  • 1. Data: 2004-06-14 09:43:37
    Temat: czy jestesmy w stanie wojny?
    Od: "adamcios" <a...@g...pl>

    czy ktos moze odpowiedziec laikowi odnosnie tego czy jestesmy oficjalnie w
    stanie wojny? Jesli tak to czy w panstwie konstytucyjnie demokratycznym nie
    powinno być przeprowadzone jakies referendum o tym czy Polacy chca
    przystąpic do wojny? Bo w sumie kupaaaaaaa kasy idze na to....

    Tak tylko chciałem spytac :)))

  • 2. Data: 2004-06-14 10:03:03
    Temat: Re: czy jestesmy w stanie wojny?
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "adamcios" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    > czy ktos moze odpowiedziec laikowi odnosnie tego czy jestesmy oficjalnie w
    > stanie wojny?

    Z kim?? Może coś przegapiłem łowiąc rybki? ;))

    Pzdr
    Leszek

  • 3. Data: 2004-06-14 10:45:34
    Od: "adamcios" <a...@g...pl>

    mi sie wydaje ze z Irakiem. czyzby ta akcja zbrojna była prowadzona pod
    bandera onz? Jak powiedzialem laik jestem ale co nasi robia w iraku? opalają
    się?

  • 4. Data: 2004-06-14 11:32:35
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

> [...]
    > powinno być przeprowadzone jakies referendum o tym czy Polacy chca
    > przystąpic do wojny? Bo w sumie kupaaaaaaa kasy idze na to....

    Oficjalnie nie jesteśmy, gdyż brak odpowiednich uchwały Sejmu. Ale według
    prawa międzynarodowego to chyba jesteśmy. W końcu wysłaliśmy wojsko do
    innego kraju bez jego zgody.

    --
    JOHNSON :)

  • 5. Data: 2004-06-14 11:39:10
    Temat: Odp: czy jestesmy w stanie wojny?
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    mi sie wydaje ze z Irakiem.

    mi się wydaje, że Iraku politycznie i prawnie nie ma. Stare saddamowskie
    państwo zostało zlikwidowane, nowe nie powstało.
    Władzę w tym regionie sprawuje USArmy

    co nasi robia w iraku?

    stabilizują Irak :) wojny nie ma, bo do wojny trzeba strony przeciwnej.

    Natomiast co do udziału naszych wojsk w akcji zbrojnej w kwietniu zeszłego
    roku ( kiedy jeszcze Irak istniał jako państwo ):
    w prawie polskim nie jest przewidziany sposób wypowiadania wojny. W praktyce
    decyzje podjął Prezydent i Rząd, i pewnie był to właściwy tryb postępowania.
    Wojny formalnie jednak nie wypowiedziano z powodów ideologicznych, więc
    udział polskich wojsk - skromny, bo chyba GROM tylko wtedy działał - był
    nielegalny.

  • 6. Data: 2004-06-14 16:49:28
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 14 Jun 2004 11:43:37 +0200, adamcios naskrobał(a):

> [...]
    > powinno być przeprowadzone jakies referendum o tym czy Polacy chca
    > przystąpic do wojny? Bo w sumie kupaaaaaaa kasy idze na to....

    Z tego co mi wiadomo to co najwyzej jest incydent zbrojny. Bo ani my nie
    wypowiedzieliśmy wojny irakowi ani on nam - tak wiec wojny nie ma.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 7. Data: 2004-06-14 17:42:03
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Sebol wrote:
    > Z tego co mi wiadomo to co najwyzej jest incydent zbrojny. Bo ani my nie
    > wypowiedzieliśmy wojny irakowi ani on nam - tak wiec wojny nie ma.

    Z punktu widzenia prawa międzynarodowego wypowiedzenie wojny nie jest
    chyba konieczne.

