  • 1. Data: 2002-01-13 14:36:39
    Temat: czesc etatu a DG i ZUS
    Od: kokot <k...@z...ite.pwr.wroc.pl>

    Witam,

    Przeszukalem archiwum i nie znalazlem... jak to jest, jesli pracowalbym
    na czesc etatu - 1/2 czy 1/4 - umowa o prace - oraz mialbym dzialalnosc
    gospodarcza - to ile samemu musialbym placic zusu?

    prosze tez o namiar na strone gdzie moglbym sie dowiedziec ile % tego
    co wydaje pracodawca idzie do mnie, a ile na zus itp (czy tak samo sie to
    liczy przy czesci etatu jak przy calym?)

    pozdrawiam
    kokot

  • 2. Data: 2002-01-14 10:29:27
    Temat: Re: czesc etatu a DG i ZUS
    Od: "Solo" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik kokot <k...@z...ite.pwr.wroc.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnyc
    h napisał:a1s61n$elm$...@p...wcss.wroc.pl...

> [...]

    > na czesc etatu - 1/2 czy 1/4 - umowa o prace - oraz mialbym dzialalnosc
    > gospodarcza - to ile samemu musialbym placic zusu?

    Wszystko zależy od tego ile zarabiasz na tym 1/2 czy 1/4 etatu - jeżeli pods
    tawa
    wymiaru składki na ZUS (po pobraniu zaliczki na podatek a przed pobraniem
    ZUSU) jest niższa niż najniższe wynagrodzenia - obecnie 760 zł, musisz być t

    ubezpieczony z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.
    Podstawą naliczenia składki jest zadeklarowana kwota ale nie mniejsza niż 6
    0 %
    najniższego wynagrodzenia.

    > prosze tez o namiar na strone gdzie moglbym sie dowiedziec ile % tego
    > co wydaje pracodawca idzie do mnie, a ile na zus itp (czy tak samo sie to
    > liczy przy czesci etatu jak przy calym?)

    Na ZUS płacone są cztery składki:
    na ubezpieczenie emerytalne - 19,52 % podstawy wymiaru
    płacisz je z pracodawcą po połowie czyli on płaci 9,76 % a 9,76 % potrąca Ci
    z pensji
    na ubezpieczenie rentowe - 13 % podstawy wymiaru
    płacisz je z pracodawcą jak wyżej
    na ubezpieczenie chorobowe - 2,45 %
    płacisz tylko Ty
    na ubezpieczenie wypadkowe - zależnie o decyzji ZUSu - od 0,40 % do 8,12 %
    płaci tylko pracodawca

    Jeśli płacisz ubezpieczenie z tytułu działalności gospodarczej nie musisz (a
    le możesz)
    płacić ubezpieczenia chorobowego.
    Reszta pozostaje bez zmian tylko tyle, że za wszystko płacisz sam.

    Pozdrowienia
    Paweł

  • 3. Data: 2002-01-14 11:24:38
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Hej

    generalnie dobrze, ale troszeczkę pokręciłeś Solo...

    Użytkownik "Solo" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Wszystko zależy od tego ile zarabiasz na tym 1/2 czy 1/4 etatu - jeżeli
    podstawa
    ok

> [...]
    > ubezpieczony z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.
    > Podstawą naliczenia składki jest zadeklarowana kwota ale nie mniejsza niż

    tu już nie do końca...
    a) przy pracy na etacie podstawą ozusowania generalnie jest kwota brutto z
    listy płacy
    (pomijając różne dodatki nieozusowane - np świadczenie urlopowe i jakieś
    extra
    świadczenia ozusowane)

    b) podatek na liście płacy liczy się po potrąceniu składek ubezpieczenia
    społecznego a nie przed...

    c) deklarowana kwota przychodu nie ma znaczenia w liczeniu składek ZUS na
    etacie -
    tu nie ma czegoś takiego, a w działalności - owszem - liczy się składki
    od deklarowanego
    przychodu równego nie mniej niż 60%, ale średniego, a nie najniższego
    wynagrodzenai
    z poprzedniego kwartału

    reszta ok
    pozdr
    KTP

  • 4. Data: 2002-01-14 12:57:27
    Od: kokot <k...@z...ite.pwr.wroc.pl>

    ktp <k...@a...net> wrote:

> [...]
    > od deklarowanego
    > przychodu równego nie mniej niż 60%, ale średniego, a nie najniższego

    dziekuje za odpowiedzi.

    czyli np. na 1/4 etatu dostaje 300zl brutto (czyli netto 243.87zl, zus
    56.13zl (18.71% w tym - emerytalne 9.76%, rentowe 6.5%, chorobowe 2.45%)
    pracodawca na mnie wydaje 300zl+ emerytalne 9.76% + rentowe 6.5% +
    wypadkowe, czy cos jeszcze?

    i tu w sumie na ZUS idzie mniej niz 60% z 760 - i teraz oprocz tego jesli
    mam DG to musze placic dodatkowo cos na ZUS?

    pozdrawiam
    kokot

  • 5. Data: 2002-01-14 12:58:56
    Od: kokot <k...@z...ite.pwr.wroc.pl>

    Solo <p...@p...onet.pl> wrote:

    > na ubezpieczenie wypadkowe - zależnie o decyzji ZUSu - od 0,40 % do 8,12 %
    > płaci tylko pracodawca

    dziekuje za odpowiedz.
    od czego zalezy decyzja ZUS'u?

    pozdrawiam
    kokot

  • 6. Data: 2002-01-18 00:35:48
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    On 13 Jan 2002 14:36:39 GMT, kokot <k...@z...ite.pwr.wroc.pl> wrote:

> [...]
    >na czesc etatu - 1/2 czy 1/4 - umowa o prace - oraz mialbym dzialalnosc
    >gospodarcza - to ile samemu musialbym placic zusu?

    Nie ma znaczenia ilość etaty, a zarobek. Jeżeli masz minimalną stawkę
    (obecnie coś koło 760zł brutto), to płacisz tylko zdrowotne.

    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 7. Data: 2002-01-18 00:37:29
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    On 14 Jan 2002 12:57:27 GMT, kokot <k...@z...ite.pwr.wroc.pl> wrote:

    >czyli np. na 1/4 etatu dostaje 300zl brutto

    To masz przewalone, bo musisz około 600zł wrzucić ZUSowi co miesiąc z
    DG.