  • 11. Data: 2004-06-15 08:31:34
    Temat: Re: czy jestesmy w stanie wojny?
    Od: "adamcios" <a...@g...pl>

    własnie o to mi chodzilo. teraz tylko chciałbym wiedziec czy miał prawo nasz
    ukofany premier tak postąpić. Poza tym ja sie z tym stanowczo nie zgadzam
    aby tak ogromne fundusze szły na "stabilizację" Iraku.... niech ida na
    stabilizację polskiej gospodarki np..... (to tylko taka moja mała opinia).

    I teraz czy i kto może zakwestionowac tą decyzje...?

  • 12. Data: 2004-06-15 08:34:32
    Temat: Odp: czy jestesmy w stanie wojny?
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    Ale czy w naszej Konstytucji naprawdę jest coś o wypowiadaniu wojny? Dawno
    jej nie czytałem, ale nie pamiętam, by była wzmianka o tym.

    brett

  • 13. Data: 2004-06-15 08:37:13
    Od: "adamcios" <a...@g...pl>

    chciałbym zauwazyc ze kazdy zołnierz w słuzbie czynnej jak i ci którzy juz
    odeszli do rezerwy są zobowiązani do stawienia sie na wezwanie ..... z tego
    co słyszalem to juz biorą nie tylko ochotników do tej stabilizacji.

    Dokad to nas zaprowadzi?

  • 14. Data: 2004-06-15 08:54:01
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

[...]

    Kochany, żołnierze zawsze obowiązani byli słuchać rozkazów. Jakby liczyć
    wyłącznie na ochotników, to by nas nigdzie nie prowadziło.

    brett

  • 15. Data: 2004-06-15 18:47:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "brett" <b...@i...com.pl> napisał w wiadomości
    > Ale czy w naszej Konstytucji naprawdę jest coś o wypowiadaniu wojny?
    Dawno
    > jej nie czytałem, ale nie pamiętam, by była wzmianka o tym.

    Ja znalazłem coś takiego:

    Art. 116. 1. Sejm decyduje w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej o stanie
    wojny i o zawarciu pokoju.

    2. Sejm może podjąć uchwałę o stanie wojny jedynie w razie zbrojnej
    napaści na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy z umów
    międzynarodowych wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji.
    Jeżeli Sejm nie może się zebrać na posiedzenie, o stanie wojny postanawia
    Prezydent Rzeczypospolitej.

    Moim zdaniem właśnie ten przepis należało by zastosować.

  • 16. Data: 2004-06-15 18:55:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "adamcios" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > aby tak ogromne fundusze szły na "stabilizację" Iraku.... niech ida na
    > stabilizację polskiej gospodarki np..... (to tylko taka moja mała

    Moim zdaniem Premier podejmując tę decyzję przekroczył swe uprawnienia.
    Nawet jeśli istniały konstytucyjne przesłanki do wysłania naszych wojsk do
    Iraku, to decyzję formalnie powinien podjąć Sejm.

    Co do kosztów, to z moich pobieżnych informacji wynika, że w jakimś tam
    olbrzymim stopniu pokrywają je Amerykanie. W jakim i jak to dokładnie jest
    rozwiązane technicznie, to tego nie wiem.

    > I teraz czy i kto może zakwestionowac tą decyzje...?

    O ile moja koncepcja jest słuszna, to organem właściwym byłaby pewnie
    prokuratura. W końcu kodeks karny pod jej jurysdykcję podlega. Z tym, że
    to raczej ewentualnie zarzuty w odniesieniu do Premiera za przekroczenie
    uprawnień (233 kk) no i ewentualnie wszczęcie wojny napastniczej (117 kk -
    ale w taki zarzut mniej wierzę). Podejrzewam, że w praktyce usiłowania
    przedstawienia takich zarzutów mogą mieć miejsce przy okazji kolejnych
    wyborów. Czy to podczas kampanii wyborczej, czy to po zwycięstwie obecnej
    opozycji. Zwłaszcza, gdyby do władzy doszły co bardziej radykalne
    ugrupowania.

  • 17. Data: 2004-06-15 19:15:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    tego
    > co słyszalem to juz biorą nie tylko ochotników do tej stabilizacji.

    Jak każda wojna - wcześniej lub później do jakiegoś tam pokoju.

    Po za tym jestem zwolennikiem oddzielenia wątku sposobu wplątania Polski w
    tę awanturę od oceny zasadności tego faktu. Głównie z tego powodu, że
    obecnie najprawdopodobniej nikt nie jest w stanie ocenić czy nam się to
    opłaci, czy nie. Przede wszystkim z tego powodu, że odpowiedź na to
    pytanie silnie zależy od przyjętych kryteriów oceny. Na ten temat spory
    czas temu toczyła się burzliwa dyskusja na grupie pl.misc.military i
    zainteresowanych tam odsyłam. Z tym, że uprzedzam, że dyskusja owa (a w
    zasadzie kilka wątków) nie doprowadziła do uzyskania jakiegoś wspólnego
    stanowiska w tej sprawie.

    Natomiast ów fakt nie ma nic wspólnego z naruszeniem czysto formalnym
    polegającym na tym, że Premier - moim zdaniem - podjął decyzję, do
    podjęcia której nie posiadał legitymacji ustawowej.

  • 18. Data: 2004-06-15 20:34:01
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Moim zdaniem Premier podejmując tę decyzję przekroczył swe uprawnienia.
    > Nawet jeśli istniały konstytucyjne przesłanki do wysłania naszych wojsk do
    > Iraku, to decyzję formalnie powinien podjąć Sejm.

    I co by to zmieniło? Czy byłby problem w tamtym czasie z przeforsowaniem
    tego czego chciał Miller?

    Pozdr
    Leszek

  • 19. Data: 2004-06-15 20:41:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > I co by to zmieniło? Czy byłby problem w tamtym czasie z przeforsowaniem
    > tego czego chciał Miller?

    Trudno powiedzieć. Zresztą jak napisałem nie w tym leży problem. To mniej
    więcej tak, jakby skądinąd słuszny wyrok wydał Policjant zamiast zawracać
    tym głowę sądowi. No i w tym wypadku mogli byśmy się zastanawiać, cóż tak
    wielkiego się stało.

  • 20. Data: 2004-06-16 10:50:27
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

[...]

    No własnie. Zawsze mnie zastanawiało, co znaczy ten "stan wojny". Jest chyba
    innym pojęciem od wypowiedzenia wojny czy wszczęcia wojny.

    Z samej treści przepisu wynika, że stosuje się go, jak już ktoś na nas
    napadnie. Żeby wprowadzić na terytorium kraju szczególny stan prawny,
    zbliżony nieco do stanu wyjątkowego czy stanu wojennego.
    Przepis ten chyba nie stosuje się w stosunkach zewnętrznych, wobec innych
    państw.

    Inaczej konstytucja zamykała by prawo wypowiadania czy wszczynania wojen
    przez Polskę w ogóle.