    KG

  • 8. Data: 2004-06-14 18:05:02
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 14 Jun 2004 19:42:03 +0200, kam naskrobał(a):

    > Z punktu widzenia prawa międzynarodowego wypowiedzenie wojny nie jest
    > chyba konieczne.

    jeżeli nie ma no to można sie spierać do śmierci a jak jest no to sprawa
    prosta.

  • 9. Data: 2004-06-14 20:52:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@g...pl.nospam> napisał w wiadomości

    > Oficjalnie nie jesteśmy, gdyż brak odpowiednich uchwały Sejmu. Ale
    według
    > prawa międzynarodowego to chyba jesteśmy. W końcu wysłaliśmy wojsko do
    > innego kraju bez jego zgody.

    Osobiście popieram Twoje zdanie. Konwencje prawa wojennego określają
    jednoznacznie, że jesteśmy w stanie wojny z Irakiem. Tylko nasz rząd bojąc
    się, że jednak w parlamencie mogli by nie otrzymać wymagającej większości
    głosów jakoś dziwnie próbuje nas przekonać, że my coś tam stabilizujemy.

    W stanie wojny znaleźliśmy się de facto w chwili, gdy nasi dzielni
    komandosi zaatakowali platformy wiertnicze Iraku. To, że później podobno
    za przyzwoleniem ONZ coś tam stabilizujemy, nie ma większego znaczenia.
    Równie dobrze Niemcy podczas II WS mogli twierdzić, że nie byli w stanie
    wojny z Polską, a jedynie przez 5 lat ją stabilizowali. W sumie państwa
    Polskiego też nie było.

  • 10. Data: 2004-06-14 21:05:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości

    Sprawę normuje m.in. "Konwencja o określeniu napaści" podpisana w Londynie
    w 1933 roku. Zgodnie z jej treścią "w danym zatargu międzynarodowym i z
    zastrzeżeniem umów obowiązujących w stosunkach pomiędzy stronami w sporze
    będącymi, będzie uznane za napastnika to państwo, które pierwsze popełni
    jeden z następujących czynów:
    1) Wypowiedzenie wojny innemu państwu;
    2) Najazd przy pomocy swych sił zbrojnych na terytorium innego państwa,
    nawet bez wypowiedzenia wojny;
    3) Zaatakowanie przy pomocy swych sił lądowych, morskich lub powietrznych,
    terytorium, okrętów lub samolotów innego państwa, nawet bez wypowiedzenia
    wojny;
    4) Blokada morska wybrzeża lub portów innego państwa;
    5) Poparcie użyczone bandom zbrojnym, które, zorganizowawszy się na jego
    terytorium, dokonają najazdu na terytorium innego państwa, jak również
    odmowa, pomimo żądania państwa najechanego, poczynienia na swem własnem
    terytorium, wszystkich, będących w jego mocy zarządzeń, w celu pozbawienia
    powyższych band wszelkiej pomocy lub opieki." Konwencja ta została przez
    Polskę przyjęta i ratyfikowana w tym samym roku. jest obowiązującym w
    Polsce prawem i została opublikowana w Dz.U. 93/33 poz. 712.

    Chciał bym tylko zauważyć, że zgodnie z tą konwencją Polska wszczęła (nie
    sama) wojnę napastniczą. Staliśmy się napastnikami w chwili ataku na tę
    nieszczęsną platformę wiertniczą na morzu, która zgodnie z prawem stanowi
    terytorium Iraku (jak statek).

    Na marginesie wszczęcie wojny napastniczej jest czynem zabronionym
    kodeksem karnym - art. 117 kk. Biorąc pod uwagę, że premier był uprzejmy
    podjąć decyzję cokolwiek niezgodnie z Konstytucją (wymagana zgoda Sejmu
    lub wyjątkowo Prezydenta) to sprawa zaczyna być dla niego gardłowa.
    Podejrzewam, ze stąd uparte trzymanie się wersji o stabilizacyjnym
    charakterze tej misji i przemilczanie faktu, że teraz, to może my i
    stabilizujemy, ale głownie to, co destabilizowaliśmy uprzednio.