  • 1. Data: 2003-09-16 13:54:11
    Temat: czy to jest paserstwo ? jaka za to kara ?
    Od: "Pawel K" <p...@g...pl>

    witam

    tak mnie zastanawia jedna rzecz
    jakis czas temu koles wychodzil z komisu gdzie zakupil kino domowe. tuz po
    wyjsciu zaczepili go panowie policjanci, azeby sprawdzic numery czy aby nie
    jest kradzione. przy okazji sprawdzili discmana i telefon
    ostatnio tez do kolesia stojacego sobie w parku podeszli i sprawdzili mu
    telefon

    moje pytanie brzmi: jesli by sie okazalo ze ow telefon lub cokolwiek innego
    jest kradzione a osoba ktora posiadala go nie wiedziala o tym to czy osoba
    to ponosi jakies konsekwencje ?

    wiem ze kiedys chyba tak nie bylo, ale czasy sie zmieniaja i prawo rowniez

    bede wdzieczny jesli ktos mi wytlumaczy jak z tym jest naprawde

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-09-16 16:54:11
    Temat: Re: czy to jest paserstwo ? jaka za to kara ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Sep 2003, Pawel K wrote:
    [...]
> [...]
    >+ jest kradzione a osoba ktora posiadala go nie wiedziala o tym to czy osoba

    Jak umie "z łatwością" wykazać (kupując z komisu ma dowód zakupu,
    później niech się komis martwi) że "nabył w dobrej wierze" to
    nie sądzę.
    Natomiast to że *przedmiot* przestępstwa zostanie mu zabrany
    i zwrócony właścicielowi jest chyba zrozumiałe ?
    No i wsteczenie idzie łańcuszek: "koleś" bierze "papier"
    z policji i idzie do komisu odzyskać co zapłacił, komis
    patrzy od kogo kupił i idzie...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-09-16 17:33:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    To zależy od okoliczności nabycia telefonu. Jeśli od chwili utraty nie
    minęło dwa lata, to w zasadzie na pewno telefon trafi do prawowitego
    właściciela. Powyżej tego okresu, to jest uzależnione od tego, jak go długo
    masz i czy nabyłeś go w dobrej wierze. jeśli telefon nabyłeś w jakimś
    komisie lub sklepie, to taką dobrą wiarę można domniemywać. Na podobnej
    zasadzie oceniać się będzie ewentualną Twoją winę w odniesieniu do paserki.
    Jeśli kupiłeś w okolicznościach wysoce podejrzanych to powinieneś się
    domyślać że pochodzi on z przestępstwa oczywiście zarzut umyślnej paserki.
    Oczywiście podobnie, jeśli wiedziałeś, że jest kradziony. Jeśli okoliczności
    zakupu są dwuznaczne, to ewentualnie mamy do czynienia z nieumyślną paserką.
    A jeśli kupiłeś telefon w okolicznościach świadczących o tym, że powinien on
    być legalny, to zarzutu paserki nie będzie. Tak więc ja bym jednak w dobrze
    pojętym własnym interesie przechowywał dowód zakupu telefonu.

  • 4. Data: 2003-09-17 06:57:49
    Od: "Pawel K" <p...@g...pl>

> [...]
    > Jeśli kupiłeś w okolicznościach wysoce podejrzanych to powinieneś się
    > domyślać że pochodzi on z przestępstwa oczywiście zarzut umyślnej paserki.

    ok, a co bedzie w sytuacji jesli kupie cos np na jakims straganie na rynku ?
    tam przeciez nie daja zadnych swistkow, ani potwierdzen kupna

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2003-09-17 18:20:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | ok, a co bedzie w sytuacji jesli kupie cos np na jakims straganie na rynku
    ?
    | tam przeciez nie daja zadnych swistkow, ani potwierdzen kupna

    Nieumyślna paserka - moim zdaniem.

  • 6. Data: 2003-09-17 21:06:49
    Od: t...@w...pdi.net

    Pawel K <p...@g...pl> wrote:

    > ok, a co bedzie w sytuacji jesli kupie cos np na jakims straganie na rynku ?
    > tam przeciez nie daja zadnych swistkow, ani potwierdzen kupna

    Przeciez jak kupiles tanio drogi telefon to na bank kradziony. Kto uwierzy,
    ze sprzedajacy jest glupkiem - to malo prawdopodobne. Poza tym jesli
    pokazesz palcem straganiarza to pewnie sie wybronisz a policja wezmie za d*
    straganiarza. Ale jesli kupujesz cos bez jakichkolwiek papierow...to szanse
    chyba na wybronienie sie sa male.

    > pozdrawiam

    Z powazaniem
    Tomasz Leszczynski
    (...)

  • 7. Data: 2003-09-18 05:03:59
    Od: "Pawel K" <p...@g...pl>

    Użytkownik <t...@w...pdi.net> napisał w wiadomości
> [...]
    d*
    > straganiarza. Ale jesli kupujesz cos bez jakichkolwiek papierow...to

    wlasnie tez tak myslalem
    btw, ten przepis, ze i kupujacy jest po czesci winny to jest juz od dawna
    czy od niedawna ? bo wydaje mi sie ze kiedys konfiskowali tylko sprzet i
    bylo po sprawie

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2003-09-18 17:53:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Paserstwo było już karany przed wojną. Kodeks karny bodajże z 1934 roku -
    nie pamiętam.