  • 1. Data: 2004-06-14 10:31:31
    Temat: Klauzula wykonalności a bieg przedawnienia
    Od: "Dariusz" <m...@w...pl>

    Czy wniosek o nadanie klauzuli wykonalności SĄDOWEMU tytułowi egzekucyjnemu
    przerywa bieg przedawnienia ?

    Chciałbym poznać Wasze opinie na ten temat bo wbrew pozorom odpowiedź nie
    jest oczywista.

    Interesują mnie argumenty za i przeciw.

    Pozdrawiam
    Simon

  • 2. Data: 2004-06-14 11:29:39
    Temat: Re: Klauzula wykonalności a bieg przedawnienia
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

    Użytkownik "Dariusz" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przerywa bieg przedawnienia ?
    >
    > Chciałbym poznać Wasze opinie na ten temat bo wbrew pozorom odpowiedź nie

    Popatrz, według mnie nadal aktualne:

    1973.02.22 wyrok SN III PRN 111/72 OSNC 1974/1/12

    przegląd orzeczn.: Szpunar A. Wanatowska W. NP 1975/2/264

    przegląd orzeczn.: Wengerek E. NP 1975/6/866

    przegląd orzeczn.: Siedlecki W. PiP 1975/4/105

    Wniosek o nadanie tytułowi egzekucyjnemu klauzuli wykonalności nie przerywa
    biegu przedawnienia.

    Przewodniczący: sędzia W. Formański. Sędziowie: M. Piekarski (sprawozdawca),
    K. Zieliński.

    Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu sprawy z powództwa Ryszarda S. przeciwko
    Stoczni w G. o umorzenie egzekucji na skutek rewizji nadzwyczajnej
    Prokuratora Generalnego PRL od wyroku Sądu Wojewódzkiego we Wrocławiu z dnia
    11 maja 1972 r.

    uchylił zaskarżony wyrok i oddalił rewizję pozwanej Stoczni od wyroku Sądu
    Powiatowego w Lubinie z dnia 3 lutego 1972 r.

    Powód Ryszard S. wniósł w dniu 13 sierpnia 1971 r. przeciwko Stoczni w G.
    pozew o umorzenie egzekucji, wszczętej przez Komornika Sądu Powiatowego w
    Lubinie wezwaniem z dnia 9 sierpnia 1971 r., skierowanym do Zakładów
    Górniczych "L.", do ściągnięcia z wynagrodzenia powoda na rzecz pozwanej
    Stoczni kwoty 6.986,60 zł.

    W uzasadnieniu żądania powód wskazał, że wyrok zaoczny Sądu Powiatowego w
    Gdańsku w sprawie sygn. C 1928/58, zasądzający egzekwowane należności,
    zapadł w dniu 26 czerwca 1958 r., a egzekucja została wszczęta dopiero w
    dniu 29 maja 1969 r. przez Komornika Sądu Powiatowego w Jaworze.

    Pozwana Stocznia zarzuciła, że wyrokowi z dnia 26 czerwca 1958 r. klauzula
    wykonalności została nadana w dniu 30 listopada 1967 r. i czynność ta
    przerwała przedawnienie z mocy art. 125 § 1 k.c.

    Sąd Powiatowy w Lubinie wyrokiem z dnia 3 lutego 1972 r. pozbawił wymieniony
    tytuł wykonawczy klauzuli wykonalności i przyznał na rzecz powoda 805 zł
    tytułem zwrotu kosztów procesu. Sąd Powiatowy ustalił, że wspomnianym
    wyrokiem zaocznym zasądzono od Ryszarda S. na rzecz Stoczni w G. kwotę 3.400
    zł z 8% od dnia 30 maja 1958 r. oraz 248 zł tytułem zwrotu kosztów procesu.
    Wyrok doręczono dłużnikowi w dniu 29 lipca 1958 r. W dniu 14 listopada 1967
    r. Stocznia wystąpiła o nadanie klauzuli wykonalności, którą wydano w dniu
    30 listopada 1967 r. Stocznia zaś złożyła wniosek egzekucyjny u Komornika
    Sądu Powiatowego w Jaworze dopiero w dniu 12 grudnia 1969 r., chociaż mogła
    już w dniu 5 sierpnia 1958 r. wystąpić o nadanie klauzuli wykonalności
    wyrokowi zaocznemu. Z tych przyczyn Sąd Powiatowy wyraził pogląd, że
    wierzytelność Stoczni uległa z dniem 5 sierpnia 1968 r. przedawnieniu z mocy
    art. 125 § 1 k.c.

    Na skutek rewizji pozwanej Stoczni Sąd Wojewódzki we Wrocławiu wyrokiem z
    dnia 11 maja 1972 r. zmienił wyrok Sądu Powiatowego i powództwo oddalił, nie
    obciążając powoda kosztami. Sąd Wojewódzki, powołując się na art. 123 § 1
    k.c., uznał, że zgłoszenie wniosku o nadanie klauzuli wykonalności zmierzało
    do zaspokojenia roszczenia i przerwało bieg przedawnienia.

    Dnia 9 grudnia 1972 r. Prokurator Generalny PRL złożył w Sądzie Najwyższym
    rewizję nadzwyczajną, w której stwierdził, że wyżej wskazany wyrok Sądu
    Wojewódzkiego rażąco narusza art. 125 § 1 k.c. i podlega uchyleniu.

