:12:02
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > A możesz podać konkretne przykłady? Dlaczego sąd odrzucał zarzuty?

    Bo mogły nie zostać opłacone, gdy się okazało, że trzeba zapłacić wpis
    uzupełniający od np. 100000 zł.

    Pozdrawiam,
    Washko