  • 1. Data: 2002-01-13 13:31:06
    Temat: Przymusowe przestawienie plotu - podzial kosztow z sasiadem?
    Od: "Pawel Pieczynski" <p...@w...pl>

    Decydujac sie na budowe wlasnego domu, dokonalem podzialu nieruchomosci
    (wczesniej byla wspolwlasnosc). W trakcie prac geodezyjnych okazalo sie, ze
    jeden z plotow mojej dzialki stoi niezgodnie z granica geodezyjna.

    Plot nalezy obrocic o kilka stopni wedlug wlasnej osi. Kto zdaniem
    Grupowiczow powinien poniesc koszty takiej operacji? Sasiad sugeruje, ze ja.
    Ja uwazam, ze to nie moja wina, jezeli w wyniku bledu plot zostal kiedys zle
    postawiony. Uwazam, ze koszty powinny zostac poniesione po polowie.

    Wszelkie sugestie i porady mile widziane.

    Pozdrawiam,
    Pawel Pieczynski

  • 2. Data: 2002-01-13 13:54:06
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

> [...]
    zle
    > postawiony. Uwazam, ze koszty powinny zostac poniesione po polowie.

    I masz racje:

    Kodeks cywilny:

    Art. 152. Właściciele gruntów sąsiadujących obowiązani są do współdziałania
    przy rozgraniczeniu gruntów oraz przy utrzymywaniu stałych znaków
    granicznych; koszty rozgraniczenia oraz koszty urządzenia i utrzymywania
    stałych znaków granicznych ponoszą po połowie.

    Pozdrawiam serdecznie,

    Marcin.

  • 3. Data: 2002-01-21 11:36:31
    Od: Slawomir Mateuszczyk <s...@y...com>

    KRZEM wrote:

> [...]
    > granicznych; koszty rozgraniczenia oraz koszty urządzenia i utrzymywania
    > stałych znaków granicznych ponoszą po połowie.

    Wg. mnie z tego art. wynika, że po połowie należy podzielić koszty ustalenia
    gdzie płot ma stać a nie koszty wybudowania samego płotu. Bardziej pasuje tu:

    Art. 154.
    § 1. Domniemywa się, że mury, płoty, miedze, rowy i inne urządzenia podobne,
    znajdujące się na granicy gruntów sąsiadujących, służą do wspólnego użytku
    sąsiadów. To samo dotyczy drzew i krzewów na granicy.
    § 2. Korzystający z wymienionych urządzeń obowiązani są ponosić wspólnie
    koszty ich utrzymania.

    Ale "wspólnie" to nie znaczy "po połowie". Jeżeli masz problemy z upchnięciem
    bramy to przestaw ogrodzenie na swój koszt, ale tylko na długości kilku metrów
    - tak, żebyś tylko mógł wjechać. Resztę zostaw sąsiadowi. W sumie to jego
    interes, żeby odzyskać swój kawałek gruntu.
    Slaw