    Sąd Najwyższy zważył, co następuje:

    Wniosek o nadanie tytułowi egzekucyjnemu klauzuli wykonalności nie przerywa
    biegu przedawnienia. Dziesięcioletni bowiem okres przedawnienia liczyć
    należy od uprawomocnienia się wyroku, a nie od daty nadania wyrokowi
    klauzuli wykonalności. Tytuł zaś wykonawczy tylko uprawnia do egzekucji, ale
    do jej prowadzenia potrzebny jest wniosek wierzyciela o wszczęcie egzekucji.

    Pod rządem art. 279 pkt 2 kodeksu zobowiązań złożenie wniosku o nadanie
    wyrokowi klauzuli wykonalności przerywało - z mocy wyraźnego brzmienia
    wymienionego przepisu - bieg przedawnienia. Przepis ten pochodził z okresu
    międzywojennego, w którym obowiązywały znacznie dłuższe terminy
    przedawnienia, dostosowane do odmiennych stosunków ekonomiczno-społecznych.
    Wymieniony przepis utracił moc obowiązującą z chwilą wejścia w życie
    przepisów ogólnych prawa cywilnego, a zawarta w nim dyspozycja stała się
    nieaktualna także pod rządem art. 123 kodeksu cywilnego, który stanowi, że
    bieg przedawnienia przerywa każda czynność przed sądem lub innym organem
    powołanym do rozstrzygania sporów, przedsięwzięta bezpośrednio w celu
    dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia.

    W niniejszej sprawie, ze względu na egzekwowanie kwot już zasądzonych, może
    chodzić jedynie o zaspokojenie roszczenia stwierdzonego wyrokiem.

    Wniosek o nadanie klauzuli wykonalności wyrokowi jest wprawdzie konieczny do
    wszczęcia egzekucji, nie zmierza jednak bezpośrednio do zaspokojenia
    roszczenia. Wniosek rozpoznawany jest na posiedzeniu niejawnym, bez udziału
    stron. Nadając zaś klauzulę wykonalności, sąd stwierdza jedynie
    deklaratywnie, że tytuł egzekucyjny stanowi podstawę do egzekucji.
    Wierzyciel jednak może zaniechać egzekwowania należności stwierdzonej takim
    tytułem, rezygnując - przejściowo albo trwale - z podjęcia kroków
    niezbędnych do jej zaspokojenia. Z mocy zaś art. 125 k.c. należność
    stwierdzona prawomocnym wyrokiem przedawnia się z upływem lat dziesięciu,
    chociażby termin przedawnienia tego rodzaju roszczeń był krótszy. Przepis
    ten nie określa odmiennie początkowego terminu biegu przedawnienia, które
    rozpoczyna się zatem od daty uprawomocnienia się wyroku. Gdyby bowiem termin
    ten biegł od daty nadania klauzuli wykonalności albo od daty złożenia
    wniosku o nadanie klauzuli wykonalności, redakcja przepisu byłaby
    niewątpliwie inna.

    Przedawnienie roszczeń służy pewności obrotu. Nierealizowanie uprawnień
    wierzyciela przez okres ponad jedenastu lat od chwili uprawomocnienia się
    wyroku może usprawiedliwiać przekonanie, że dług już nie istnieje, i
    zwalniać od troski o jego zaspokojenie.

    W niniejszej sprawie chodzi o egzekucję należności powstałej przed
    kilkunastu laty i stanowiącej - ze względu na narosłe odsetki - wyjątkowo
    uciążliwe obciążenie budżetu pracownika. Zaskarżony wyrok więc narusza
    interes Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej związany z ochroną prawną zarobków
    pracowniczych, co przemawia za uwzględnieniem rewizji nadzwyczajnej mimo
    wniesienia jej po upływie sześciu miesięcy od uprawomocnienia się
    zaskarżonego wyroku (art. 417, 421 § 2 i art. 422 § 1 k.p.c.). Z tych
    przyczyn Sąd Najwyższy uchylił zaskarżony wyrok i oddalił rewizję pozwanej
    Stoczni od wyroku Sądu Powiatowego w Lubinie z dnia 3 lutego 1972 r., gdyż
    wyrok ten odpowiada prawu (art. 387 i 422 § 1 k.p.c.). Zarzuty zaś pozwanej
    Stoczni, podniesione w odpowiedzi na rewizję nadzwyczajną, co do braku
    podstaw do zastosowania art. 5 k.c. na rzecz powoda - są bezprzedmiotowe.
    Ani bowiem Sąd Powiatowy, ani Prokurator Generalny PRL w rewizji
    nadzwyczajnej nie powołali się na wymieniony przepis. Wyrok zaś Sądu
    Powiatowego znajduje uzasadnienie w art. 840 § 1 pkt 2 k.p.c. bez potrzeby
    opierania go na klauzuli generalnej wyrażonej w art. 5 k.c.

  • 3. Data: 2004-06-14 13:25:58
    Od: t...@p...onet.pl

    > Chciałbym poznać Wasze opinie na ten temat bo wbrew pozorom odpowiedź nie
    > jest oczywista.

    niestety jest oczywista

    Wniosek o nadanie tytułowi egzekucyjnemu klauzuli wykonalności nie przerywa
    biegu przedawnienia, ponieważ tytuł wykonawczy tylko uprawnia do egzekucji
    (...)

    Komentarz do KC LexisNexis wyd 5, 2003

    pozdr
    Traaq