  • 1. Data: 2004-02-25 11:05:43
    Temat: Zaświadczenie o ciąży
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...pl.pl>

    Witam

    Niektore ZOZ-y pobieraja oplaty za wydanie zaswiadczenia stwierdzajacego
    ciaze (celem przedlozenia pracodawcy), a inne nie. Wg mojego rozeznania
    tych drugich jest znacznie wiecej.
    Jedni podpieraja sie art. 47 Ustawy o powszechnym ubezpieczeniu
    w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. 45 poz. 391 z dnia 17 marca
    2003r.), ktory mowi ze:

    Art. 47
    Ubezpieczeni mają, na zasadach określonych w ustawie, prawo do świadczeń
    zdrowotnych mających na celu zachowanie zdrowia, zapobieganie chorobom
    i urazom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie oraz zapobieganie
    niepełnosprawności i jej ograniczanie, z wyłączeniem:
    2) orzeczeń o zdolności do prowadzenia pojazdów mechanicznych oraz innych
    orzeczeń i zaświadczeń lekarskich wydawanych na życzenie ubezpieczonego,
    jeżeli nie są one związane z dalszym leczeniem, rehabilitacją, niezdolnością
    do
    pracy określoną w przepisach o ubezpieczeniu społecznym i ubezpieczeniu
    społecznym rolników, kontynuowaniem nauki, w tym w placówkach, o których
    mowa w art. 9 ust. 1 pkt 16 i 17, uczestnictwem dzieci, uczniów, słuchaczy
    zakładów kształcenia nauczycieli i studentów w zajęciach sportowych i w
    zorganizowanym wypoczynku, a także jeżeli nie są wydawane dla celów
    pomocy społecznej lub uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego;

    Drudzy natomiast art. 197 ust. 2 tej samej ustawy:

    Świadczenia zdrowotne:
    1) związane z ciążą, porodem i połogiem,
    2) dzieciom do ukończenia 18 roku życia
    są udzielane bezpłatnie niezależnie od uprawnień z tytułu ubezpieczenia
    zdrowotnego.

    Przyznam szczerze, ze nie wiem jak to ugryzc. Czy mozna naliczac takie
    oplaty
    czy tez nie? Macie jakies pomysly?

    (mrk)

  • 2. Data: 2004-02-25 11:48:09
    Temat: Re: Zaświadczenie o ciąży
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin R. Kiepas" <m...@i...pl.pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem wydanie zaświadczenia nie jest świadczeniem zdrowotnym.
    Świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu,
    przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z
    procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich
    wykonywania, w szczególności związane z:
    badaniem i poradą lekarską, leczeniem, badaniem i terapią psychologiczną,
    rehabilitacją leczniczą, opieką nad kobietą ciężarną i jej płodem,
    porodem, połogiem oraz nad noworodkiem, opieką nad zdrowym dzieckiem,
    badaniem diagnostycznym, w tym z analityką medyczną, pielęgnacją chorych,
    pielęgnacją niepełnosprawnych i opieką nad nimi, opieką
    paliatywno-hospicyjną, orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia,
    zapobieganiem powstawaniu urazów i chorób poprzez działania profilaktyczne
    oraz szczepienia ochronne, czynnościami technicznymi z zakresu protetyki i
    ortodoncji i czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne
    i środki pomocnicze. (art. 3 Ust. z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach
    opieki zdrowotnej.

    Pośród w/w świadczeń wystawiania zaświadczeń nie wymieniono, a tylko te
    świadczenia są darmowe dla osób w ciąży.A zatem rację mają te ZOZ, które
    opłatę pobierają. Z tym, że mogą to robić za darmo z własnej woli, więc i
    te pozostałe też nie popełniają błędu.

  • 3. Data: 2004-02-25 15:12:03
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...pl.pl>

    Witam

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    > Moim zdaniem wydanie zaświadczenia nie jest świadczeniem zdrowotnym.
    > Świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu,
    > przywracaniu i poprawie zdrowia...
    [ciach]

    No, wlasnie czy wydawanie takiego zaswiadczenia nie obejmuje "opieka nad

  • 4. Data: 2004-02-25 21:59:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Witam

    > [ciach]
    >
    > No, wlasnie czy wydawanie takiego zaswiadczenia nie obejmuje "opieka nad
    > kobietą ciężarną i jej płodem, porodem, połogiem oraz nad noworodkiem"?

    Opiekę obejmuje, ale wydanie zaświadczenia nie jest świadczeniem
    zdrowotnym, a zatem tego przepisu tutaj nie zastosujesz. To jest tak, że
    mamy świadczenia zdrowotne i różne inne czynności. Niektóre świadczenia
    zdrowotne są płatne, a niektóre refundowane przez NFZ. W wypadku ciąży
    wszystkie świadczenia zdrowotne są refundowane. Ale wystawienie
    zaświadczenia nie jest świadczeniem zdrowotnym, a zatem niekoniecznie musi
    być refundowane.

  • 5. Data: 2004-02-26 19:43:58
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...pl.pl>

    Witam

> [...]

    > mamy świadczenia zdrowotne i różne inne czynności. Niektóre świadczenia
    > zdrowotne są płatne, a niektóre refundowane przez NFZ.

    Chyba ta rozbieznosc w interpretacji przez niektore ZOZ-y ma korzenie
    jeszcze w starej ustawie. am co prawda tez byl artykul w brzmieniu
    identycznym do art. 47, ale jednoczesnie jako swiadczenie zdrowotne
    wymienia sie orzekanie o stanie zdrowia pacjenta. Wiec moze stad to
    sie wzielo?

    > W wypadku ciąży
    > wszystkie świadczenia zdrowotne są refundowane. Ale wystawienie
    > zaświadczenia nie jest świadczeniem zdrowotnym, a zatem niekoniecznie
    > musi być refundowane.

    Nie dokonca tak jest. Np. w niektorych ZOZ-ach przyszly ojciec musi
    placic za badanie krwi, ktore jest potrzebne do stwierdzenia badz
    wykluczenia konfliktu serologicznego. A przeciez to badanie powinno byc
    bezplatne zgodnie z art. 197

    (mrk)

  • 6. Data: 2004-02-26 21:55:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > identycznym do art. 47, ale jednoczesnie jako swiadczenie zdrowotne
    > wymienia sie orzekanie o stanie zdrowia pacjenta. Wiec moze stad to

    Może masz rację, ale mamy już nową ustawę.

> [...]
    > placic za badanie krwi, ktore jest potrzebne do stwierdzenia badz
    > wykluczenia konfliktu serologicznego. A przeciez to badanie powinno byc

    też mi się tak zdaje.