    From: "Solo" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czesc etatu a DG i ZUS
    Date: Mon, 14 Jan 2002 11:29:27 +0100

    Użytkownik kokot <k...@z...ite.pwr.wroc.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnyc
    h napisał:a1s61n$elm$...@p...wcss.wroc.pl...

    > Witam,

    Witam

    > Przeszukalem archiwum i nie znalazlem... jak to jest, jesli pracowalbym
    > na czesc etatu - 1/2 czy 1/4 - umowa o prace - oraz mialbym dzialalnosc
    > gospodarcza - to ile samemu musialbym placic zusu?

    Wszystko zależy od tego ile zarabiasz na tym 1/2 czy 1/4 etatu - jeżeli pods
    tawa
    wymiaru składki na ZUS (po pobraniu zaliczki na podatek a przed pobraniem
    ZUSU) jest niższa niż najniższe wynagrodzenia - obecnie 760 zł, musisz być t

    ubezpieczony z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.
    Podstawą naliczenia składki jest zadeklarowana kwota ale nie mniejsza niż 6
    0 %
    najniższego wynagrodzenia.

    > prosze tez o namiar na strone gdzie moglbym sie dowiedziec ile % tego
    > co wydaje pracodawca idzie do mnie, a ile na zus itp (czy tak samo sie to
    > liczy przy czesci etatu jak przy calym?)

    Na ZUS płacone są cztery składki:
    na ubezpieczenie emerytalne - 19,52 % podstawy wymiaru
    płacisz je z pracodawcą po połowie czyli on płaci 9,76 % a 9,76 % potrąca Ci
    z pensji
    na ubezpieczenie rentowe - 13 % podstawy wymiaru
    płacisz je z pracodawcą jak wyżej
    na ubezpieczenie chorobowe - 2,45 %
    płacisz tylko Ty
    na ubezpieczenie wypadkowe - zależnie o decyzji ZUSu - od 0,40 % do 8,12 %
    płaci tylko pracodawca

    Jeśli płacisz ubezpieczenie z tytułu działalności gospodarczej nie musisz (a
    le możesz)
    płacić ubezpieczenia chorobowego.
    Reszta pozostaje bez zmian tylko tyle, że za wszystko płacisz sam.

    Pozdrowienia
    Paweł